Bira krizde – WELT

kamil şeker

New member
kKöln bira fabrikası Gaffel, Shrove Pazartesi'den sadece iki hafta önce kendinden emin. Pazarlama patronu Thomas Deloy, “Karnaval, tüm Kölsch pazarı için son derece önemli bir destek” diyor. Ocak ve Şubat aylarında üst fermente bira satışları, normal aylık rakamlara göre yüzde 25'e kadar daha yüksek olabilir. Yerel catering sektörünün en güçlü Kölsch markası olan Gaffel, restoran ve barlarda yoğun bir şekilde kutlanan çılgın oturumun son hamlesinden özellikle yararlanıyor. Gaffel'e göre küçük bir bardak Kölsch'in fiyatı “Veedeln”de 1,90 euro ile eski şehirde 2,30 euro arasında; Ancak Düsseldorf'ta, biraz daha büyük bir bardak eski biraya verilen üç avroluk sınırın ilk kez 2024 Karnavalı'nda kırılması bekleniyor.





Karnavalcılar kutlama yaparken genellikle Ren nehrinin kalelerinden bol miktarda Kölsch, Alt ve Pils akar.

Kaynak: Picture Alliance / Rupert Oberhäuser


Parti soytarıları karnaval sırasında bira fiyatlarına çok yakından bakmasa da sektörün işi kolay değil; biraya olan susuzluk yıllardır azalıyor. İstatistiklere göre 2004 yılında ülke genelinde yetişkin başına 116 litre bira tüketilirken, 2022'de bu rakam yalnızca 91,8 litreye ulaştı.

Neredeyse 150 Kuzey Ren-Vestfalya bira fabrikası


Yerel bira imalatçıları birliği, 2023 yılı için en son NRW rakamlarını derledi. Genel müdür Marc Peters, WELT AM SONNTAG'a yaptığı açıklamada, “Yüzde 1,9'luk eksi ile Almanya'nın geri kalanına kıyasla hala nispeten iyi bir konumdayız” dedi. Almanya genelinde düşüş muhtemelen yakın zamanda yüzde dört oldu, ancak kesin rakamlar hâlâ bilinmiyor.

Birçok küçük ve ev yapımı bira fabrikası da dahil olmak üzere Kuzey Ren-Vestfalya'daki 148 bira fabrikasından yalnızca 32'si derneğin üyesidir. Endüstri devlerinden Veltins ve Dortmund ve Köln'de faaliyet gösteren Radeberger Grubu (Oetker) orada bulunurken, Krombacher ve Warsteiner bulunmuyor. Peters'ın mevcut tablosuna göre açıkladığı gibi, Kuzey Ren-Vestfalya'daki Pilsner yıl genelinde yüzde 2,5, Kölsch ise yüzde 2,4 kayıp yaşadı. Alkolsüz çeşitler ve karışık bira içecekleri büyümeye devam ederken, özellikle Altbier düşüşte. 2022'de zaten düşük olan 468.533 hektolitrelik üretimle, bir zamanlar çok popüler olan bu üst fermente varyant yüzde 6,9 daha fazla kayıp yaşadı. Buna karşılık ihracat çeşitliliği yüzde 45 arttı ve yönetilebilir toplam üretim sadece 148.722 hektolitre oldu. Bira sektöründe de trendler ortaya çıkıyor ve tekrar kayboluyor. Az alkollü veya hiç alkolsüz karışık içecekler piyasada yerini korurken, Kuzey Ren-Vestfalya'da üretilen buğday birasına artık daha az talep var. Buna karşılık, Krombacher ve Veltins gibi büyük sağlayıcılardan Essen'deki Stauder gibi bölgesel olarak başarılı bira fabrikalarına kadar birçok Kuzey Ren-Vestfalya üreticisi, Bavyera modelini temel alan “Helles”e giderek daha fazla güveniyor. Derneğin genel müdürü Peters, “Bizim görüşümüze göre, çoğunlukla küçük şirketlerde çok sayıda manuel çalışmayla üretilen, uzun süredir başarılı olan butik biralar da azalıyor” diyor.


Bolten patronu Michael Hollmann, Aşağı Ren'deki Korschenbroich'teki bira fabrikasında birer şişe Hannen-Alt ve Bolten-Alt'la.  Girişimci aynı zamanda NRW Bira Üreticileri Birliği'nin de başkanıdır.




Bolten patronu Michael Hollmann, Aşağı Ren'deki Korschenbroich'teki bira fabrikasında birer şişe Hannen-Alt ve Bolten-Alt'la.

