Analistler, dünya otomotiv devlerinin Çin'de hayatta kalabilmek için Çinli şirketlerle ortaklık kurması gerekeceğini söylüyor

kamil şeker

New member
EV arabaları, 4 Temmuz 2024'te Tayland'ın Rayong kentinde BYD'nin Güneydoğu Asya'daki, hızla büyüyen bölgesel bir EV pazarı olan ve baskın oyuncu haline geldiği ilk elektrikli araç (EV) fabrikasında görülüyor.

Chalinee Thirasupa | Reuters


PEKİN — Geleneksel yabancı otomobil üreticilerinin Çin'in elektrikli otomobil pazarına uyum sağlamaları için zaman azalıyor ve bu durum endüstri analistlerine şirketlerin hayatta kalabilmek için yerel ortaklıkları ikiye katlamaları gerektiği sinyalini veriyor.

Fosil yakıt bazlı otomobil üreticileri, hızla yeni enerji araçlarının artık ülkenin otomobil satışlarının yarısından fazlasını oluşturduğu bir pazara dönüşen dünyanın en büyük otomobil pazarında yerlerini korumakta zorlanıyor.

Sino Auto Insights'ın kurucusu ve genel müdürü Tu Le, “Yabancı markalar yakın zamanda Çin pazarında rekabetçi temiz enerji araçları piyasaya süremezse, pazar payını kurtarmak için tek umut muhtemelen yerli bir oyuncuyla ortaklık kurmak olacaktır” dedi.

“Fakat çok mu geç? Belki de bazı yabancı markalar için” dedi.

ABD'li otomobil üreticisi Genel MotorlarAlmanya'nın volkswagen CNBC'nin şirket verilerine ilişkin hesaplamalarına göre, Japon Nissan'ın her biri 2019 ile 2023 yılları arasında Çin'deki gelirlerinde düşüş gördü.

Güney Koreli Kia, 2023'te Çin satışlarının 2020 seviyelerinden %30 daha düşük olduğunu bildirdi. Tesla'nın Buna karşılık Çin satışlarının 2019 ile 2023 arasında altı kattan fazla arttığı belirtildi.

Yatırımcıların endişeleri arttıkça yönetim planlar üzerinde düşünüyor. GM CEO'su Mary Barra, geçen ay yapılan bir kazanç açıklamasında şirketin, bir zamanlar GM'nin gelir açısından en büyük pazarı olan Çin'de kârı artırmak amacıyla “yeniden yapılanmayı” tartışmak üzere hissedarlar ve ortak girişim yönetim kurulu üyeleriyle toplantılar düzenlediğini söyledi.


Onlarca yıl önce Çin'e giren ABD'li, Alman ve diğer yabancı otomobil üreticilerinin, Pekin tarafından, genellikle devlete ait olan yerel şirketlerle ortak girişimler kurmaları talep edildi.

Çinli yetkililer ancak 2022 yılında yabancı otomobil şirketlerinin yerli üretimlerinin tamamına sahip olmalarına izin verdi. Ancak GM ve Volkswagen'in 2022 gibi yakın bir tarihte pazar payına göre ilk iki sırada yer almasıyla bu, kazançlı bir pazardı.

Çin'in BYD'si Ve Geely Ülkenin binek araç birliğinden alınan Ekim ayı verilerine göre, o zamandan bu yana tırmanarak pazarda sırasıyla birinci ve ikinci sırayı sağlamlaştırdılar.

“Batılı [automakers] Burada öylece oturup pazar pozisyonlarının aşınıp aşınmasını izleyemeyecekleri gerçeğinin farkına varıyorlar ve bir şeyler yapmaları gerekiyor, büyük bir şeyler yapmaları gerekiyor” dedi Hong Kong merkezli birleşme ve geliştirme şirketi David Norman. A&O Sherman'da satın alma avukatı.

Geçen yıl Hollanda merkezli Stellantis'i, Çinli elektrikli otomobil şirketi Leapmotor'un yaklaşık 1,59 milyar dolarlık %20 hissesini satın alma işleminde temsil etmişti.

Norman, “Kristal küreyi ortaya çıkarmak için daha fazla bağlantı göreceğimizi düşünüyorum” dedi. “Çinli NEV şirketlerinin sahip olduğu teknoloji liderliği önemli ve giderek artıyor.”

Çinli elektrikli otomobil şirketleri, son derece rekabetçi bir yerel pazarda ayakta kalabilmek için akıllı telefon benzeri eğlence ekranlarını, projektörleri ve sürücü destek teknolojisini araçlarına entegre etti.

