kamil şeker
New member
21 Haziran 2024 Cuma günü İtalya'nın Maranello kentindeki yeni Ferrari NV E-bina fabrikasındaki üretim hattındaki işçiler.
Francesca Volpi | Bloomberg | Getty Images
Pek çok otomobil devi ABD gümrük vergisi tehdidi nedeniyle baskı altında olsa da, Ferrari'nin Avrupa'nın otomobil sektörü arasında özel bir durum olduğu düşünülüyor.
Başkan seçilen Donald Trump Pazartesi günü görevdeki ilk icraatlarından birinde Çin, Kanada ve Meksika'ya yüksek vergiler uygulama sözü verdi; otomotiv endüstrisinin tedarik zincirlerini sarsmakla tehdit etti ve yatırımcıların yüksek maliyetlerle ilgili endişelerini artırdı.
Trump'ın önerdiği önlemler arasında ABD'ye gelen tüm Çin ürünlerine yüzde 10, Kanada ve Meksika'dan gelen tüm mallara ise yüzde 25 ek gümrük vergisi getirilmesi yer alıyor.
Otomobil hisseleri, birçoğu fabrika kuran ve Meksika merkezli otomobil parçası tedarikçilerine bağımlı olan ABD'li ve Avrupalı üreticiler için önemli sonuçlar doğurabileceği düşünüldüğünde bu haber üzerine düştü.
Trump'ın ilk tarife duyurusunda Avrupa'dan bahsedilmemesi, Avrupa Birliği politika yapıcıları için hoş bir haber olarak kabul edilecek, ancak 27 ülkeden oluşan blok muhtemelen Trump'ın dikkatini bölgenin otomotiv sektörüne çevirmesinin an meselesi olduğundan endişe ediyor.
Ancak Ferrari'nin serpintilerin çoğundan korunması bekleniyor.
Morningstar'ın hisse senedi analisti Rella Suskin, CNBC'ye görüntülü görüşme yoluyla şunları söyledi: “Ferrari için, tarife ne olursa olsun ABD'de üretime başlamayacakları tek istisna bu. Her şey İtalya'nın Maranello kentinde oluyor.”
“Ferrari'de durum şu; yüzde 10, yüzde 20 ya da yüzde 30 [tariff] o zaman muhtemelen hedefledikleri müşteri ve arabaların halihazırda ne kadar pahalı olduğu göz önüne alındığında, fiyatı tüketicilere kolayca aktarabilirler.”
ABD gelirlerini artırmak amacıyla Trump daha önce ülkeye gelen tüm mallara yüzde 10 ya da yüzde 20'lik genel gümrük vergisi uygulama sözü vermişti ve bu da otomobil gibi ticarete bağımlı çok çeşitli önemli sektörler arasında endişelere yol açmıştı.
Morningstar'dan Suskin'e göre, Avrupa'dan gelen tüm mallara yönelik %30 gibi yüksek bir ABD gümrük vergisi bile potansiyel müşterileri Ferrari satın almaktan caydıramayabilir. “Bu çok saçma ama durum böyle” diye ekledi.
Ferrari sözcüsü CNBC ile iletişime geçtiğinde yorum yapmak için hemen müsait değildi.
'Çoğuna göre fiyata daha az duyarlı'
RBC Capital Markets'ın küresel otomobil analisti Tom Narayan da bu görüşü yineleyerek, Trump'ın daha yüksek tarifeler getirme vaadini yerine getirmesi halinde Ferrari'nin fiyatlardaki herhangi bir artışı aktarabilecek konumda göründüğünü söyledi.
Kepler Cheuvreux otomobil sektörü araştırma başkanı Thomas Besson'a göre çoğu analist ve yatırımcı, İtalyan otomobil üreticisini bu açıdan Avrupalı emsalleri arasında benzersiz olarak görüyor.
Besson, CNBC'ye e-posta yoluyla “Bunu zaman gösterecek ama muhtemelen doğrudur” dedi.
Ferrari bu yıl Avrupa'daki rakip otomobil üreticilerini geride bırakarak gözyaşı döktü. Milano'da listelenen şirketin hisseleri, yılbaşından bu yana %34'ün üzerinde artış göstererek, Fransa'daki Renault veya Almanya'daki Mercedes-Benz Grubu'ndan önemli ölçüde daha yüksek bir artış gösterdi.
Oddo BHF'den otomobil analisti Anthony Dick, CNBC'ye e-posta yoluyla “Ferrari'nin ABD'de üretime geçmesini beklemiyoruz” dedi.
