kamil şeker
New member
Alef Aeronautics, 300.000 $ değerindeki Model A uçan arabasını 2025 yılına kadar müşterilere teslim etmeye başlamak istiyor.
Kaynak: Alef Havacılık
Peki ya elektrikli bir araçla etrafta dolaşmak, gelecekte seyahat etme şeklinizin önemli bir parçasıysa? Dünya çapında düzinelerce şirketin bahis oynadığı şey bu.
Popüler olarak uçan arabalar veya hava taksileri olarak bilinen EVTOL'ler veya elektrikli dikey kalkış ve iniş araçları, ABD'deki firmalar tarafından Avrupa ve Asya'ya geliştiriliyor.
JPMorgan'a göre eVTOL pazarı 2040 yılına kadar 1 trilyon dolar değerinde olabilir ve birçok firma liderliği ele geçirmeye çalışıyor.
“CNBC Tech: The Edge”in son bölümünde eVTOL pazarını, vaatlerini ve zorluklarını keşfediyoruz. Aşağıda eVTOL alanındaki bazı şirketler ve pazara sunmaya çalıştıkları şeyler yer almaktadır.
En yaygın eVTOL'lerden dördü
Bir eVTOL uçağı dikey olarak kalkış ve iniş yapabilir. Ve elbette geleneksel yakıt yerine elektrikle çalışıyor.
Farklı teknolojilere sahip yüzlerce eVTOL tasarımı üzerinde çalışılıyor. İşte en yaygın olanlardan dördüne bir bakış.
“Multicopter” standart bir drone gibi çalışır. Uçmasına yardımcı olan birden fazla pervanesi vardır. Kalkış, iniş ve havada asılı kalma sırasında çok etkilidirler, ancak kanatları olmadığı için uzun mesafelere gitme konusunda inanılmaz derecede verimsizdirler. Kentsel alanlarda faydalı olabilirler.
“Kaldırma ve seyir” konsepti, çoklu helikopteri kanatlar gibi ortak uçak teknolojisiyle birleştirerek daha uzun mesafeleri mümkün kılar. Ancak iki teknolojinin birlikte çalışabilmesi için pervanenin daha az sayıda ve daha kısa kanatlara ihtiyacı var, bu da onu çok gürültülü hale getiriyor.
Bir de “tiltrotor” var; yukarı ve aşağı eğilebilen bir kanat üzerine monte edilmiş bir veya daha fazla rotora sahip bir tasarım.
Son olarak, görünürde pervanesi olmayan “kanallı vektör itki” modelleri de vardır. Aracı yukarı doğru itmek için birden fazla, ayrı ayrı kontrol edilen elektrikli kanallı fanlar kullanırlar. Bu model daha sessizdir ve daha uzun mesafeleri verimli bir şekilde uçabilir, ancak oldukça fazla güce açtır.
Peki bunlar sadece abartılı helikopterler değil mi? Pek değil. Kalkış ve iniş için kullandıkları teknolojilerden elektrikli olmalarına kadar eVTOL'ler kendilerini helikopterlerden ayırmaya çalışıyor. Helikopterlerin de oldukça pahalı olduğundan bahsetmiyorum bile. Pek çok eVTOL şirketi, bu araçların uygun fiyata şehirler arası veya şehirler arası günlük seyahatin bir parçası haline geldiği bir dünyadan bahsediyor.
eVTOL'ler nasıl düzenlenir?
Dünyanın dört bir yanındaki havacılık düzenleyicileri, eVTOL'lere ilişkin kuralların belirlenmesinden sorumludur. Avrupa'da bu, Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı'dır. Amerika Birleşik Devletleri'nde Federal Havacılık İdaresi'dir. Ve Çin'de bu, Çin Sivil Havacılık İdaresi'dir.
Tüm bu düzenleyiciler, eVTOL üreticilerinin ve operatörlerinin bu uçakları ticari olarak kullanıma sunmadan önce uymaları ve karşılamaları gereken çeşitli kurallar ve sertifikalar oluşturmuştur.
Sertifikalar, uçak güvenliği ve pilot lisansları gibi alanlar etrafında dönüyor.
eVTOL'ler gerçek hayatta nasıl çalışacak?
eVTOL'ler şu anda özel tesislerde test edilirken, birçok uçak üreticisi bunların ticari kullanıma gireceği bir gelecekten bahsediyor.
