Çinli EV girişimleri Tesla'dan daha fazla araştırma harcaması yapıyor

kamil şeker

New member
Nio'nun Hefei kentindeki ikinci fabrikasında yaklaşık 2.000 insan işçi ve 756 robot bulunuyor.

CNBC | Evelyn Cheng


PEKİN – ABD'de listelenen Çinli elektrikli otomobil şirketleri, satışlara oranla araştırmaya daha fazla harcama yapıyor TeslaCNBC'nin dört otomobil üreticisinin birinci çeyrek kazançlarına ilişkin analizine göre.

Bu, dünyanın en büyüğü olan Çin'in acımasız otomobil pazarında hayatta kalma stratejisidir. Hem akülü hem de hibrit motorlu araçları içeren yeni enerji araçları, satışların %40'ından fazlasına hızla büyüdü.

UBS'de otomotiv analisti olan Paul Gong, CNBC'ye yaptığı açıklamada, birçok Çinli otomobil üreticisinin gelirlerinin yüzdesi olarak Ar-Ge'ye harcadığı miktarın küresel akranları kadar veya daha fazla olduğunu, bunun yıllar öncesine göre önemli bir artış olduğunu söyledi. “Bazı durumlarda, mutlak dolar cinsinden bile, bunu aştı.”

ABD'de listelenen dört Çinli elektrikli otomobil şirketinden, Nio yılın ilk üç ayında gelirinin neredeyse %29'unu araştırma ve geliştirmeye harcayarak birinci sırada yer aldı. Bu, Tesla'nın ilk çeyrekteki %5,4 ve ikinci çeyrekteki %4,2 oranından çok daha yüksek. Elon Musk'ın şirketi nispeten düşük bir orana sahip olmasıyla biliniyor.

Bu yüksek harcamaların uzun vadeli rekabete dönüşüp dönüşmeyeceği ise pek açık değil.

Nio yıllardır zararla faaliyet gösteriyordu ve yalnızca son birkaç ayda premium fiyatlı otomobillerinin teslimatlarında artış görüldü. Şirket, otomobil lansmanlarına ek olarak son yıllarda pil hizmetlerini ve diğer teknolojilerini tanıtmak için etkinlikler düzenledi; bunlardan biri Haziran sonunda otomobil “kalitesi” üzerineydi.


Nio'nun kalite yönetim komitesi başkanı Feng Shen, CNBC tarafından çevrilen etkinlikte Mandarin dilinde “Şu anda herkes involution'dan bahsediyor,” dedi. Özellikle elektrikli otomobil endüstrisindeki şiddetli rekabeti tanımlamak için Çin'de kullanılan popüler bir terime atıfta bulunuyordu.

“Şirketlerin yapması gerekenler [compete] Shen, “Önemli olan kalitedir” dedi ve ekledi: “Kalite konusunda iyi bir iş çıkaramıyorsanız, söyleyebileceğiniz hiçbir şey yoktur.” Nio'nun ürün kalitesini artırmak için kapsamlı planını, öncelikle yeni teknoloji ve tedarik zinciri inovasyonuyla başlayarak açıkladı.

Aynı zamanda Nio'nun başkan yardımcısı olan Shen, daha önce Çin'deki lüks EV markası Polestar'ın başkanlığını yapmış ve şu anda kalite yönetiminde görev almıştır: Ford Motor ABD ve Çin'de.

Nio, Eylül 2022'de birçok otomobil şirketinin üretim merkezi olan Hefei şehrinde ikinci fabrikasını açtı. Fabrikada yaklaşık 2.000 insan işçi ve üretimin çoğunu otomatikleştiren 756 robot bulunuyor.

Nio'nun kurucusu ve CEO'su William Li, CNBC'nin Çince açıklamalarının çevirisine göre Haziran ayında gazetecilere “Anahtar, üretimin her aşamasını dijitalleştirmektir” dedi. Dijital sistemin birden fazla tedarikçi seviyesine entegre edilebilmesi durumunda şirketin sorunları kolayca belirleyebileceğini söyledi.

Küresel üretimle ilgili sorulan soruya Li, Nio'nun aynı üretim standardına bağlı kalacağını söyledi ancak yurtdışı planlarına ilişkin ayrıntı vermedi.

Tedarik zinciri yakınlığı


Hefei, Şanghay'ın batısındaki Anhui eyaletinin başkentidir. Bölge, Çin'in o kadar çok fabrikaya ev sahipliği yaptığını iddia ettiği Yangtze Nehri Deltası olarak adlandırılır ki, yeni bir enerji aracı üreticisi dört saatlik bir sürüş mesafesinde tüm gerekli parçaları bulabilir.

Çin Sanayi ve Enformasyon Teknolojileri Bakanlığı, CNBC'ye yaptığı açıklamada, otomotiv üreticileri ve tedarikçileriyle birlikte sektörde akıllı üretim için yüzlerce en iyi uygulama örneği ve uygulama ölçütü oluşturmak amacıyla çalıştıklarını söyledi.

Fitch Ratings'in Asya-Pasifik kurumsal derecelendirme bölümünde Çin otomobillerine odaklanan direktör Jing Yang, “Çinli şirketler için Çin'deki en önemli rekabet avantajlarından biri aslında son derece etkili veya verimli tedarik zinciridir” dedi.

Çinli elektrikli otomobil şirketlerinin geleneksel otomobil üreticilerine kıyasla müşterilere ve pazar ihtiyaçlarına daha hızlı yanıt vermesine yardımcı olabileceğini kaydetti.

Bölgenin bir diğer kısmı olan Zhejiang eyaleti, Hong Kong borsasında listelenen otomotiv devi şirketine ev sahipliği yapıyor Geely ve ABD'de listelenen elektrikli otomobil yan kuruluşu Zeekr.

