kamil şeker
New member
Hamburg İsa’nın Doğuşu oyunları
Noel’in gerçek mesajı
13:56 itibarıyla| Okuma süresi: 5 dakika
Julia Witte tarafından Vedder olarak anıldı
Hamburg’daki Michel’de bir İsa’nın Doğuşu oyunu için prova yapan gençler
Kaynak: resim ittifakı/dpa
Wolfram Gercken modern doğuş oyunları yazıyor. Klasik karakterler ortaya çıkıyor ama İsa’nın doğum hikayesini farklı bir şekilde anlatıyorlar. Kulağa küfür gibi gelebilecek şey, özellikle 800 yıllık doğuş oyunları fikrine yakındır.
“Ama öyle oldu içinde o zaman bir emir İmparator Augustus dışarı çıktı, herkesin değerli olabilmesini”
Luka İncili’nin ikinci bölümünün ilk cümlesiyle Noel arifesinde tüm ülkede İsa’nın Doğuşu oyunları başlayacak. Çocuklar Noel için Meryem ve Yusuf, melekler, çobanlar, krallar ve hatta bazen öküz ve eşek gibi süslenmiş kiliselere girecekler. Mum ışığında, köknar ağaçlarının kokusuyla çevrelenmiş ve nadir görülen bir heyecanla, İsa’nın Beytüllahim’deki ahırda doğuşunun öyküsünü yeniden canlandıracaklar. Hanların kapısını çalarlar, merada koyunlarının yanında dinlenirler, meleklerin müjdesini dinlerler ve sonunda yemliğe altın, mür ve tütsü getirirler.
Bu İncil ve klasik karakterlerin Wolfram Gercken’in İsa’nın Doğuşu oyunlarında da rolleri vardır. Ancak yine de okul ilahiyatçısının yazdığı parçalar, muhtemelen 24 Aralık’ta çoğu kilisede görülecek gösterilerden biraz farklı.
ayrıca oku
2000 yılında Gercken ilk onay grubunu devraldı. Schleswig-Holstein’ın Storman bölgesinde büyüyen, şu anda 61 yaşında olan kişi, Hamburg’da teoloji okuduktan sonra Aşağı Saksonya’daki Uelzen’e taşındı. Orada bir okulda dini eğitim veriyor ve Amelinghausen’deki Hippolit topluluğunda gönüllü olarak çalışıyor. Orada, onay adayları her yıl Noel Arifesi için bir İsa’nın Doğuşu oyununu inceliyorlar. Gercken ilk grubunu devraldığında bile, İsa’nın Doğuşu oyunu için onun gereksinimi, oyunun onay adaylarının dünyasına uyması ve sadece Noel hikayesini yeniden canlandırmanın ötesine geçmesiydi. Sonuçta gençler ve aynı zamanda kilise ziyaretçileri Noel arifesinin müjdesine yeni bir gözle bakmalılar.
İsa’nın Doğuşu oyun yazarı Wolfram Gercken, Uelzen’deki St. Marien Protestan Kilisesi’nde
Kaynak: Bertold Fabricius
Gercken, “O zamanlar bile internette bulunabilen birkaç parça vardı ve ayrıca diyakoz arkadaşlarımdan da bir parça aldım” diyor. 2011 yılında ilahiyatçı nihayet İsa’nın Doğuşu oyunlarını kendisi yazmaya karar verdi. İlk eser olan “Renkli Aile ve Doğuş Oyunu” fikri gençlerin yaşamlarının gözlemlenmesinden ortaya çıktı. Sadece bir nesil önce Noel’de kiliseye gitmek bunun normal bir parçasıydı. Ancak bu gelenek bozulmaya başladı.
ayrıca oku
Bu diğer doğuş oyunları neye benziyor? Örneğin: İlk sahne Farbenfroh ailesinin oturma odasında geçiyor. 24 Aralık öğleden sonradır ve Stollen’de kuru üzümlerle ilgili küçük bir tartışma sırasında kilise çanları çalmaya başlar. İki küçük çocuk İsa’nın Doğuşu oyununa gitmek istemediklerini söylüyor; sonuçta hamile Maria hakkındaki hikayeyi zaten biliyorlar. Her şey çok sıkıcı. Ancak anne birlikte kiliseye gitmekte ısrar eder ve ailenin ruh hali değişir, ta ki kızı Sarah da artık Noel’le empati kurabildiğini söyleyene kadar.