“Marka açısından ve aynı zamanda (ve muhtemelen daha da önemlisi) endüstriyel nedenlerden dolayı bu, grubun tedarik tabanını yerel olarak kurmasını gerektirecektir ki bu da bizim için mümkün görünmüyor” diye ekledi.
Maranello'daki orijinal Ferrari Fabrikası girişi. Emilia Romagna Grand Prix'si bu hafta sonu İtalya'daki Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari pistinde gerçekleşecek.
David Davies – Pa Resimleri | Pa Resimleri | Getty Images
Dick, grubun lüks otomobil rakiplerinin de benzer tarife uygulamasıyla karşı karşıya kalacağını belirterek, “Bu aşamada tarifelerin talebi nasıl etkileyeceği belli değil, ancak Ferrari müşterilerinin fiyatlara çoğundan daha az duyarlı olduğu varsayılabilir” dedi.
'Porsche biraz farklı'
ABD'nin ilave vergi alma ihtimali Almanya için muhtemelen “çok daha büyük bir engel” olacaktı. PorscheKepler Cheuvreux'den Besson şöyle konuştu:
Otomobillerini yalnızca İtalya'da üreten Ferrari gibi, volkswagensahibi olduğu Porsche, lüks modellerini geleneksel olarak Almanya'da üretiyordu.
Morningstar'dan Suskin, “Porsche biraz farklı” dedi.
“Yüzde 10'luk bir tarifeyi geçirebilirler ama daha büyük [tariffs]%30 gibi bir oranın müşteriye aktarılması biraz daha zor olabilir” diye devam etti.
Bir işçi, 6 Mayıs 2024'te Almanya'nın Leipzig kentindeki Porsche montaj fabrikasında yeni tamamen elektrikli Porsche Macan'ın kalitesini kontrol ediyor.
Jens Schlueter | Getty Images Haberleri | Getty Images
“ABD'de bir miktar boş kapasiteye sahip olan ana şirketleri Volkswagen'den faydalanabilirler, ancak oldukça fazla kapasite olacaktır.” [capital expenditure] Porsche'ye özgü bir üretim hattı oluşturmak için yatırım yapmaları gerekecek.”
Porsche'nin hisseleri yılbaşından bugüne yaklaşık %26 oranında düşüş gösterdi.
CNBC ile iletişime geçtiğinde Porsche'nin bir sözcüsü yorum yapmak için hemen müsait değildi.
Francesca Volpi | Bloomberg | Getty Images
Pek çok otomobil devi ABD gümrük vergisi tehdidi nedeniyle baskı altında olsa da, Ferrari'nin Avrupa'nın otomobil sektörü arasında özel bir durum olduğu düşünülüyor.
Başkan seçilen Donald Trump Pazartesi günü görevdeki ilk icraatlarından birinde Çin, Kanada ve Meksika'ya yüksek vergiler uygulama sözü verdi; otomotiv endüstrisinin tedarik zincirlerini sarsmakla tehdit etti ve yatırımcıların yüksek maliyetlerle ilgili endişelerini artırdı.
Trump'ın önerdiği önlemler arasında ABD'ye gelen tüm Çin ürünlerine yüzde 10, Kanada ve Meksika'dan gelen tüm mallara ise yüzde 25 ek gümrük vergisi getirilmesi yer alıyor.
Otomobil hisseleri, birçoğu fabrika kuran ve Meksika merkezli otomobil parçası tedarikçilerine bağımlı olan ABD'li ve Avrupalı üreticiler için önemli sonuçlar doğurabileceği düşünüldüğünde bu haber üzerine düştü.
Trump'ın ilk tarife duyurusunda Avrupa'dan bahsedilmemesi, Avrupa Birliği politika yapıcıları için hoş bir haber olarak kabul edilecek, ancak 27 ülkeden oluşan blok muhtemelen Trump'ın dikkatini bölgenin otomotiv sektörüne çevirmesinin an meselesi olduğundan endişe ediyor.
Ancak Ferrari'nin serpintilerin çoğundan korunması bekleniyor.
Morningstar'ın hisse senedi analisti Rella Suskin, CNBC'ye görüntülü görüşme yoluyla şunları söyledi: “Ferrari için, tarife ne olursa olsun ABD'de üretime başlamayacakları tek istisna bu. Her şey İtalya'nın Maranello kentinde oluyor.”
“Ferrari'de durum şu; yüzde 10, yüzde 20 ya da yüzde 30 [tariff] o zaman muhtemelen hedefledikleri müşteri ve arabaların halihazırda ne kadar pahalı olduğu göz önüne alındığında, fiyatı tüketicilere kolayca aktarabilirler.”