Zeekr'in birinci çeyrek sonuçları, şirketin satışlarının %13'ünü araştırma ve geliştirmeye harcadığını gösteriyor. Birinci çeyrek raporunda bu rakamı açıklamayan ana şirket Geely, son dört yılda gelirinin en az %4'ünü araştırmaya harcadı ve bu önceki yıllara göre önemli ölçüde arttı.

Geely'nin otomotiv Ar-Ge Başkan Yardımcısı Ren Xiangfei, geçen ayın sonlarında CNBC'ye yaptığı açıklamada, şirketin otomobiller için hem donanım hem de yazılımı geliştirmeyi hedeflediğini, ancak yazılımın daha fazla farklılaşma sağlayabileceğini söyledi.

CNBC'nin çevirisine göre Ren, Mandarin dilinde, “Kullanıcıların bakış açısından, daha fazla sürpriz getiren işlevlerin yazılım aracılığıyla uygulanması gerekiyor” dedi.

Araç yazılımları arasında sürücü destek, araç içi eğlence ve güvenlik özellikleri yer alıyor.

Ren, yeni enerji araçlarının, geleneksel yakıtla çalışan araçlara göre daha büyük bir bataryaya sahip olması nedeniyle bu işlevlerin daha fazlasını destekleyebileceğini belirtti.

“Bu, yazılım tanımlı otomobil diye yeni bir kavramı ortaya çıkaracak” dedi.

Geely, geçen ay, patlamadan endüstri standardının üstündeki testlerden geçtiğini iddia ettiği “Aegis Kısa Bıçaklı Aküsü”nü piyasaya sürdü.

BYD'nin “blade bataryası”na rakip olan bu cihaz, şirketi tartışmasız bir şekilde EV lideri konumuna taşıdı. Geely, yılın ilk yarısında yeni enerjili araç satışlarında ikinci sırada yer aldı ve Tesla'yı üçüncü sıraya koydu, China Passenger Car Association'a göre.

Ren, Geely otomobillerinde ilk etapta kullanılmaya başlanacak yeni bataryanın, rakip araçlara kıyasla üretim maliyetlerini yaklaşık 1.000 yuan (yaklaşık 137,69 dolar) artırdığını söyledi.

Pillerin yapımında kullanılan kimyasal formül nispeten olgunlaştığından, artık üretimde tutarlılığı sağlamanın daha önemli olduğunu söyledi. “Bu, akıllı bir fabrikanın desteğini gerektirir.”

Geely ayrıca farklı boyutlardaki araçların daha hızlı üretilmesine olanak tanıdığını söylediği SEA adını verdiği bir elektrikli otomobil mimarisini de piyasaya sürdü.

“Muhtemelen bakılması gereken en önemli şey araç platformudur ve ardından yaklaşımlarındaki tutarlılık gelir,” diyor Shenzhen merkezli Snow Bull Capital CEO'su Taylor Ogan.

Bir şirketin duyurulduktan kısa bir süre sonra bir şey teslim ettiğini ve gelecekteki ürün sürümleri üzerinde çalışan ayrı ekiplerin olduğunu görmenin önemli olduğunu söyledi. “Bence bu açık bir fark yaratıcı,” dedi.

Teknoloji şirketleri ve otomobil üreticileri


UBS'den Gong, bazen Ar-Ge yoğunluğu olarak da adlandırılan araştırma harcamalarının satışlara oranının teknoloji inovasyonunun kesin bir ölçüsü olmadığı konusunda uyardı.

“Daha iyi bir kârlılıkla daha fazla araba satabilirlerse, bu temelde yenilikçi yollarının muhtemelen doğru olduğu anlamına gelir. Bunlardan bazıları havalı özelliklerde olmayabilir,” dedi Gong ve bunun sistemli maliyet kesintilerini içerebileceğini belirtti. “Daha az gösterişli, ancak gerçekten güçlü.”

Xpeng İlk çeyrekte Ar-Ge yoğunluğumuz yüzde 20 oldu. Li OtoŞirketin satışlardaki payı yalnızca %11 olmasına rağmen, şirketin menzil uzatıcı otomobilleri, tamamen batarya elektrikli araçlardan çok daha fazla satıldı.

Mutlak ABD doları açısından Hong Kong'da listelenen Yanımda ilk çeyrekte araştırmaya 1,47 milyar dolar veya gelirinin %8,5'ini harcadı. Bu, Tesla'nın o dönemde araştırma ve geliştirmeye harcadığı 1,15 milyar dolardan daha fazla.

Elektrikli otomobil şirketleri gelecekte kendilerini pil ve yazılım açısından farklılaştırmaya çalışıyorlar; bu iki kategori de elektrikli otomobillerin hakim olduğu kategoriler. CATL Cheung Kong İşletme Yüksek Okulu'nda muhasebe ve finans profesörü ve yatırım araştırma merkezi müdürü olan Jing Liu, “Sırasıyla Huawei ve Huawei” dedi.

Liu, bir şirketin her iki tedarikçiden daha iyi bir ürün üretmesinin pek olası olmadığını, ancak bunun, tüketicilerin markalar arasında kolayca geçiş yapabildiği bir pazarda otomobil üreticilerinin öne çıkmasının zor olduğu anlamına geldiğini söyledi.

Huawei, gelirinin en az yüzde 10'unu Ar-Ge'ye harcadığını duyurdu. CATL'nin yoğunluk oranı ilk çeyrekte yüzde 5,4 oldu.

— CNBC'den Sonia Heng bu habere katkıda bulundu.