kamil şeker
New member
R1T kamyonları, 11 Nisan 2022'de Normal'deki Rivian elektrikli araç fabrikasındaki montaj hattında.
Brian Cassella | Tribün Haber Servisi | Getty Images
Bir zamanların sıcak elektrikli araç girişimleri (yıllar önce düşük faiz oranları, bedava nakit ve Wall Street'in yükseliş beklentisiyle körüklenmişti) şimdi daha zorlu piyasa koşullarında hayatta kalabileceklerini kanıtlamak için çabalıyor. Tabi henüz iflas etmemişlerse.
En çok konuşulan konuların başında nakit geliyor.
Yöneticiler Rivian Otomotiv, Lucid Grubu Ve Nikola Corp. Bu hafta her biri, operasyonlarını büyütmeye ve ilk karlarını elde etmeye çalışırken maliyetleri düşürmeye yönelik ayrıntılı planlar yapıyor. Bu çabalar işten çıkarmalar ve üretim değişikliklerinden tedarikçi yeniden düzenlemelerine ve önceliklerin değiştirilmesine kadar uzanmaktadır.
Bu mücadele, EV'nin benimsenmesinin pek çok kişinin beklediğinden daha yavaş gerçekleşmesi ve şirketlerin beyaz alan segmentlerinde ilk hamle avantajını elde etmek için araçları pazara sürme girişiminde milyarlarca dolar harcamasının ardından ortaya çıkıyor.
Yavaşlama ve artan rekabet ABD EV liderini bile etkiledi Tesla'nınİş gücünün yaklaşık yüzde 10'unun işten çıkarılmasını içeren küresel bir yeniden yapılanmanın ortasında.
Wall Street analistleri, elektrikli araç pazarının mevcut durumunu bir “EV kışı”, EV Coşkusu olarak adlandırılan durumun sonu veya daha iyimser bir ifadeyle, otomobil üreticilerinin uzun vadeli kazançlar için üstesinden gelmeleri gereken geçici bir geri çekilme olarak nitelendirdi.
Citi analisti Itay Michaeli Perşembe günkü yatırımcı notunda, “ABD'de elektrikli araçların benimsenmesi, ilk benimseyenlere ve belirli bölgelere nüfuz ettikten sonra muhtemelen hava boşluğuna girdi.” diye yazdı. “Durum bir gecede değişmeyecek ancak önümüzdeki 12-18 ay için iyimser olmak için nedenler görüyoruz.”
Hisse senedi grafiği simgesi
Rivian, Lucid ve Nikola hisselerinin geçtiğimiz yıldaki performansı.
Rivian aylardır maliyet düşürme görevindeydi. Personelini azalttı, verimliliği artırmak için Illinois'deki tesisini yeniden donattı ve Georgia'da milyarlarca dolarlık yeni bir fabrikanın inşaatını durdurdu. Bu son önlemin, Rivian'ın yeni nesil R2 aracının Normal, Illinois'deki mevcut tesisinde üretimine başlamasının etkisi de dahil olmak üzere, sermaye harcamalarında 2,25 milyar dolardan fazla tasarruf sağlaması bekleniyor.
Rivian, Mart ayı sonuna kadar nakit, nakit benzerleri ve kısa vadeli yatırımlarda 7,86 milyar dolar ve toplam 9 milyar dolardan fazla likidite bildirdi.
Lucid ise ilk çeyreği yaklaşık 4,6 milyar dolar nakit, nakit benzerleri ve yatırımlarla ve toplam likidite yaklaşık 5,03 milyar dolar ile tamamladı.
Lucid CEO'su Peter Rawlinson, kayda değer talep sorunlarına, önemli kayıplara ve sermaye ihtiyaçlarına rağmen girişimin geleceği konusunda hiçbir zaman “bu kadar iyimser” olmadığını söyledi. Şirket, en büyük hissedarı olan Suudi Arabistan Kamu Yatırım Fonu'nun bir iştirakinden 1 milyar dolar topladı.
Rawlinson Pazartesi günü yatırımcılara şunları söyledi: “Satılan malların maliyetinde ek fırsatlar belirledik ve uygulamaya ve maliyet düşürmeye yönelik diğer alanlara odaklanmaya devam edeceğiz. Uzun vadede teknolojimiz brüt kar marjımızın temel itici gücü olacak.” “Ölçeklendikçe, güçlü brüt kar marjları ve verimliliğin temel etken olduğunu göreceğinize inanıyorum.”