Assisili Francis geleneği kurdu
Uelzen yerlisi, Noel hikayesinin derin mesajını eserleriyle aktarmaya çalışıyor. Oyunlarından ikincisi olan “Yusuf Muhtaç”, sonuçta Kral Herod’un yeni doğan çocuğu tehdit ettiği felaketi konu alıyor. Üç bilge adam, Çocuk İsa’yı rakip olarak gören Herod’a karşı uyarıda bulunur. Josef daha sonra hemen kaçmak ister. Ancak Meryem ondan İsa’nın doğduğu geceyi mahvetmemesini ister ve Yusuf da aynı fikirde olur. Kutsal gecede kendilerini Allah’ın huzurunda güvende hissetmeliler.
ayrıca oku
Gercken, versiyonlarıyla kesinlikle doğuş oyunları geleneğini takip ediyor. Luka İncili’nin 10. yüzyıla kadar uzanan manzara tasvirlerine dair raporlar var. Ancak araştırmacılara göre Assisili Francis özel bir rol oynadı. Aralık 1223’te Greccio ormanındaki doğum sahnesini yeniden canlandırdığı söyleniyor. Keşişin fikri, Noel hikayesini görseller aracılığıyla insanlara yaklaştırmaktı. Daha sonra, o dönemde Latin ayinini takip edemeyen inananların bile İsa’nın doğuş mucizesini anlayabilmeleri için doğuş oyunları ortaya çıktı.
Gercken beş adet yayınladı. Özellikle bir şey öne çıkıyor. Reformasyonun yıldönümünü kutlamak için Amelinghausen’deki onay adayları “Wartburg’da Noel” adlı İsa’nın Doğuşu oyununu sergilediler. Junker Jörg rolünde “Gökyüzünün yükseklerinden geliyorum” adlı Noel şarkısını yazma sürecinde olan Martin Luther hakkındadır. Noel hikayesini yeniden anlatan şarkının dizeleri, şarkı söyleyerek cemaatin de yakından dahil olduğu eserde yer alıyor.
ayrıca oku
Gercken, “Wartburg’da Noel”den sonra kilise liderlerinden birinin kendisine geldiğini ve biraz utanarak “saygısını” dile getirdiğini söylüyor. Onun için kendisini övmekten daha önemli olan şey, parçalardan sonra gençlerden bol bol alkış gelmesi. Alkışlar özellikle “Doğuş Müzesi’ndeki Robinson Ailesi” gösterisinden sonra oldukça yüksekti. Oyunda aile, müze ziyareti sırasında hapsedilir. İsa’nın Doğuşu figürleri yavaş yavaş canlanıyor ve Noel Gecesi olaylarını kendi bakış açılarından anlatıyor.
Gercken, doğuş oyunlarını bir yayıncıya sunma konusundaki ilk fikrini reddetti. Çoğu mahallede gösteriler neredeyse tamamen gönüllüdür. Neredeyse hiç bütçe yok. “Eğer parçaları bir yayıncı aracılığıyla yayınlasaydım, onları çalmak isteyen herkesin önce bir kitap satın alması gerekirdi. Bu bana doğru gelmedi.” Bunun yerine, Uelzener’in parçaları artık krippenspiele.eu platformundan ücretsiz olarak indirilebiliyor.
ayrıca oku
En sık icra ettiği eseri ise “Noel’i Neden Kutluyoruz”. Yalnızca YouTube video platformunda birkaç çeşidi vardır. Danimarka’daki Alman topluluğu, Kopenhag’daki Aziz Petrus Kilisesi’nden özellikle ayrıntılı bir prodüksiyonu yayınladı. Wolfram Gercken’in amaçladığı gibi İsa’nın Doğuşu oyunu “Sessiz Gece” şarkısıyla bitiyor.
Gercken’in 2017 tarihli Luther parçası dışında tüm doğuş oyunları bu şarkıyla bitiyor. Uelzener zaten ilk parçası olan Hedwig Renkli Ana’da sebebini ağzına koymuştu. “Noel benim için böyle bir şey” diyor ve içini çekiyor. “Eğer şimdi ‘Sessiz Gece’yi söylersek, gözyaşı dökmek zorunda kalacağım.”
