17 yıllık inşaat: Yeni Hamburg metro hattının maliyeti 16,5 milyar avroya çıktı

kamil şeker

New member
Hamburg Belediye Başkanı Peter Tschentscher (SPD) Salı günü düzenlediği basın toplantısında, “Hızlı toplu taşıma sistemlerimizin genişletilmesi, Hamburg’un hareketlilik geçişinde belirleyici adımdır” dedi. Yeni U5 metro hattı merkezi bir projedir. Tamamen otomatik olacak ve yüzde 100 yeşil elektrikle çalışacak, Almanya’nın en modern metro hattını yaratacak.”


ayrıca oku







Gelecekte U5 toplamda yaklaşık 25 kilometrelik bir mesafe kat edecek. Hamburg’un doğusundan başlayıp ilk kez Bramfeld, Steilshoop gibi ilçeleri açıyor. Senato’ya göre gelecekte metro hattı City Nord üzerinden Winterhude ve Uhlenhorst üzerinden şehir merkezine doğru devam edecek. Oradan üniversite ve UKE boyunca kuzeye, U5’in arenalara devam edeceği Lokstedt’e gidiyoruz.

Yeni hat üzerinde 23 durak inşa edilecek olup bunlardan 8’i mevcut metro ve S-Bahn ağına aktarmaya olanak sağlayacak. Almanya’nın en büyük metro projesi, 180.000 Hamburgluyu ilk kez veya daha iyi bir şekilde ekspres trenlere bağlayacak. Hattın tamamı tamamlandığında günde yaklaşık 270.000 yolcunun gelmesi bekleniyor.

Şehrin doğusundaki Bramfeld ile City Nord arasında yaklaşık 5,8 kilometre uzunluğunda planlanan demiryolu bağlantısının ilk bölümü halihazırda yapım aşamasındadır. 2,8 milyon euroya mal olması bekleniyor. Salı günü duyurulduğu gibi şehir, projeyi finanse etmek için federal hükümete ilk finansman başvurusunu zaten sundu.


ayrıca oku


Millerntor'da rock'çılara ateş açma denemesi



Saldırıdan beş yıl sonra






Basın toplantısında 1,9 milyar avroya kadar finansman beklendiği söylendi. Bu, bölümün maliyetinin yaklaşık yüzde 70’i kadardır. Hamburg Finans Senatörü Andreas Dressel (SPD), bu yıl finansman taahhüdü alma ihtimalinin bulunduğunu söyledi. Senato temsilcileri ilk kez “yüzyılın inşasının” maliyetinin toplam tutarını da açıkladı: U5’in inşasının toplam maliyetinin uzun vadeli tahmini 14 ila 16,5 milyar avro arasında.








Hamburg’un Yeşil Ulaşım Senatörü Anjes Tjarks, Hamburg’un en büyük yerel ulaşım projesi olan U5’in şehrin geleceği için açıkça karlı bir yatırım olduğunu söyledi. Genel ekonomik faydaları maliyetlerinden daha yüksektir. Bu, bağımsız olarak hesaplanan 1,23’lük fayda-maliyet faktörüyle gösterilmiştir. Bunun anlamı: U5 Hamburg, yatırılan her euro için 1,23 euro getiri sağlıyor. Bu pozitif fayda-maliyet oranı aynı zamanda uygun maliyetlerin yüzde 75’ine kadar federal fon sağlanmasının da ön koşuludur.

Finans Senatörü Dressel de finansmanın iyi durumda olduğunu belirtti. 2018 gibi erken bir tarihte, vergi dairesi tarafından demiryolunun hızlı genişletilmesine yönelik özel fon 50 milyon avroluk tasarrufla başlatıldı. Şehir, 2024 yılına kadar buradan 1,9 milyar avroluk rezervasyon yapabilir. Dressel, “2027 yılına kadar bina tasarruf sözleşmesinde olduğu gibi maksimum tasarruf miktarı olan 2,3 milyar avroya ulaşmış olacağız” dedi. “Bu şekilde, inşaat aşamasında Hamburg’un bütçesi üzerinde devam eden yükü azaltıyoruz ve Hamburg’un ortak finansmanının büyük bir kısmını kendi kaynaklarımızdan ve başka bir yerde konsolidasyona gerek kalmadan karşılayabiliyoruz.”


ayrıca oku


Hamburg ana istasyonu



Hamburg’da aşırı solcu saldırılar






Senato, özel fon, Berlin’den sağlanan finansman ve cömert maliyet hesaplamaları sayesinde projenin mali bir felakete dönüşmeyeceğini umuyor. Sadece birkaç ay önce ulaştırma otoritesi, finansman başvurusunda bulunulan metronun ilk bölümünün önemli ölçüde daha pahalı olacağını duyurmak zorunda kaldı. Başlangıçta sadece 1,75 milyar avro tahmin ediliyordu, şimdi ise 2,8 milyar avroya ulaştı. Yüzde 62’ye varan fiyat artışının nedeni olarak tarihin yüksek seviyesindeki inşaat enflasyonu gösterildi. Eleştiri muhalefetten geldi.

Belediye meclisindeki CDU parlamento grubunun başkanı Dennis Thering, “Neredeyse 10 yıl önce, U5 ilk kez o zamanki SPD Senatosu tarafından Hamburg halkına sunuldu” dedi. “CDU olarak U5’in inşasını başından beri destekledik, çünkü yer üstü yol alanı zaten tamamen aşırı yüklenmiş durumda ve şehrin daha önce yetersiz hizmet verilen kısımları nihayet verimli bir demiryolu ağına bağlanıyor.”

“Giderek daha pahalı hale geliyor.”


Ancak SPD ve Yeşiller’in tünelin her iki tarafının da aynı anda daha hızlı inşaata başlanması gibi verdiği birçok söz yerine getirilemedi. Thering, “Bugün kırmızı-yeşil Senato nihayet U5’in inşası için 14-16,5 milyar dolarlık toplam maliyet tahminini açıkladı” dedi. “Daha fazla maliyet artışı göz ardı edilemez. Kesin olan tek şey, giderek daha pahalı hale geldiğidir.”


ayrıca oku


254876927_






DIE LINKE’nin ulaştırma politikası sözcüsü Heike Sudmann, bu maliyetlerin başını döndürdüğünü söyledi. “Çok fazla potansiyel yolcuya bile ulaşmayan ve ancak 2040’larda tamamlanacak olan 24 kilometrelik metro için 16,5 milyar euro çok yüksek bir bedel. İklim ve ulaşım geçişi için çok daha büyük bir demiryolu hizmetine hızla ihtiyacımız var.”

“Fiyat iki katına çıksa bile 16,5 milyar euroya 550 kilometrenin üzerinde tramvay yapılabilir. Hem de çok daha kısa sürede,” dedi Sudmann. Belediye Başkanı Tschentscher tramvayın daha ucuz olduğunu ancak hiçbir sonuç vermeyeceğini iddia ederek bir öcü yaratıyor.