kamil şeker
New member
Dhayvanlar alemi bizi gözetliyor ama kendini belli etmiyor: burada sazlıklarda bir su sıçraması, orada ani bir dalış, ara sıra yaşlı bir ağaç kökünün altından bir şapırtı sesi veya çimenlerde zıplama. Kunduzlar iz bıraktı – her yerde kemiren ağaçlar ölü dallarını gökyüzüne doğru uzatıyor. Sadece kuş dünyası var: Her iki kilometrede bir, bir çift kuğu, kürekçilerin istilasını hırıldayarak yorumluyor.
Kırlangıçlar da her yerdeler: su üzerinde yarışırlar, suya dalarlar, kıyıdaki sazlıkların en iyi yerleri için didişirler. Ancak sazlık sıkıntısı yok: metre yüksekliğindeki canlı duvar, her rüzgar esintisinde sallanıyor. Hangelsberg yakınlarındaki Spree’de gün batımı sırasında, son ışınlar kavakların dalları arasında titreşir.
Su pireleri suyun üzerinde küçük diskler halinde koşuşturur, altlarında bitkiler akıntıda yeşil saçlar gibi sallanır. Bazen kendilerini küreğin etrafına sararlar, sonra onlardan kurtulmak için onları biraz sallamanız gerekir. Bazen bir su bitkileri adası yüzer ve gözlerinizi kapattığınızda bir anlığına denizin ve yosunların kokusunu alırsınız.
Kaynak: İnfografik DÜNYA
Suda geçen uzun bir günün ve nehre serinletici bir dalışın ardından akşam kano turuna çıktık. Bugün ondan fazla kürekçiyle tanışmadık – ve bu başkentten sadece yarım saat. Ralph Konrath, “Orada Berlinlileri anlamıyorum” diyor. “Büyük bir şehrin hemen yakınında bulunan böylesine eşsiz bir nehir uzantısı, Frankfurt veya Münih’te aşırı derecede kalabalık olacaktır.”
Küçük tur, Fürstenwalde’deki Spree’de başlıyor
Yeniden birleşmeden kısa bir süre sonra Esslinger’in yerlisi, Berlin bölgesindeki tek gerçek nehir olan ve kaynağı Lausitzer Bergland’da bulunan Spree’de ilk kano turlarını düzenledi. Altmışlı yaşlarının ortasındaki adam, “Havel’de neredeyse hiç akıntı yok, ama Spree’de en azından birkaç türbülanslı nokta var,” diyor. “Bu yüzden Alpler’e gitmeden önce akarsu için yeni başlayanlar için kurslar yapardık.”
ayrıca oku
Konrath, bölgedeki tek büyük kano kiralama şirketidir; Hangelsberg’deki kendi yüzme alanına sahip istasyonu, nehir kıyısındadır. Deneyimli kürekçiler, yedi ila on bir gün süren Spree ve Dahme üzerinden yaklaşık 180 kilometrelik bir tur olan Märkische Umfahrt için buraya geliyor. Bazı bölümler o kadar ıssız ki, yanınıza iki günlük erzak ve çadır almanız gerekiyor.
Büyülü vahşi doğa: Spree’nin durgun sularında devrilmiş ağaçlar var
Kaynak: Oliver Gerhard/www.srt-bild.de
Bu sizin için çok iddialıysa, bir veya iki günlük bir turun parçası olarak en güzel bölümlerden birini keşfedebilirsiniz: Fürstenwalde veya Hangelsberg’den Erkner’e. Fürstenwalde’deki başlangıç noktasında, çiçek açan bahçeler kıyıya kadar uzanıyor, tek tip GDR görünümündeki yazlıklar sıralanıyor. Bir fener, bir sonraki avını beklerken bir kitabı dinlendirmek için şiş göbeğini kullanır. Sessiz bir nehir kolunda, nilüferlerden oluşan bir halı sarı ve beyaz renkte parlıyor.
Spree, başlangıçta 1891’de açılan Oder-Spree Kanalı’nın korsesinde beş kilometre koşar. Kanolarımızı Müggelspree’ye transfer ettiğimiz kilit, Berlin-Köpenick bölümünde nehir olarak adlandırıldığı için Büyük Tränke olarak adlandırılır. Yalnız bir gezgin, biz taşımaya hazır vagonla mücadele ederken izliyor. Demir araç homurdanarak suyun altına dalar. Kanoyu bağlayın – sonra onu karada çekebilirsiniz.
Kayık vahşi doğada ilerliyor
Ondan sonra vahşi doğa bizi çevreliyor. Artık yük gemileri ve motorlu tekneler yok! Kürek vuruşu dışında duyabileceğiniz tek şey sazlıkların hışırtısı ve kızılağaçların fısıltısıdır. Bazen göz kamaştırıcı bir deniz kızı kayığın kenarına tünemiş, kıyıda balıkçıllar çırpınıyor. Sadece nadir yalıçapkını görülmek istemez.