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
Noel’in gerçek mesajı
13:56 itibarıyla| Okuma süresi: 5 dakika
Julia Witte tarafından Vedder olarak anıldı
Hamburg’daki Michel’de bir İsa’nın Doğuşu oyunu için prova yapan gençler
Kaynak: resim ittifakı/dpa
Wolfram Gercken modern doğuş oyunları yazıyor. Klasik karakterler ortaya çıkıyor ama İsa’nın doğum hikayesini farklı bir şekilde anlatıyorlar. Kulağa küfür gibi gelebilecek şey, özellikle 800 yıllık doğuş oyunları fikrine yakındır.
“Ama öyle oldu içinde o zaman bir emir İmparator Augustus dışarı çıktı, herkesin değerli olabilmesini”
Luka İncili’nin ikinci bölümünün ilk cümlesiyle Noel arifesinde tüm ülkede İsa’nın Doğuşu oyunları başlayacak. Çocuklar Noel için Meryem ve Yusuf, melekler, çobanlar, krallar ve hatta bazen öküz ve eşek gibi süslenmiş kiliselere girecekler. Mum ışığında, köknar ağaçlarının kokusuyla çevrelenmiş ve nadir görülen bir heyecanla, İsa’nın Beytüllahim’deki ahırda doğuşunun öyküsünü yeniden canlandıracaklar. Hanların kapısını çalarlar, merada koyunlarının yanında dinlenirler, meleklerin müjdesini dinlerler ve sonunda yemliğe altın, mür ve tütsü getirirler.
Bu İncil ve klasik karakterlerin Wolfram Gercken’in İsa’nın Doğuşu oyunlarında da rolleri vardır. Ancak yine de okul ilahiyatçısının yazdığı parçalar, muhtemelen 24 Aralık’ta çoğu kilisede görülecek gösterilerden biraz farklı.
ayrıca oku
2000 yılında Gercken ilk onay grubunu devraldı. Schleswig-Holstein’ın Storman bölgesinde büyüyen, şu anda 61 yaşında olan kişi, Hamburg’da teoloji okuduktan sonra Aşağı Saksonya’daki Uelzen’e taşındı. Orada bir okulda dini eğitim veriyor ve Amelinghausen’deki Hippolit topluluğunda gönüllü olarak çalışıyor. Orada, onay adayları her yıl Noel Arifesi için bir İsa’nın Doğuşu oyununu inceliyorlar. Gercken ilk grubunu devraldığında bile, İsa’nın Doğuşu oyunu için onun gereksinimi, oyunun onay adaylarının dünyasına uyması ve sadece Noel hikayesini yeniden canlandırmanın ötesine geçmesiydi. Sonuçta gençler ve aynı zamanda kilise ziyaretçileri Noel arifesinin müjdesine yeni bir gözle bakmalılar.
İsa’nın Doğuşu oyun yazarı Wolfram Gercken, Uelzen’deki St. Marien Protestan Kilisesi’nde
Kaynak: Bertold Fabricius
Gercken, “O zamanlar bile internette bulunabilen birkaç parça vardı ve ayrıca diyakoz arkadaşlarımdan da bir parça aldım” diyor. 2011 yılında ilahiyatçı nihayet İsa’nın Doğuşu oyunlarını kendisi yazmaya karar verdi. İlk eser olan “Renkli Aile ve Doğuş Oyunu” fikri gençlerin yaşamlarının gözlemlenmesinden ortaya çıktı. Sadece bir nesil önce Noel’de kiliseye gitmek bunun normal bir parçasıydı. Ancak bu gelenek bozulmaya başladı.
ayrıca oku
Bu diğer doğuş oyunları neye benziyor? Örneğin: İlk sahne Farbenfroh ailesinin oturma odasında geçiyor. 24 Aralık öğleden sonradır ve Stollen’de kuru üzümlerle ilgili küçük bir tartışma sırasında kilise çanları çalmaya başlar. İki küçük çocuk İsa’nın Doğuşu oyununa gitmek istemediklerini söylüyor; sonuçta hamile Maria hakkındaki hikayeyi zaten biliyorlar. Her şey çok sıkıcı. Ancak anne birlikte kiliseye gitmekte ısrar eder ve ailenin ruh hali değişir, ta ki kızı Sarah da artık Noel’le empati kurabildiğini söyleyene kadar.