FactSet'e göre Rawlinson, 1 milyar doların şirketin yaklaşık %60'ına sahip olan Kamu Yatırım Fonu'na “devam eden güven ve kararlı desteği” gösterdiğini söyledi.
LSEG tarafından derlenen tahminlere göre, hem Rivian hem de Lucid ilk çeyrekte Wall Street'in beklediğinden daha büyük kayıplar bildirdi.
Nikola aslında yılın ilk üç ayında hisse başına yüzde 9'luk bir kayıpla Street'i biraz geride bıraktı, ancak 7,5 milyon dolarlık gelir, LSEG tarafından derlenen analistlerin tahminlerinin yarısından azdı.
Rivian ve Lucid'den farklı olarak Nikola, perakende müşterilere yönelik araçlardan ziyade yalnızca ticari araçlara odaklanıyor. Nikola CFO Thomas Okray, şirketin ölçek oluşturmak amacıyla büyük müşteriler için fiyatları düşürme potansiyeli de dahil olmak üzere satışlarını genişletmeye devam ederken maliyetlerini düşürmesi gerektiğini söyledi.
Okray Salı günü yatırımcılara şunları söyledi: “Maliyet yapımızı kesinlikle optimize etmemiz gerekiyor. Buna şüphe yok.”
Nikola'nın nakit rezervleri Lucid ve Rivian'dan çok daha düşük. Şirketin varlıkları arasında ilk çeyreğin sonu itibarıyla 469,3 milyon dolar yer alıyor; bu tutarın büyük bir kısmı 345,6 milyon dolarlık nakit ve nakit benzerleri ve 61,3 milyon dolarlık kamyon envanterinden oluşuyor.
Lucid Group CEO'su Peter Rawlinson ve Lucid Motors'un tasarım ve markadan sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Derek Jenkins, 16 Kasım 2023'te Los Angeles, Kaliforniya'da düzenlenen Los Angeles Otomobil Fuarı'nın basın günü ön gösterimi sırasında Lucid'in Gravity elektrikli SUV'unun yanında oturuyorlar.
David Swanson'un | Reuters
Rivian, Lucid ve Nikola'nın hisseleri 52 haftanın veya tüm zamanların en düşük seviyelerine yakın işlem görürken, Nikola'nın hisseleri bir zamanlar 100.000'den fazla değere sahipti. Ford Motorlu – hisse başına 1 dolardan daha az bir fiyatla işlem görmek. Bu da şirketi, yöneticilerin hissedarlar tarafından onaylanması gereken ters hisse bölünmesi yoluyla kaçınmaya çalıştığı Nasdaq'tan çıkarılma riskiyle karşı karşıya bırakıyor.
Rivian'ın hisseleri bu yıl yaklaşık %56 oranında düşüş gösterdi ancak yüksek profilli EV girişimleri arasında en sağlıklı olanı olmaya devam ediyor ve bunların çoğu (Rivian dışında) son beş yılda özel amaçlı satın alma şirketleri veya SPAC'ler aracılığıyla halka açıldı.
Lucid'in hisseleri geçen yılın büyük bölümünde 8 doların altında işlem gördü. Hisseler perşembe gününü son 12 ayda %60'tan fazla düşüşle 2,70 dolardan kapattı.
Lordstown Motors ve Electric Last Mile Solutions gibi diğer EV girişimleri iflas ederken, Fisker iflas başvurusunda bulunmanın eşiğinde ve araç üretimini duraklattı.
Az bilinen Kano Salı günü ilk çeyrek sonuçlarını açıklaması planlanıyor. Canoo CEO'su ve yönetim kurulu başkanı Tony Aquila, şirketin geçen ay dördüncü çeyrek yatırımcı görüşmesi sırasında şirketin sermayeyi artırmaya ve maliyetleri düşürmeye devam etmesi gerektiğini söyledi.
“Çok zor bir piyasa gördük. Disiplinli sermaye dağıtımı yaklaşımımızı, her kilometre taşı için yalnızca ihtiyacımız olan sermaye miktarını artırarak uyarladık ve bunu yapmaya devam edeceğiz” dedi.
— CNBC'ler Michael Bloom bu makaleye katkıda bulunmuştur.