Bazıları eVTOL'lerin bir şehir içi ulaşım aracı olarak şehir içinde faaliyet gösterme olasılığını tartışıyor. Diğerleri ise bu elektrikli uçakların şehirler arası seyahat için kullanılabileceğini, belki de araba ve tren gibi diğer seyahat modlarına eşlik edebileceğini veya bunların yerini alabileceğini düşünüyor.
Ancak bunu destekleyecek altyapının inşa edilmesi gerekecek. Altyapının önemli bir parçası, bu uçakların kalkış ve iniş yapacağı mini havaalanı ile birleştirilmiş bir tür helikopter pisti olan “vertiportlar” olacak.
Bazı varlıklı kişiler elektrikli uçaklara sahip olsa da, havayollarında olduğu gibi filolarda bir operatör tarafından işletilme olasılıkları daha yüksektir.
eVTOL'un benimsenmesindeki zorluklar
eVTOL'lerin benimsenmesi konusunda çeşitli zorluklar vardır. Düzenlemelere uymak ve güvenli olmalarını sağlamak en büyüklerinden biridir.
Ancak belki de en büyük zorluk halkın kabulü ve benimsenmesidir.
İnsanların bunları güvensiz olarak algılaması ve kullanımının pahalı olması durumunda evlat edinme geri çekilebilir.
Lilyum
Lilyum merkezi Münih, Almanya'nın hemen dışındadır ve önümüzdeki yıllarda yükselişe geçmeyi ümit eden Avrupalı eVTOL firmalarından biridir.
Şirket şu anda jetiyle İspanya'nın güneyinde test uçuşları yapıyor. Uçak, kanallı vektörlü itme teknolojisi üzerinde çalışıyor ve şirket, jetlerinin şehir içi rotalar yerine daha uzun bölgesel uçuşlar için kullanılmasını umuyor. Lilium, jetinin hizmete gireceği yıl olarak 2026'yı hedefliyor.
Lilium'un jetinin özelleştirilebilir bir iç mekanı vardır; bu, müşterinin gereksinimlerine bağlı olarak tasarım ve koltuk sayısının değiştirilebileceği anlamına gelir.
Firma halihazırda premium piyasadan sipariş alıyor. Bir jetin maliyeti 9 milyon dolar olacak. Filolar tarafından işletilmek üzere tasarlanan versiyonun maliyeti ise 7 milyon dolar olacak.
Lilium'un Çinli internet devi de dahil olmak üzere çok sayıda yatırımcısı var Tencent.
Alef Havacılık
Alef Aeronautics, yolda gidebilen ve havada uçabilen bir araç olan eVTOL'u farklı bir şekilde ele alıyor.
Arabanın şasisi içi boş ve bir dizi pervaneyi gizliyor. Arabanın nasıl çalışabileceğini gösteren videoda, aracın dikey olarak kalkışı ve yan yatarak uçabilmesi gösteriliyor.
Alef Aeronautics'in 2025 yılında üretime başlama konusunda büyük hedefleri var.
Alef Aeronautics'in kurucu ortağı ve CEO'su Jim Dukhovny, “Her şey yolunda giderse, yeterli fonumuz olursa, mevzuat daha da kötüye gitmezse… 2025 yılı sonuna kadar ilkinin üretimine başlamayı planlıyoruz” dedi. bir röportajda “CNBC Tech: The Edge”e söyledi.
Şirketin en önemli destekçisi Tesla, SpaceX ve Theranos'un ilk yatırımcılarından olan risk sermayedarı Tim Draper'dır.
Müşteriler, Model A olarak bilinen ve 300.000 $ fiyat etiketine sahip arabanın ön siparişini vermek için artık 150 $ depozito ödeyebilecekler.
EAsıl
Çin firması EAsıl şehirlerin etrafında uçmak üzere tasarlanmış bir yolcu drone'u yapıyor. Kollara uzatılmış çok sayıda pervanesi vardır.
EHang, ana düzenleyicisi olan Çin Sivil Havacılık İdaresi'nden bir dizi sertifika aldı.
En sonuncusu, EHang'a eVTOL uçağının seri üretimine başlama yetkisi veren sözde üretim sertifikasıdır.
