Çin'de elektrikli araç stokları, AB'nin %38'e varan ek ithalat tarifeleri uygulamasının ardından yükseldi

kamil şeker

New member
Ziyaretçiler, 3 Mayıs 2024'te Çin'in Pekin kentinde düzenlenen 2024 Pekin Uluslararası Otomotiv Fuarı'nda BYD DM-i elektrikli otomobile bakıyor. (Fotoğraf: Costfoto/NurPhoto, Getty Images aracılığıyla)

Nurfoto | Nurfoto | Getty Images


Çinli elektrikli araç üreticilerinin hisseleri, Avrupa Birliği'nin bir gün önce Çin'deki elektrikli araçlara yönelik %38'e varan daha yüksek tarifeler açıklamasının ardından Perşembe günü çoğunlukla yükseldi.

Hang Seng Endeksinin en çok kazananı olan Çinli elektrikli araç üreticisi BYD, sabah ticaretinde %8 artış gösterdi ancak öğleden sonra yaklaşık %6 seviyesindeki bazı kazançlarını geri aldı. Geely başlangıçta yaklaşık %4 oranında artış gösterirken, benzerleri Nio Ve Li Oto hisselerinin yaklaşık %1,5 oranında arttığını gördü. Devlet destekli SAIC Öğleden sonraki ticarette %1,5 düştü.

Citi analistleri, AB'nin ek tarifelerinin “genel olarak iyi huylu” olduğunu söylerken, Morningstar'dan bir analist, ABD'nin geçen ay Çin elektrikli araçlarına yaptığı zamlarla karşılaştırıldığında ek vergilerin “mütevazı” olduğuna dikkat çekti.

Hisse senedi grafiği simgesi







BYD vs Geely


Çarşamba günü AB, Avrupa'da büyük bir ayak izi olan Çinli EV oyuncularına ekstra tarifeler uygulayacağını söyledi. BYD %17,4 oranında ek tarifeye tabi olacak, Geely ise %20 oranında ekstra vergi alacak. SAIC, üçü arasında en yüksek oran olan %38,1'lik ek vergi ödemek zorunda kalacak. Bu, halihazırda ithal elektrikli araçlara uygulanan %10'luk standart verginin üstüne ekleniyor.

Devam eden AB soruşturmasında her üç üreticiden de örnek alındı.

Komisyon, soruşturmada işbirliği yapan ancak örnek alınmayan diğer Çinli elektrikli araç firmalarının yüzde 21 oranında ek vergiye tabi olacağını, soruşturmada işbirliği yapmayanların ise yüzde 38,1 oranında ek vergiyle karşı karşıya kalacağını söyledi.

Cezalandırıcı tarifeler elektrikli araç sektörü için etkili olabilir ancak Çin'in devam eden toparlanmasını rayından çıkarmayacaktır.
AB, yaptığı açıklamada, geçici olarak Çinli EV üreticilerinin “haksız sübvansiyondan” yararlandığı ve bunun AB'nin EV endüstrisi için “ekonomik zarar tehdidi” ile sonuçlandığı sonucuna vardığını söyledi.

“Bu hareket, Çin'in ABD'ye elektrikli araç ithalatına yönelik Joe Biden yönetimi tarafından geçen ay %25'ten artırılan %100 katı tarifelerle karşılaştırıldığında mütevazı ve %25 geçici vergiler de %20-%25 piyasa beklentileriyle uyumlu.” Morningstar hisse senedi analisti Vincent Sun, Çarşamba günkü notunda “Bizim görüşümüze göre” dedi.

Perşembe günü Citi analistleri, tarife artışının %25 ila %30 arasındaki tahminlerine kıyasla “genel olarak iyi huylu” olduğunu söyledi. Citi, “Cezalandırıcı tarifeler elektrikli araç sektörü için etkili olabilir ancak Çin'in devam eden toparlanmasını rayından çıkarmaz” dedi.


Ek görevler, AB'nin Ekim ayında bir soruşturma başlatmasının ardından geldi. Komisyon, yaptığı açıklamada, görevlerin şu anda geçici olduğunu, ancak Çinli yetkililerle yapılan görüşmelerin bir çözümle sonuçlanmaması durumunda 4 Temmuz'dan itibaren uygulamaya konulacağını söyledi. Blok, kesin önlemlerin geçici vergilerin uygulanmasından sonraki dört ay içinde alınacağını söyledi.

Geçici vergilere yanıt olarak Çin, Çarşamba günü yaptığı açıklamada, bu hareketin “ticaret sürtüşmeleri yaratacak ve artıracak bariz korumacılık” olduğunu söyledi. Ticaret Bakanlığı sözcüsü, Pekin'in küresel EV endüstrisini “bozduğu ve çarpıttığı” için bu gelişmeden “derin endişe duyduğunu ve kesinlikle memnuniyetsiz olduğunu” söyledi.

Avrupa'da genişliyoruz


Atlantik Konseyi Küresel Enerji Merkezi kıdemli üyesi Joseph Webster, AB'nin Çin devleti destekli SAIC'i Avrupa'da bir üretim tesisi kurması konusunda “uyarıyor gibi göründüğünü”, aksi takdirde gümrük vergileriyle karşı karşıya kalacağını söyledi.

Webster, “Çin'in SAIC grubu yüzde 38,1'lik maksimum tarife oranını aldı. Otomobil üreticisinin kıtada sınırlı bir alanı var ve neredeyse bir yıllık değerlendirmeye rağmen henüz Avrupa'daki ilk üretim tesisi için bir yer seçmedi” dedi. Çarşamba raporu.

Webster, “Hem BYD hem de Geely'nin Avrupa'da önemli yatırımları var” dedi.

Aralık ayında BYD, ülkede bir elektrikli otobüs üretim tesisi açtıktan sonra Macaristan'da yeni bir EV tesisi kurmayı taahhüt etti. Geely, İsveçli otomobil üreticisi Volvo'nun sahibi ve bazı araçların üretimini Çin'den Belçika'ya taşımaya başladı.

Nomura analistleri Perşembe günü yaptığı açıklamada, yerel fabrikalar kurmanın Çin'in orijinal ekipman üreticileri için uzun vadede “nihai çözüm” olabileceğini belirterek, bu şirketlerin “küresel otomobil pazarına daha iyi uyum sağlamak için” denizaşırı genişleme arayışına başladıklarını ekledi.

Gözler Çin'de


Analistler, Pekin'den gelebilecek olası misillemeyle birlikte dikkat edilmesi gereken bir sonraki şeyin Çin'in tepkisi olduğunu söyledi.

Citi, “iyi huylu” tarifelerin “kontrollü misilleme” getirebileceğinden Çin'in “misilleme yapmaya hazır göründüğünü ancak gerilimi tırmandırmadığını” söyledi.

“Burada önemli olan Çin'in buna nasıl tepki vereceği ve ardından AB'nin bu taleplerden bazılarına nasıl tepki vereceği olacak” [from] Albright Stonebridge Group'un Çin ortağı ve teknoloji politikası lideri Paul Triolo, “Tesla gibi şirketlerin tarifeleri yeniden gözden geçirmesi gerekiyor” dedi.


Perşembe günü CNBC'nin “Asya Sokak Tabelaları”na konuşan Triolo, “Burada tehlike kısasa kısas tarife savaşına giriyor. Kimse bunu istemiyor gibi görünüyor” dedi ve Komisyonun “daha önce olduğu gibi bir miktar esneklik gösterebileceğini” ekledi. bu kararı veriyorum.”

– CNBC'den Lim Hui Jie bu rapora katkıda bulundu.