Kaynak: Guido Hartmann


Altbier sektöründeki birkaç başarılı oyuncudan biri Korschenbroich'teki Bolten'dir. Şirketin ortak sahibi ve genel müdürü Michael Hollmann, “2023'te önceki yılın seviyesinde performans gösterdik” diyor. Her şeyden önce, özellikle Aşağı Ren'deki catering endüstrisindeki fıçı bira satışları istikrarlı işlerin devam etmesini sağladı. İki yıl önce Hollmann, en son Krefeld'de şişelenen geleneksel marka Hannen Alt'ı satın aldı. Üretim artık Hannen'in diğer malzemelerle ve kendi kazanlarında demlendiği Korschenbroich'e taşındı. Aynı zamanda NRW Bira Üreticileri Birliği'nin başkanı olan Hollmann, neredeyse 300 yıl önce Korschenbroich'te üretilen yeni Hannen'in acı Bolten-Alt'tan daha içilebilir olduğunu söylüyor. “Hannen kesinlikle korunmaya değer bir marka ve bize çok yakışıyor.”

Kölsch'ün özel bir statüsü var


Alt temelde her yerde üretilebiliyor olsa da, Ren nehrindeki katedral şehrinden gelen üst fermente bira, 1985'teki Kölsch Konvansiyonu nedeniyle coğrafi olarak Köln ve çevredeki birkaç toplulukla sınırlıdır. Gaffel pazarlama sorumlusu Deloy, “Geçen yıl perakendede istikrarlı olan ürünlerimizin genel satışlarından memnunuz” diyor. Hatta konserve birada bile büyük bir artış yaşandı. Doğal olarak bulutlu olan “Wiess” gaffı da başarılı. Gaffel'e göre filtrelenmemiş light bira, “geçen yüzyılın ortalarına kadar Köln halkının milli içeceği ve dolayısıyla bugün bildiğimiz Kölsch'ün atasıydı”. Kölsch bira üreticileri nispeten dar görüşlü bir pazarda faaliyet gösterirken Krombacher, Veltins ve Warsteiner gibi daha büyük aile şirketleri, Anheuser-Busch Inbev (2022 satış toplamı 57,8 milyar ABD doları), Carlsberg ve Radeberger gibi uluslararası şirketlere karşı kendilerini savunmak zorunda kalıyor.


Muhtemelen 1970'lerde Sauerland'daki Veltins bira fabrikasındaki bir bira fabrikasına tarihi bir bakış.




Muhtemelen 1970'lerde Sauerland'da Veltins yakınlarındaki bir bira fabrikasına tarihi bir bakış.

Kaynak: Veltins


Veltins'in tahminlerine göre, Alman bira endüstrisi geçen yıl 3,5 milyon hektolitre (HL) pazar hacmi kaybetti; bu, daha önceki yıllara kıyasla daha fazla. Veltins rakamlarının sunumunda satış müdürü Volker Kuhl, demografinin “tüketimle ilgili hedef grubun azalmasıyla eskisinden daha büyük bir etkiye sahip olduğunu” ve daha da zorlu bir rekabete yol açtığını söyledi. Sauerland bölgesindeki şirket, kuruluşunun 200. yılında hâlâ şirket tarihindeki en güçlü yıllık satışları bildirdi. Üretim yüzde 2,9 düşerken satışlar yüzde 5,3 artışla 441 milyon avroya yükseldi; görünen o ki Veltins, müşterilerine daha yüksek fiyatlarla daha az bira sunmayı başardı. 2023'ün parlak noktaları, salgının bitiminden sonraki yılın başlangıcı ve “mükemmel bira havasının” olduğu ılık Ekim ayıydı. Ancak Kuhl, “Geçen yılın satış artışlarının yaşandığı parti sona erdi” dedi. Rusya'nın Ukrayna'ya karşı savaşı gibi artan enerji fiyatları ve enflasyonla birlikte gelen krizler tüketim üzerinde baskı yaratıyor.

2200 catering işletmesini ilgilendiren endişe


Bira üreticileri ayrıca, yılbaşında yeniden yüzde 19'a çıkarılan KDV'nin yemek sektöründeki maliyetleri artırmasından da endişe duyuyor. Yapılan bir ankete göre Dehoga NRW restoran birliği, Aachen ile Porta Westfalica arasında yaklaşık 2.200 işletmesinin daha kapanmasını bekliyor; yaklaşık 6.000 catering şirketinin korona nedeniyle 2020 ile 2021 yılları arasında kapanması gerekecekti. Düsseldorf'taki bira fabrikaları birliğinden Marc Peters, “Böyle bir gelişmenin elbette bira fabrikalarının işleri üzerinde etkisi olacaktır” diyor.