EHang'ın amiral gemisi aracı EH26-S'nin önerilen perakende fiyatı 410.000 $'dır
Kaynak: Alef Havacılık
Peki ya elektrikli bir araçla etrafta dolaşmak, gelecekte seyahat etme şeklinizin önemli bir parçasıysa? Dünya çapında düzinelerce şirketin bahis oynadığı şey bu.
Popüler olarak uçan arabalar veya hava taksileri olarak bilinen EVTOL'ler veya elektrikli dikey kalkış ve iniş araçları, ABD'deki firmalar tarafından Avrupa ve Asya'ya geliştiriliyor.
JPMorgan'a göre eVTOL pazarı 2040 yılına kadar 1 trilyon dolar değerinde olabilir ve birçok firma liderliği ele geçirmeye çalışıyor.
“CNBC Tech: The Edge”in son bölümünde eVTOL pazarını, vaatlerini ve zorluklarını keşfediyoruz. Aşağıda eVTOL alanındaki bazı şirketler ve pazara sunmaya çalıştıkları şeyler yer almaktadır.
En yaygın eVTOL'lerden dördü
Bir eVTOL uçağı dikey olarak kalkış ve iniş yapabilir. Ve elbette geleneksel yakıt yerine elektrikle çalışıyor.
Farklı teknolojilere sahip yüzlerce eVTOL tasarımı üzerinde çalışılıyor. İşte en yaygın olanlardan dördüne bir bakış.
“Multicopter” standart bir drone gibi çalışır. Uçmasına yardımcı olan birden fazla pervanesi vardır. Kalkış, iniş ve havada asılı kalma sırasında çok etkilidirler, ancak kanatları olmadığı için uzun mesafelere gitme konusunda inanılmaz derecede verimsizdirler. Kentsel alanlarda faydalı olabilirler.
“Kaldırma ve seyir” konsepti, çoklu helikopteri kanatlar gibi ortak uçak teknolojisiyle birleştirerek daha uzun mesafeleri mümkün kılar. Ancak iki teknolojinin birlikte çalışabilmesi için pervanenin daha az sayıda ve daha kısa kanatlara ihtiyacı var, bu da onu çok gürültülü hale getiriyor.
Bir de “tiltrotor” var; yukarı ve aşağı eğilebilen bir kanat üzerine monte edilmiş bir veya daha fazla rotora sahip bir tasarım.
Son olarak, görünürde pervanesi olmayan “kanallı vektör itki” modelleri de vardır. Aracı yukarı doğru itmek için birden fazla, ayrı ayrı kontrol edilen elektrikli kanallı fanlar kullanırlar. Bu model daha sessizdir ve daha uzun mesafeleri verimli bir şekilde uçabilir, ancak oldukça fazla güce açtır.
Peki bunlar sadece abartılı helikopterler değil mi? Pek değil. Kalkış ve iniş için kullandıkları teknolojilerden elektrikli olmalarına kadar eVTOL'ler kendilerini helikopterlerden ayırmaya çalışıyor. Helikopterlerin de oldukça pahalı olduğundan bahsetmiyorum bile. Pek çok eVTOL şirketi, bu araçların uygun fiyata şehirler arası veya şehirler arası günlük seyahatin bir parçası haline geldiği bir dünyadan bahsediyor.
eVTOL'ler nasıl düzenlenir?
Dünyanın dört bir yanındaki havacılık düzenleyicileri, eVTOL'lere ilişkin kuralların belirlenmesinden sorumludur. Avrupa'da bu, Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı'dır. Amerika Birleşik Devletleri'nde Federal Havacılık İdaresi'dir. Ve Çin'de bu, Çin Sivil Havacılık İdaresi'dir.
Tüm bu düzenleyiciler, eVTOL üreticilerinin ve operatörlerinin bu uçakları ticari olarak kullanıma sunmadan önce uymaları ve karşılamaları gereken çeşitli kurallar ve sertifikalar oluşturmuştur.
Sertifikalar, uçak güvenliği ve pilot lisansları gibi alanlar etrafında dönüyor.
eVTOL'ler gerçek hayatta nasıl çalışacak?
eVTOL'ler şu anda özel tesislerde test edilirken, birçok uçak üreticisi bunların ticari kullanıma gireceği bir gelecekten bahsediyor.