Assisili Francis geleneği kurdu
Uelzen yerlisi, Noel hikayesinin derin mesajını eserleriyle aktarmaya çalışıyor. Oyunlarından ikincisi olan “Yusuf Muhtaç”, sonuçta Kral Herod’un yeni doğan çocuğu tehdit ettiği felaketi konu alıyor. Üç bilge adam, Çocuk İsa’yı rakip olarak gören Herod’a karşı uyarıda bulunur. Josef daha sonra hemen kaçmak ister. Ancak Meryem ondan İsa’nın doğduğu geceyi mahvetmemesini ister ve Yusuf da aynı fikirde olur. Kutsal gecede kendilerini Allah’ın huzurunda güvende hissetmeliler.
ayrıca oku
Gercken, versiyonlarıyla kesinlikle doğuş oyunları geleneğini takip ediyor. Luka İncili’nin 10. yüzyıla kadar uzanan manzara tasvirlerine dair raporlar var. Ancak araştırmacılara göre Assisili Francis özel bir rol oynadı. Aralık 1223’te Greccio ormanındaki doğum sahnesini yeniden canlandırdığı söyleniyor. Keşişin fikri, Noel hikayesini görseller aracılığıyla insanlara yaklaştırmaktı. Daha sonra, o dönemde Latin ayinini takip edemeyen inananların bile İsa’nın doğuş mucizesini anlayabilmeleri için doğuş oyunları ortaya çıktı.
Gercken beş adet yayınladı. Özellikle bir şey öne çıkıyor. Reformasyonun yıldönümünü kutlamak için Amelinghausen’deki onay adayları “Wartburg’da Noel” adlı İsa’nın Doğuşu oyununu sergilediler. Junker Jörg rolünde “Gökyüzünün yükseklerinden geliyorum” adlı Noel şarkısını yazma sürecinde olan Martin Luther hakkındadır. Noel hikayesini yeniden anlatan şarkının dizeleri, şarkı söyleyerek cemaatin de yakından dahil olduğu eserde yer alıyor.
ayrıca oku
Gercken, “Wartburg’da Noel”den sonra kilise liderlerinden birinin kendisine geldiğini ve biraz utanarak “saygısını” dile getirdiğini söylüyor. Onun için kendisini övmekten daha önemli olan şey, parçalardan sonra gençlerden bol bol alkış gelmesi. Alkışlar özellikle “Doğuş Müzesi’ndeki Robinson Ailesi” gösterisinden sonra oldukça yüksekti. Oyunda aile, müze ziyareti sırasında hapsedilir. İsa’nın Doğuşu figürleri yavaş yavaş canlanıyor ve Noel Gecesi olaylarını kendi bakış açılarından anlatıyor.
Gercken, doğuş oyunlarını bir yayıncıya sunma konusundaki ilk fikrini reddetti. Çoğu mahallede gösteriler neredeyse tamamen gönüllüdür. Neredeyse hiç bütçe yok. “Eğer parçaları bir yayıncı aracılığıyla yayınlasaydım, onları çalmak isteyen herkesin önce bir kitap satın alması gerekirdi. Bu bana doğru gelmedi.” Bunun yerine, Uelzener’in parçaları artık krippenspiele.eu platformundan ücretsiz olarak indirilebiliyor.
ayrıca oku
En sık icra ettiği eseri ise “Noel’i Neden Kutluyoruz”. Yalnızca YouTube video platformunda birkaç çeşidi vardır. Danimarka’daki Alman topluluğu, Kopenhag’daki Aziz Petrus Kilisesi’nden özellikle ayrıntılı bir prodüksiyonu yayınladı. Wolfram Gercken’in amaçladığı gibi İsa’nın Doğuşu oyunu “Sessiz Gece” şarkısıyla bitiyor.
Gercken’in 2017 tarihli Luther parçası dışında tüm doğuş oyunları bu şarkıyla bitiyor. Uelzener zaten ilk parçası olan Hedwig Renkli Ana’da sebebini ağzına koymuştu. “Noel benim için böyle bir şey” diyor ve içini çekiyor. “Eğer şimdi ‘Sessiz Gece’yi söylersek, gözyaşı dökmek zorunda kalacağım.”
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.