Bira fabrikaları ayrıca malzeme, ücret ve enerji maliyetlerindeki artışlardan da zarar gördü. Genel müdür, “Biranın demlenmesi, soğutulması ve şişelerin hijyenik bir şekilde temizlenmesi çok enerji yoğun bir iştir” diyor. Pek çok şirket şimdiye kadar gaza bağımlıydı ve yenilenebilir enerji kaynaklarına geçiş, daha küçük şirketlere bile hızla milyonlarca dolara mal olabilir. Peters, “Bu, bazı şirketleri hızla bunaltabilir” diyor.

Tüketici, bilinmeyen varlık


Bira uzmanı Hermann-Josef Walschebauer'e göre tüketici “gittikçe daha fazla bilinmeyen bir yaratık haline geliyor”. Tüketimini azaltıyor, ucuz teklifler arasında gidip geliyor ve büyük üreticilerin pazara sunduğu ucuz biralara giderek daha fazla yöneliyor. Uzun yıllar Kuzey Ren-Vestfalya bira ve içecek endüstrisinde pazarlama alanında çalışan Walschebauer, “Yerel ve orta ölçekli bira üreticilerinin tüketicinin dengesiz davranışlarını takip etmesi giderek zorlaşıyor” diyor. “Çünkü fiyat promosyonları ya da yenilikler içeren yeni ürünlerin lansmanı artık neredeyse hiç finanse edilemiyor.” Pazarın bu yılda nasıl gelişeceği temelde “kristal bir küreye bakmak gibi”.

2023 yılı, Jacob Stauder ailesinin Essen'deki bira fabrikası için de kolay bir yıl olmadı. Şirketin servetini bir kuzeni ile yöneten altıncı kuşak olan Thomas Stauder, “Maliyet ve satış tarafında zorlu beklentilerimiz vardı” diyor. İşletme ekonomisti, “Ürüne ve konteynere bağlı olarak fiyatları yüzde altı ila dokuz oranında artırmak zorunda kaldık” diyor. Neyse ki restoranlar, perakendeciler ve tüketiciler bunu anlayabildiler ve markaya sadık kaldılar. “Hatta 2023 yılını üretim ve satışlarda artışla kapatmayı başardık.”

Müşterilerle iletişim halinde


Thomas Stauder, Stauder'ın, üretiminin yaklaşık yüzde 30'unu catering endüstrisinde fıçı bira olarak satabildiği için şanslı olduğunu ve bunun piyasada normalden daha fazla olduğunu açıklıyor. “Kalite konusunda oldukça tutarlıyız ve özellikle yüksek kaliteli şerbetçiotu çeşitlerine güveniyoruz ve biramıza olgunlaşması için bol bol zaman veriyoruz.” Stauder, bölgesel kökleri olan bir şirket olarak müşterilerle yakın temasa da güveniyor. Her iki genel müdür de reklamlarda kişisel olarak yer alıyor ve sıklıkla etkinliklerde bulunuyor. Yerel ortaklıklar da önemlidir; örneğin Rot-Weiss-Essen futbol kulübü, hip-hop grubu 257ers ve Instagram'da aktif olan ve çoğunluğu genç yaklaşık 88.000 takipçiye sahip olan Essendiese portalı ile. Thomas Stauder, en önemli çeşidin hala satışların yüzde 75'ini oluşturan ana çeşit olan Stauder Pils olduğunu söylüyor. Ancak 0,33 litrelik şişedeki “Light Bira” gibi yeni çeşitler de giderek daha popüler hale geliyor.

Köln, Aşağı Ren ve Ruhr bölgesinde insanlar artık ilkbahardan sonbahara kadar bira havasının güzel olmasını umuyor. Gaffel-Kölsch'ten Thomas Deloy, “Bu yılın öne çıkan etkinliği Avrupa Futbol Şampiyonası” diyor. Macaristan, Slovenya, İsviçre, İskoçya, Belçika ve İngiltere'den ekiplerin karşılaşmasının planlandığı Köln'de heyecan dorukta. “Atmosferin, unutulmaz 2006 Dünya Kupası yaz masalındaki kadar coşkulu olma ihtimali yüksek.” Ve o zamanlar çok fazla bira tüketiliyordu.


Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.