Su berrak, kumlu dipte midye kabukları parlıyor. İnsan her yarım saatte bir atlamak ister. Durum her zaman böyle değildi: Doğu Almanya döneminde Spree, açık ocak linyit madenciliğinden çıkan lağım suyunu taşıyordu, bu nedenle derinleştirildi ve daraltıldı.
Suyun üzerinde şirket: kuğulardan uzak durmak daha iyidir
Kaynak: Oliver Gerhard/www.srt-bild.de
Bugün tamamen farklı endişeler var: Federal Çevre Ajansı tarafından yapılan yeni bir araştırma, Lusatia’daki kömür madenciliği sona erdiğinde nehre önemli ölçüde daha az yeraltı suyu pompalanacaksa, Spree’nin kurak yaz aylarında yüzde 75’e kadar daha az su taşıyacağını hesaplıyor. Şimdi ödev, su seviyesini güvenli tutmak için çözümler bulmaktır.
“Sakın ha? Haydi!”, Hangelsberg sahilinden gelen yüksek sesli çocuk çığlıkları aniden sudaki sessizliği bozuyor: Yaz gününün tadını çıkaran sadece köy gençliği değil: üç yaşlı kadın bellerine kadar soğuk suda durup sohbet ediyorlar.
Almanya’daki kürekçiler için daha fazla ipucu:
Ertesi sabah yola çıkarken birkaç Hangelsbergli, “Erkner’e varmak istiyorsanız, şimdi devam edin,” diye seslendiler. “Altı saat ara vermeden, onu da yapabilir misin?” Küfür ediyorlar. Sonra doğa bizi yeniden yutar, yerin sesleri kaybolur: Köpeklerin havlaması, testerenin takırdaması, çocukların bağırması.
Polen havada pamuk topları gibi süzülür, boğumlu söğütler dallarını suya asar, su bitkilerinin duyargaları küçük periskoplar gibi görünür. Spree, Dämeritzsee’ye doğru daha da kıvrılır ve her zaman çok az deneyime sahiptir: nilüfer yaprağı üzerinde bir kurbağa, çıplak bir ağaç tepesinde bir balıkkartalı ve tabii ki sazlıklarda oynayan kırlangıçların gıcırtıları.
Ek Bilgiler:
Kano Kiralama: Kanusport Spree’de kanolar, günlük 34 avrodan, Kanadalılar 44 avrodan, tekne taşımacılığı dahil tek yön tarifesi 40 avrodan, kanu-spree.de
Konaklama: Kanusport Spree’de bir tatil dairesinde veya apartman dairesinde 70 Euro’dan veya çift kişilik odalarda 45 Euro’dan, kanu-spree.de
Bilgi: Turizm Derneği Seenland Oder-Spree, seeland-oderspree.de
Kırlangıçlar da her yerdeler: su üzerinde yarışırlar, suya dalarlar, kıyıdaki sazlıkların en iyi yerleri için didişirler. Ancak sazlık sıkıntısı yok: metre yüksekliğindeki canlı duvar, her rüzgar esintisinde sallanıyor. Hangelsberg yakınlarındaki Spree’de gün batımı sırasında, son ışınlar kavakların dalları arasında titreşir.
Su pireleri suyun üzerinde küçük diskler halinde koşuşturur, altlarında bitkiler akıntıda yeşil saçlar gibi sallanır. Bazen kendilerini küreğin etrafına sararlar, sonra onlardan kurtulmak için onları biraz sallamanız gerekir. Bazen bir su bitkileri adası yüzer ve gözlerinizi kapattığınızda bir anlığına denizin ve yosunların kokusunu alırsınız.
Kaynak: İnfografik DÜNYA
Suda geçen uzun bir günün ve nehre serinletici bir dalışın ardından akşam kano turuna çıktık. Bugün ondan fazla kürekçiyle tanışmadık – ve bu başkentten sadece yarım saat. Ralph Konrath, “Orada Berlinlileri anlamıyorum” diyor. “Büyük bir şehrin hemen yakınında bulunan böylesine eşsiz bir nehir uzantısı, Frankfurt veya Münih’te aşırı derecede kalabalık olacaktır.”
Küçük tur, Fürstenwalde’deki Spree’de başlıyor
Yeniden birleşmeden kısa bir süre sonra Esslinger’in yerlisi, Berlin bölgesindeki tek gerçek nehir olan ve kaynağı Lausitzer Bergland’da bulunan Spree’de ilk kano turlarını düzenledi. Altmışlı yaşlarının ortasındaki adam, “Havel’de neredeyse hiç akıntı yok, ama Spree’de en azından birkaç türbülanslı nokta var,” diyor. “Bu yüzden Alpler’e gitmeden önce akarsu için yeni başlayanlar için kurslar yapardık.”
ayrıca oku
Konrath, bölgedeki tek büyük kano kiralama şirketidir; Hangelsberg’deki kendi yüzme alanına sahip istasyonu, nehir kıyısındadır. Deneyimli kürekçiler, yedi ila on bir gün süren Spree ve Dahme üzerinden yaklaşık 180 kilometrelik bir tur olan Märkische Umfahrt için buraya geliyor. Bazı bölümler o kadar ıssız ki, yanınıza iki günlük erzak ve çadır almanız gerekiyor.