Bazıları eVTOL'lerin bir şehir içi ulaşım aracı olarak şehir içinde faaliyet gösterme olasılığını tartışıyor. Diğerleri ise bu elektrikli uçakların şehirler arası seyahat için kullanılabileceğini, belki de araba ve tren gibi diğer seyahat modlarına eşlik edebileceğini veya bunların yerini alabileceğini düşünüyor.
Ancak bunu destekleyecek altyapının inşa edilmesi gerekecek. Altyapının önemli bir parçası, bu uçakların kalkış ve iniş yapacağı mini havaalanı ile birleştirilmiş bir tür helikopter pisti olan “vertiportlar” olacak.
Bazı varlıklı kişiler elektrikli uçaklara sahip olsa da, havayollarında olduğu gibi filolarda bir operatör tarafından işletilme olasılıkları daha yüksektir.
eVTOL'un benimsenmesindeki zorluklar
eVTOL'lerin benimsenmesi konusunda çeşitli zorluklar vardır. Düzenlemelere uymak ve güvenli olmalarını sağlamak en büyüklerinden biridir.
Ancak belki de en büyük zorluk halkın kabulü ve benimsenmesidir.
İnsanların bunları güvensiz olarak algılaması ve kullanımının pahalı olması durumunda evlat edinme geri çekilebilir.
Lilyum
Lilyum merkezi Münih, Almanya'nın hemen dışındadır ve önümüzdeki yıllarda yükselişe geçmeyi ümit eden Avrupalı eVTOL firmalarından biridir.
Şirket şu anda jetiyle İspanya'nın güneyinde test uçuşları yapıyor. Uçak, kanallı vektörlü itme teknolojisi üzerinde çalışıyor ve şirket, jetlerinin şehir içi rotalar yerine daha uzun bölgesel uçuşlar için kullanılmasını umuyor. Lilium, jetinin hizmete gireceği yıl olarak 2026'yı hedefliyor.
Lilium'un jetinin özelleştirilebilir bir iç mekanı vardır; bu, müşterinin gereksinimlerine bağlı olarak tasarım ve koltuk sayısının değiştirilebileceği anlamına gelir.
Firma halihazırda premium piyasadan sipariş alıyor. Bir jetin maliyeti 9 milyon dolar olacak. Filolar tarafından işletilmek üzere tasarlanan versiyonun maliyeti ise 7 milyon dolar olacak.
Lilium'un Çinli internet devi de dahil olmak üzere çok sayıda yatırımcısı var Tencent.
Alef Havacılık
Alef Aeronautics, yolda gidebilen ve havada uçabilen bir araç olan eVTOL'u farklı bir şekilde ele alıyor.
Arabanın şasisi içi boş ve bir dizi pervaneyi gizliyor. Arabanın nasıl çalışabileceğini gösteren videoda, aracın dikey olarak kalkışı ve yan yatarak uçabilmesi gösteriliyor.
Alef Aeronautics'in 2025 yılında üretime başlama konusunda büyük hedefleri var.
Alef Aeronautics'in kurucu ortağı ve CEO'su Jim Dukhovny, “Her şey yolunda giderse, yeterli fonumuz olursa, mevzuat daha da kötüye gitmezse… 2025 yılı sonuna kadar ilkinin üretimine başlamayı planlıyoruz” dedi. bir röportajda “CNBC Tech: The Edge”e söyledi.
Şirketin en önemli destekçisi Tesla, SpaceX ve Theranos'un ilk yatırımcılarından olan risk sermayedarı Tim Draper'dır.
Müşteriler, Model A olarak bilinen ve 300.000 $ fiyat etiketine sahip arabanın ön siparişini vermek için artık 150 $ depozito ödeyebilecekler.
EAsıl
Çin firması EAsıl şehirlerin etrafında uçmak üzere tasarlanmış bir yolcu drone'u yapıyor. Kollara uzatılmış çok sayıda pervanesi vardır.
EHang, ana düzenleyicisi olan Çin Sivil Havacılık İdaresi'nden bir dizi sertifika aldı.
En sonuncusu, EHang'a eVTOL uçağının seri üretimine başlama yetkisi veren sözde üretim sertifikasıdır.
EHang'ın amiral gemisi aracı EH26-S'nin önerilen perakende fiyatı 410.000 $'dır