CNBC PRO'nun bu özel etkinliklerini kaçırmayın
Brian Cassella | Tribün Haber Servisi | Getty Images
Bir zamanların sıcak elektrikli araç girişimleri (yıllar önce düşük faiz oranları, bedava nakit ve Wall Street'in yükseliş beklentisiyle körüklenmişti) şimdi daha zorlu piyasa koşullarında hayatta kalabileceklerini kanıtlamak için çabalıyor. Tabi henüz iflas etmemişlerse.
En çok konuşulan konuların başında nakit geliyor.
Yöneticiler Rivian Otomotiv, Lucid Grubu Ve Nikola Corp. Bu hafta her biri, operasyonlarını büyütmeye ve ilk karlarını elde etmeye çalışırken maliyetleri düşürmeye yönelik ayrıntılı planlar yapıyor. Bu çabalar işten çıkarmalar ve üretim değişikliklerinden tedarikçi yeniden düzenlemelerine ve önceliklerin değiştirilmesine kadar uzanmaktadır.
Bu mücadele, EV'nin benimsenmesinin pek çok kişinin beklediğinden daha yavaş gerçekleşmesi ve şirketlerin beyaz alan segmentlerinde ilk hamle avantajını elde etmek için araçları pazara sürme girişiminde milyarlarca dolar harcamasının ardından ortaya çıkıyor.
Yavaşlama ve artan rekabet ABD EV liderini bile etkiledi Tesla'nınİş gücünün yaklaşık yüzde 10'unun işten çıkarılmasını içeren küresel bir yeniden yapılanmanın ortasında.
Wall Street analistleri, elektrikli araç pazarının mevcut durumunu bir “EV kışı”, EV Coşkusu olarak adlandırılan durumun sonu veya daha iyimser bir ifadeyle, otomobil üreticilerinin uzun vadeli kazançlar için üstesinden gelmeleri gereken geçici bir geri çekilme olarak nitelendirdi.
Citi analisti Itay Michaeli Perşembe günkü yatırımcı notunda, “ABD'de elektrikli araçların benimsenmesi, ilk benimseyenlere ve belirli bölgelere nüfuz ettikten sonra muhtemelen hava boşluğuna girdi.” diye yazdı. “Durum bir gecede değişmeyecek ancak önümüzdeki 12-18 ay için iyimser olmak için nedenler görüyoruz.”
Hisse senedi grafiği simgesi
Rivian, Lucid ve Nikola hisselerinin geçtiğimiz yıldaki performansı.
Rivian aylardır maliyet düşürme görevindeydi. Personelini azalttı, verimliliği artırmak için Illinois'deki tesisini yeniden donattı ve Georgia'da milyarlarca dolarlık yeni bir fabrikanın inşaatını durdurdu. Bu son önlemin, Rivian'ın yeni nesil R2 aracının Normal, Illinois'deki mevcut tesisinde üretimine başlamasının etkisi de dahil olmak üzere, sermaye harcamalarında 2,25 milyar dolardan fazla tasarruf sağlaması bekleniyor.
Rivian, Mart ayı sonuna kadar nakit, nakit benzerleri ve kısa vadeli yatırımlarda 7,86 milyar dolar ve toplam 9 milyar dolardan fazla likidite bildirdi.
Lucid ise ilk çeyreği yaklaşık 4,6 milyar dolar nakit, nakit benzerleri ve yatırımlarla ve toplam likidite yaklaşık 5,03 milyar dolar ile tamamladı.
Lucid CEO'su Peter Rawlinson, kayda değer talep sorunlarına, önemli kayıplara ve sermaye ihtiyaçlarına rağmen girişimin geleceği konusunda hiçbir zaman “bu kadar iyimser” olmadığını söyledi. Şirket, en büyük hissedarı olan Suudi Arabistan Kamu Yatırım Fonu'nun bir iştirakinden 1 milyar dolar topladı.
Rawlinson Pazartesi günü yatırımcılara şunları söyledi: “Satılan malların maliyetinde ek fırsatlar belirledik ve uygulamaya ve maliyet düşürmeye yönelik diğer alanlara odaklanmaya devam edeceğiz. Uzun vadede teknolojimiz brüt kar marjımızın temel itici gücü olacak.” “Ölçeklendikçe, güçlü brüt kar marjları ve verimliliğin temel etken olduğunu göreceğinize inanıyorum.”
