Çin'in hızla büyüyen elektrikli araç şirketleri, 'hazır değil' olarak gördükleri ABD'li rakiplerine bakıyor

kamil şeker

New member
ABD ile Çin arasındaki uzun anlaşmazlıklar listesinde elektrikli araçlar giderek daha önemli bir rol oynuyor.

Otomotiv dünyasının büyüyen yıldızları olan EV'ler, artık dünyanın en büyük iki ekonomisi için yoğun ticari rekabetin ve ulusal güvenlik endişelerinin konusu haline geldi.

Ve Çin'in Silikon Vadisi olarak bilinen bu metropol, ülkenin kazançlı küresel pazarda hakimiyet kurma hedefinin merkezinde yer alıyor.

Amerika'nın en büyük küresel rakibi BYD gibi Çinli şirketler Tesla, Batılı otomobil üreticilerini, büyüyen bir endüstride rekabetçi kalabilmek istiyorlarsa elektrikli araçlara yönelik yaklaşımlarını değiştirmeye zorluyor.

BYD Amerika İcra Kurulu Başkanı Stella Li, “Hazır değiller” dedi. Nisan ayında SUV'lerin, sedanların ve diğer araçların bulunduğu güneydeki Shenzhen kentindeki BYD genel merkezinde Haberler'e verdiği özel röportajda “BYD için hazırız. Teknolojiye hazırız ve tedarik zinciri konusunda daha hazırız” dedi. devasa lobide ışıltılı modeller sergileniyor.

Düşük fiyat etiketlerine rağmen Çin EV'leri genellikle daha güçlü pillere ve daha ileri teknolojiye sahiptir.

Ancak yüksek ticaret engelleriyle karşı karşıya oldukları ve Çin hükümetinin sübvansiyonlarının kendilerine haksız avantaj sağladığı iddialarıyla karşı karşıya oldukları ABD'de bu imkânlar bulunmuyor. Bir savunuculuk grubu olan Alliance for American Manufacturing, Çin otomobillerinin ABD pazarına sunulmasının ABD otomobil endüstrisi için “yok olma düzeyinde bir olay” olacağını söylüyor.

Çin, elektrikli araçlardaki üstünlüğünün “sürekli yeniliklerden”, köklü bir tedarik zinciri sisteminden ve pazar rekabetinden kaynaklandığını söylüyor. Ancak ABD'li yetkililer ve diğerleri, endüstriye yıllardır verilen hükümet desteğinin aşırı kapasite yarattığına, bu da fazla Çin ürününün denizaşırı pazarlara taşması ve yerli üretimi sekteye uğratması riskini artırdığına dair endişelerini dile getirdi.


BYD, 1995 yılında akü üreticisi olarak başlayan özel bir şirkettir. Adı Build Your Dreams (Hayallerinizi Oluşturun) anlamına gelen şirket, temel bileşenlerden araçlarını yurtdışına taşıyan gemilere kadar kendi düşük maliyetli EV tedarik zincirinin çoğunu kontrol ediyor.

2023'ün son çeyreğinde BYD, satış açısından dünyanın en büyük EV üreticisi olarak Tesla'yı geride bıraktı; ancak Tesla, bu yılın ilk çeyreğinde BYD'nin önceki çeyreğe kıyasla satışlarda %43'lük bir düşüş bildirdiği bu unvanı geri aldı.

BYD'nin ve genel olarak Çin EV endüstrisinin yükselişine, Pekin'in sübvansiyonlar, vergi indirimleri ve tüketici teşvikleri şeklinde on yıldan fazla süren güçlü desteği eşlik etti; iktidardaki Komünist Partinin daha büyük bir strateji olarak ilan ettiği şeyle uyumlu küresel iklim taahhütlerini yerine getirmek için, ancak endüstri uzmanlarının geniş çapta Çin otomobil endüstrisini inşa etmek için rekabetçi bir araç olarak gördüğü şey.

Yüzlerce Çinli EV üreticisi arasındaki rekabet, hızlı inovasyonu teşvik etti.

Ford'un eski CEO'su Mark Fields, “Çinlilerin son 10 ila 12 yılda araçların kalitesi açısından yapabildikleri oldukça şaşırtıcı” dedi. “Tasarımlar çok gelişti, kalite çok arttı.”

Uluslararası Enerji Ajansı'nın bir raporuna göre, bu yıl Çin yollarındaki arabaların yüzde 45'i elektrikli araçlar olabilirken, bu oran Avrupa'da yüzde 25 ve ABD'de yaklaşık yüzde 11'dir.

Bütün bunlar, yetişmeye çalışan ABD'li otomobil üreticileri için sorun yaratabilir.

Geçen hafta Pekin'e sürpriz bir ziyarette bulunan Tesla CEO'su Elon Musk bile, ticari engeller olmadan Çinli EV üreticilerinin rakiplerini “yıkacağını” söyledi.

Çin EV'leri daha küçük, daha ucuz ve kitleler için daha erişilebilir olma eğilimindedir; tamamen elektrikli küçük bir hatchback olan BYD'nin Martı'sı 10.000 dolardan daha düşük bir fiyatla başlamaktadır. ABD'de ise elektrikli araç üreticileri daha varlıklı alıcıları hedef alan daha büyük, daha lüks modellere vurgu yaptı, ancak Musk Nisan ayında şirketin gelecek yılın başında yeni uygun fiyatlı EV modellerinin üretimine başlayacağını söyledi.