Tesla'nın sürücü desteği sürümü henüz Çin'de tam olarak onaylanmamış olsa da, yerli oyuncular kendilerininkini geliştirdiler. Xpeng, BYD ve diğer yerel şirketler kullanıyor NvidiaÇinli telekomünikasyon devi Huawei, diğer otomobil üreticileri için sürücü desteği ve araç içi eğlence sistemleri geliştirdi.

“Çin'de rekabetçi araçlara sahip olmayı düşünüyorum. [foreign] AlixPartners'ın Asya otomotiv uygulamalarının eş lideri ve başkanı Stephen Dyer, şirketlerin bazı Çin araçlarında gördüğünüzle karşılaştırılabilir gelişmiş bir sürücü sistemine sahip olmaları gerekiyor” dedi.

Yabancı otomobil üreticilerinin sadece yerel pazar için değil, yurt dışında da sürücü desteği konusunda Çinli şirketlerle ortaklık kurmasını bekliyor.

Zaten Volkswagen geçen yıl Çinli elektrikli otomobil girişimine 700 milyon dolar yatırım yaptı Xpeng Alman otomobil üreticisi, 2026'da Çin'de teslim edilecek modeller yaratacak. Önceki yıl, Alman otomobil üreticisi, otomobil yazılımı yan kuruluşu ile Çinli otonom sürüş çipi üreticisi arasındaki ortaklığa 2,4 milyar euro (2,5 milyar dolar) yatırım yapmayı planladığını açıklamıştı. Horizon Robotik.

Gelişmiş sürücü destek teknolojisindeki diğer önemli ortaklıklar arasında Toyota'nın geçtiğimiz yıl Çinli otonom sürüş girişimi Pony.ai ile otomobillerin seri üretimine yönelik bir ortak girişim için yaptığı duyuru yer alıyor.

Çinli şirketlerin satın alınması kolay olmayabilir


Yabancı otomobil üreticilerinin, aynı pazarda kendi otomobillerini veya teknolojilerini satan Çinli şirketlerle ortaklık kurarak etkili bir avantaj elde edip edemeyeceklerini zaman gösterecek.

JunHe Law'un Şangay merkezli birleşme ve satın alma ortağı Weng Yajun, “Yerli yeni enerji taşıt markaları çok rekabetçi” dedi ve CNBC tarafından çevrildi. “Tüm çabanızı gösterebilirsiniz ama yine de yalnızca birkaç araba satabilirsiniz.”

Weng, sektör oyuncularının yakın vadede satın almalar yerine hayatta kalmak için “ölümüne” savaşmalarını bekliyor

Çin'deki otomobil üreticileri, alıcıları çekmek için fiyatları düşürürken, yalnızca bir yıl içinde çok sayıda yeni modeli piyasaya sürdü. Devlete ait otomobil şirketleri bile mücadele ediyor.

China Renaissance Securities analisti Yiming Wang, bunun, yabancı otomobil üreticilerinin herhangi bir yerel satın alma için devlete ait olanlarla rekabet etmesi gerektiği anlamına geldiğini söyledi. Çinli girişimlerin de zararla çalışmalarına rağmen henüz kendilerini satmak isteyecek bir noktada olmadıklarını sözlerine ekledi.

Volkswagen'in Xpeng'deki hissesi, yabancı bir otomobil üreticisi ile Çin pazarındaki Çinli elektrikli otomobil start-up'ı arasındaki şu ana kadarki en yüksek profilli bağlantı olmaya devam ediyor.

Alman şirket pazar payını kurtarmak için başka stratejiler deniyor. Audi markası, Çinli devlete ait bir otomobil üreticisi olan ortağı SAIC ile birlikte, bu ay Çin'de dört halkalı logoyu kaldıran ve bunun yerine yuvarlak büyük harflerle “AUDI” yazan yeni bir elektrikli otomobil markasını piyasaya sürdü.

Fitch Ratings'in Asya-Pasifik kurumsal derecelendirme direktörü Jing Yang, yabancı otomobil üreticilerinin Çin'deki pazar payının önümüzdeki yıl muhtemelen düşeceğini ve bazı markaların esasen ülkeden çıkacağını söyledi.

Yang, küresel otomobil şirketlerinin yurt dışına açılan Çinli otomobil üreticilerinin rekabetiyle de karşı karşıya olduğuna dikkat çekti. Avrupa Birliği'ndeki gibi tarifelere rağmen “Çinli şirketlerin daha yüksek kârlılık uğruna yurtdışı genişlemeden kolayca vazgeçmeyeceklerini” belirtti.