FactSet'e göre Rawlinson, 1 milyar doların şirketin yaklaşık %60'ına sahip olan Kamu Yatırım Fonu'na “devam eden güven ve kararlı desteği” gösterdiğini söyledi.
LSEG tarafından derlenen tahminlere göre, hem Rivian hem de Lucid ilk çeyrekte Wall Street'in beklediğinden daha büyük kayıplar bildirdi.
Nikola aslında yılın ilk üç ayında hisse başına yüzde 9'luk bir kayıpla Street'i biraz geride bıraktı, ancak 7,5 milyon dolarlık gelir, LSEG tarafından derlenen analistlerin tahminlerinin yarısından azdı.
Rivian ve Lucid'den farklı olarak Nikola, perakende müşterilere yönelik araçlardan ziyade yalnızca ticari araçlara odaklanıyor. Nikola CFO Thomas Okray, şirketin ölçek oluşturmak amacıyla büyük müşteriler için fiyatları düşürme potansiyeli de dahil olmak üzere satışlarını genişletmeye devam ederken maliyetlerini düşürmesi gerektiğini söyledi.
Okray Salı günü yatırımcılara şunları söyledi: “Maliyet yapımızı kesinlikle optimize etmemiz gerekiyor. Buna şüphe yok.”
Nikola'nın nakit rezervleri Lucid ve Rivian'dan çok daha düşük. Şirketin varlıkları arasında ilk çeyreğin sonu itibarıyla 469,3 milyon dolar yer alıyor; bu tutarın büyük bir kısmı 345,6 milyon dolarlık nakit ve nakit benzerleri ve 61,3 milyon dolarlık kamyon envanterinden oluşuyor.
Lucid Group CEO'su Peter Rawlinson ve Lucid Motors'un tasarım ve markadan sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Derek Jenkins, 16 Kasım 2023'te Los Angeles, Kaliforniya'da düzenlenen Los Angeles Otomobil Fuarı'nın basın günü ön gösterimi sırasında Lucid'in Gravity elektrikli SUV'unun yanında oturuyorlar.
David Swanson'un | Reuters
Rivian, Lucid ve Nikola'nın hisseleri 52 haftanın veya tüm zamanların en düşük seviyelerine yakın işlem görürken, Nikola'nın hisseleri bir zamanlar 100.000'den fazla değere sahipti. Ford Motorlu – hisse başına 1 dolardan daha az bir fiyatla işlem görmek. Bu da şirketi, yöneticilerin hissedarlar tarafından onaylanması gereken ters hisse bölünmesi yoluyla kaçınmaya çalıştığı Nasdaq'tan çıkarılma riskiyle karşı karşıya bırakıyor.
Rivian'ın hisseleri bu yıl yaklaşık %56 oranında düşüş gösterdi ancak yüksek profilli EV girişimleri arasında en sağlıklı olanı olmaya devam ediyor ve bunların çoğu (Rivian dışında) son beş yılda özel amaçlı satın alma şirketleri veya SPAC'ler aracılığıyla halka açıldı.
Lucid'in hisseleri geçen yılın büyük bölümünde 8 doların altında işlem gördü. Hisseler perşembe gününü son 12 ayda %60'tan fazla düşüşle 2,70 dolardan kapattı.
Lordstown Motors ve Electric Last Mile Solutions gibi diğer EV girişimleri iflas ederken, Fisker iflas başvurusunda bulunmanın eşiğinde ve araç üretimini duraklattı.
Az bilinen Kano Salı günü ilk çeyrek sonuçlarını açıklaması planlanıyor. Canoo CEO'su ve yönetim kurulu başkanı Tony Aquila, şirketin geçen ay dördüncü çeyrek yatırımcı görüşmesi sırasında şirketin sermayeyi artırmaya ve maliyetleri düşürmeye devam etmesi gerektiğini söyledi.
“Çok zor bir piyasa gördük. Disiplinli sermaye dağıtımı yaklaşımımızı, her kilometre taşı için yalnızca ihtiyacımız olan sermaye miktarını artırarak uyarladık ve bunu yapmaya devam edeceğiz” dedi.
— CNBC'ler Michael Bloom bu makaleye katkıda bulunmuştur.
CNBC PRO'nun bu özel etkinliklerini kaçırmayın