Fields, yurt içinde satışların yavaşlaması nedeniyle Çinli otomobil üreticilerinin düşük fiyatlı stokları için, sonunda ABD de dahil olmak üzere yeni pazarlar aradıklarını söyledi.

“Bu, çelik, alüminyum veya güneş panelleri olsun, diğer endüstrilerde kullandıkları taktik kitaptan farklı değil” dedi ve “ve bu, ABD ve Batılı otomobil üreticileri için gerçek bir tehdit olabilir.”

Fields, Batılı EV üreticilerinin küresel endüstride Çinli şirketlerle rekabet etmekten kaçınamayacağını ancak özellikle fiyat konusunda yetişmelerinin zaman alacağını söyledi.

“Günün sonunda tüketici cüzdanıyla oy veriyor ve ana akım tüketicinin elektrikli araçları gerçekten destekleme zamanı geldiğinde, bunun onların düşüncelerine hakim olacağını biliyorsunuz” dedi.

ABD'li otomobil üreticilerini bir ara satın alan şeylerden biri, Çin'de üretilen ve ABD'ye gönderilen tüm araçlara uygulanan %27,5'lik ithalat vergisidir. Her iki partinin milletvekilleri bu tarifelerin artırılmasını talep ediyor. Çin de ABD'yi kendi elektrikli araç sübvansiyonlarında Çin ürünlerine karşı ayrımcılık yapmakla suçlayarak Dünya Ticaret Örgütü'ne dava açtı.

Avrupa Komisyonu ayrıca, Pekin'in korumacı olarak eleştirdiği ve Çinli üreticilere karşı istiflediği Çin hükümeti sübvansiyonlarına ilişkin soruşturmanın bir parçası olarak Çin'den yapılan EV ithalatına cezai tarifeler uygulayıp uygulamamayı da düşünüyor. Rhodium Group'un Nisan ayındaki bir raporuna göre, Çin'den elektrikli araç ithalatını engellemek için Avrupa Birliği tarifelerinin %55'e kadar yükseltilmesi gerekiyor.

BYD Meksika'da bir fabrika kurmaya çalışırken, kendisi ve diğer Çinli otomobil üreticilerinin oradan ABD'ye otomobil ihraç ederek tarifelerden kaçmaya çalışabileceğine dair endişeler var. (Li, şirketin Meksika operasyonlarının yalnızca yerel satışlara odaklandığını ve BYD'nin şu anda ABD pazarına girme planının olmadığını söyledi.)

Fields, “Bunun sadece potansiyel olarak daha yüksek tarifeleri değil, aynı zamanda ticari kısıtlamaları da gerektireceğini düşünüyorum” dedi.

Fields, tarifelere ve ticaret kısıtlamalarına ek olarak, Çinli EV üreticilerinin ABD'de araba satarken bir dizi düzenleme ve uyumluluk engeliyle karşılaşacağını söyledi. Fields, bir satış ve dağıtım ağı kurmanın zaman alacağını ve Çinli EV üreticilerinin bir algıyla karşılaşabileceğini söyledi. Amerikalı tüketiciler arasında sorun var.

Biden yönetimi ayrıca, özelliklerinin Amerikalı sürücüler hakkında kişisel bilgi toplamak için kullanılabileceğini söylediği Çin yapımı “akıllı arabaları” da araştırıyor.

Li, böyle bir soruşturmayı destekleyecek hiçbir veri olmadığını ve ABD'nin ulusal güvenlikle ilgili kaygılarının “abartılı” olduğunu söyledi.

“Ulusal güvenlik kaygılarınız varsa, çoğu Çin'de üretilen cep telefonlarınız konusunda daha fazla endişelenmelisiniz” dedi.

BYD'nin kişisel verilerin korunması konusunda “dünya standartlarında” standartlara sahip olduğunu sözlerine ekledi.

Çin'in, elektrikli araçlarının hangi bilgileri toplayabilecekleri konusundaki endişeler nedeniyle ülkedeki hükümetle ilgili bazı mülklere girişinin yasaklandığı söylenen Tesla hakkında kendi gizlilik endişeleri vardı. Musk'un geçen haftaki ziyareti sırasında Çin Otomobil Üreticileri Birliği, Tesla, BYD ve diğer dört Çinli üreticinin bazı modellerinin Çin'in veri güvenliği gerekliliklerini karşıladığını duyurdu.

Bu hareket, güvenliği ve performansı ABD'li düzenleyiciler tarafından yakın tarihli bir raporda eleştirilen Tesla'nın en yüksek seviyedeki otonom sürüş yazılımının Çin'de onaylanmasının önünü açabilir.

Li, ABD'deki atmosferin, Amerikalı otomobil üreticilerinin Güney Kore ve Japonya'dan yapılan ithalat nedeniyle tehdit altında hissettiği geçmiş onyıllara benzer olduğunu söyledi. Amerikan markalarının hayatta kaldığını ve “pozitif rekabetin” sonuçta tüketicilere fayda sağladığını söyledi.

Otomobil pazarının “hiçbir zaman tek bir şirket tarafından veya hiçbir zaman tek bir ülke tarafından ele geçirilmediğini” söyledi. “Tüm geçmişi görürseniz bu asla gerçekleşmedi.”