Büyülü vahşi doğa: Spree’nin durgun sularında devrilmiş ağaçlar var
Kaynak: Oliver Gerhard/www.srt-bild.de
Bu sizin için çok iddialıysa, bir veya iki günlük bir turun parçası olarak en güzel bölümlerden birini keşfedebilirsiniz: Fürstenwalde veya Hangelsberg’den Erkner’e. Fürstenwalde’deki başlangıç noktasında, çiçek açan bahçeler kıyıya kadar uzanıyor, tek tip GDR görünümündeki yazlıklar sıralanıyor. Bir fener, bir sonraki avını beklerken bir kitabı dinlendirmek için şiş göbeğini kullanır. Sessiz bir nehir kolunda, nilüferlerden oluşan bir halı sarı ve beyaz renkte parlıyor.
Spree, başlangıçta 1891’de açılan Oder-Spree Kanalı’nın korsesinde beş kilometre koşar. Kanolarımızı Müggelspree’ye transfer ettiğimiz kilit, Berlin-Köpenick bölümünde nehir olarak adlandırıldığı için Büyük Tränke olarak adlandırılır. Yalnız bir gezgin, biz taşımaya hazır vagonla mücadele ederken izliyor. Demir araç homurdanarak suyun altına dalar. Kanoyu bağlayın – sonra onu karada çekebilirsiniz.
Kayık vahşi doğada ilerliyor
Ondan sonra vahşi doğa bizi çevreliyor. Artık yük gemileri ve motorlu tekneler yok! Kürek vuruşu dışında duyabileceğiniz tek şey sazlıkların hışırtısı ve kızılağaçların fısıltısıdır. Bazen göz kamaştırıcı bir deniz kızı kayığın kenarına tünemiş, kıyıda balıkçıllar çırpınıyor. Sadece nadir yalıçapkını görülmek istemez.
Su berrak, kumlu dipte midye kabukları parlıyor. İnsan her yarım saatte bir atlamak ister. Durum her zaman böyle değildi: Doğu Almanya döneminde Spree, açık ocak linyit madenciliğinden çıkan lağım suyunu taşıyordu, bu nedenle derinleştirildi ve daraltıldı.
Suyun üzerinde şirket: kuğulardan uzak durmak daha iyidir
Kaynak: Oliver Gerhard/www.srt-bild.de
Bugün tamamen farklı endişeler var: Federal Çevre Ajansı tarafından yapılan yeni bir araştırma, Lusatia’daki kömür madenciliği sona erdiğinde nehre önemli ölçüde daha az yeraltı suyu pompalanacaksa, Spree’nin kurak yaz aylarında yüzde 75’e kadar daha az su taşıyacağını hesaplıyor. Şimdi ödev, su seviyesini güvenli tutmak için çözümler bulmaktır.
“Sakın ha? Haydi!”, Hangelsberg sahilinden gelen yüksek sesli çocuk çığlıkları aniden sudaki sessizliği bozuyor: Yaz gününün tadını çıkaran sadece köy gençliği değil: üç yaşlı kadın bellerine kadar soğuk suda durup sohbet ediyorlar.
Almanya’daki kürekçiler için daha fazla ipucu:
Ertesi sabah yola çıkarken birkaç Hangelsbergli, “Erkner’e varmak istiyorsanız, şimdi devam edin,” diye seslendiler. “Altı saat ara vermeden, onu da yapabilir misin?” Küfür ediyorlar. Sonra doğa bizi yeniden yutar, yerin sesleri kaybolur: Köpeklerin havlaması, testerenin takırdaması, çocukların bağırması.
Polen havada pamuk topları gibi süzülür, boğumlu söğütler dallarını suya asar, su bitkilerinin duyargaları küçük periskoplar gibi görünür. Spree, Dämeritzsee’ye doğru daha da kıvrılır ve her zaman çok az deneyime sahiptir: nilüfer yaprağı üzerinde bir kurbağa, çıplak bir ağaç tepesinde bir balıkkartalı ve tabii ki sazlıklarda oynayan kırlangıçların gıcırtıları.
Ek Bilgiler:
Kano Kiralama: Kanusport Spree’de kanolar, günlük 34 avrodan, Kanadalılar 44 avrodan, tekne taşımacılığı dahil tek yön tarifesi 40 avrodan, kanu-spree.de
Konaklama: Kanusport Spree’de bir tatil dairesinde veya apartman dairesinde 70 Euro’dan veya çift kişilik odalarda 45 Euro’dan, kanu-spree.de
Bilgi: Turizm Derneği Seenland Oder-Spree, seeland-oderspree.de