ABD gelirlerini artırmak amacıyla Trump daha önce ülkeye gelen tüm mallara yüzde 10 ya da yüzde 20'lik genel gümrük vergisi uygulama sözü vermişti ve bu da otomobil gibi ticarete bağımlı çok çeşitli önemli sektörler arasında endişelere yol açmıştı.
Morningstar'dan Suskin'e göre, Avrupa'dan gelen tüm mallara yönelik %30 gibi yüksek bir ABD gümrük vergisi bile potansiyel müşterileri Ferrari satın almaktan caydıramayabilir. “Bu çok saçma ama durum böyle” diye ekledi.
Ferrari sözcüsü CNBC ile iletişime geçtiğinde yorum yapmak için hemen müsait değildi.
'Çoğuna göre fiyata daha az duyarlı'
RBC Capital Markets'ın küresel otomobil analisti Tom Narayan da bu görüşü yineleyerek, Trump'ın daha yüksek tarifeler getirme vaadini yerine getirmesi halinde Ferrari'nin fiyatlardaki herhangi bir artışı aktarabilecek konumda göründüğünü söyledi.
Kepler Cheuvreux otomobil sektörü araştırma başkanı Thomas Besson'a göre çoğu analist ve yatırımcı, İtalyan otomobil üreticisini bu açıdan Avrupalı emsalleri arasında benzersiz olarak görüyor.
Besson, CNBC'ye e-posta yoluyla “Bunu zaman gösterecek ama muhtemelen doğrudur” dedi.
Ferrari bu yıl Avrupa'daki rakip otomobil üreticilerini geride bırakarak gözyaşı döktü. Milano'da listelenen şirketin hisseleri, yılbaşından bu yana %34'ün üzerinde artış göstererek, Fransa'daki Renault veya Almanya'daki Mercedes-Benz Grubu'ndan önemli ölçüde daha yüksek bir artış gösterdi.
Oddo BHF'den otomobil analisti Anthony Dick, CNBC'ye e-posta yoluyla “Ferrari'nin ABD'de üretime geçmesini beklemiyoruz” dedi.
“Marka açısından ve aynı zamanda (ve muhtemelen daha da önemlisi) endüstriyel nedenlerden dolayı bu, grubun tedarik tabanını yerel olarak kurmasını gerektirecektir ki bu da bizim için mümkün görünmüyor” diye ekledi.
Maranello'daki orijinal Ferrari Fabrikası girişi. Emilia Romagna Grand Prix'si bu hafta sonu İtalya'daki Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari pistinde gerçekleşecek.
David Davies – Pa Resimleri | Pa Resimleri | Getty Images
Dick, grubun lüks otomobil rakiplerinin de benzer tarife uygulamasıyla karşı karşıya kalacağını belirterek, “Bu aşamada tarifelerin talebi nasıl etkileyeceği belli değil, ancak Ferrari müşterilerinin fiyatlara çoğundan daha az duyarlı olduğu varsayılabilir” dedi.
'Porsche biraz farklı'
ABD'nin ilave vergi alma ihtimali Almanya için muhtemelen “çok daha büyük bir engel” olacaktı. PorscheKepler Cheuvreux'den Besson şöyle konuştu:
Otomobillerini yalnızca İtalya'da üreten Ferrari gibi, volkswagensahibi olduğu Porsche, lüks modellerini geleneksel olarak Almanya'da üretiyordu.
Morningstar'dan Suskin, “Porsche biraz farklı” dedi.
“Yüzde 10'luk bir tarifeyi geçirebilirler ama daha büyük [tariffs]%30 gibi bir oranın müşteriye aktarılması biraz daha zor olabilir” diye devam etti.
Bir işçi, 6 Mayıs 2024'te Almanya'nın Leipzig kentindeki Porsche montaj fabrikasında yeni tamamen elektrikli Porsche Macan'ın kalitesini kontrol ediyor.
Jens Schlueter | Getty Images Haberleri | Getty Images
“ABD'de bir miktar boş kapasiteye sahip olan ana şirketleri Volkswagen'den faydalanabilirler, ancak oldukça fazla kapasite olacaktır.” [capital expenditure] Porsche'ye özgü bir üretim hattı oluşturmak için yatırım yapmaları gerekecek.”
Porsche'nin hisseleri yılbaşından bugüne yaklaşık %26 oranında düşüş gösterdi.
CNBC ile iletişime geçtiğinde Porsche'nin bir sözcüsü yorum yapmak için hemen müsait değildi.