kamil şeker
New member
Yeni Jeep araçları, 3 Ekim 2023'te Miami, Florida'daki bir Dodge Chrysler-Jeep Ram bayisinin arazisinde duruyor.
Joe Raedle | Getty Images Haberleri | Getty Images
DETROIT – Son zaman hisseleri Ford Motor Geçtiğimiz hafta olduğu gibi bir günde yüzde 18'den fazla düşen ABD otomotiv sektörü, Büyük Durgunluk döneminde iflasın eşiğine gelmişti.
2008-2009 yıllarında iflasın eşiğinden dönen Ford, böyle bir felaketten çok uzak; ancak şirketin Wall Street'in kazanç beklentilerini karşılayamaması sonucu hisselerde yaşanan serbest düşüş, otomobil üreticilerinin yılın geri kalanında karşılaşacağı zorlu mücadelenin en önemli örneği.
ABD pazarı – çoğu otomobil üreticisi için bir kar motoru – yıllardır rekor yüksek fiyatlar, düşük araç envanterleri ve dirençli talepten sonra normalleşiyor. Özellikle Detroit otomobil üreticileri için envanterler artıyor ve araç fiyatları yavaş yavaş düşüyor.
Wall Street, otomotiv sektörünün döngüsel yapısı nedeniyle bir düşüş döneminin habercisi olan bu koşulların oluşmasını bir süredir bekliyordu.
Hisse senedi grafik simgesi
Ford, GM ve Stellantis hisseleri
“Otomobillerin + kazançları aşan ve geri alımlarda daha iyi performans gösterebileceğini düşünen yatırımcılar bir kez daha düşünmeli. Otomobil temelleri zirveye ulaşıyor olabilir (artan teşviklere ve temerrütlere bakın). Sonunda bu daha düşük harcamaları ve” birleşme ve satın almaları tetikleyebilir, dedi Morgan Stanley analisti Adam Jonas Cuma günü bir yatırımcı notunda.
Jonas'ın yorumları, şirketin geçen hafta GM'in notunu aşırı ağırlıktan eşit ağırlığa düşürmesinin ardından geldi ve “otomotiv, rekabet, aşırı kapasite, döngüsel ve uzun vadeli riskler açısından dünyada en çok zorlukla karşı karşıya olan sektörlerden biri olmaya devam ediyor” ifadelerini kullandı.
Sektördeki zorluklar, her otomobil üreticisi için ayrı ayrı sorunların yanı sıra, otomobil üreticilerinin milyarlarca dolar yatırım yaptığı ve büyük ölçüde kârsız kalmaya devam eden tamamen elektrikli araçların benimsenmesi konusunda belirsizliğe de yol açıyor.
Ford hisseleri Mart 2020'den bu yana en kötü haftasını geçirdi ve %20 düşüşle Cuma gününü 11,19 dolardan kapattı. GM geçen hafta %8,7 düşüşle 44,12 dolara geriledi. Stellantis geçen hafta %12,6 düşüşle 17,66 dolara geriledi.
Genel Müdür
İçin Genel motorlarWall Street analistlerine göre yatırımcılar, büyüme sektöründeki geri çekilmelerden, yılın ikinci yarısında yukarı yönlü beklentilerin azalmasından ve otomobil üreticisinin kazanç gücünün zirveye ulaştığından endişe ediyor.
Daha fazla EV satmak, bu yıl yıllık mali rehberliğini iki kez yükselten GM'in ikinci yarının ilk yarının altında performans göstermesini beklemesinin bir nedenidir. Şirket, düzeltilmiş ikinci yarı kazançlarının 4,7 milyar ila 6,7 milyar dolar arasında veya hisse başına düzeltilmiş 3,82 ila 4,82 dolar arasında olmasını öngörüyor. Bu, yılın ilk yarısında 8,3 milyar dolar veya hisse başına düzeltilmiş 5,68 dolarlık kazançla karşılaştırılabilir.
Otomobil üreticisi ayrıca araç fiyatlarında %1 ila %1,5 düşüş ve 1 milyar dolar ek masraf öngörüyor — buna araç lansmanlarını desteklemek için 400 milyon dolarlık ek pazarlama maliyeti de dahil. GM, yıl sonuna kadar araçları üretim veya katkı marjı temelinde karlı hale getirmeyi hedeflediği için para kaybeden EV'lerin üretimini artırmayı hedefliyor.
Analistler ayrıca GM'nin Çin'deki devam eden kayıpları konusunda endişe duyuyorlar, Çin şirket için tarihsel olarak bir kar motoru olmuştur. Otomobil üreticisinin Çin operasyonları 104 milyon dolarlık bir öz sermaye kaybı bildirdi – bu, 2023'te yaklaşık 20 yıllık bir düşük seviyeye ulaştıktan sonra birimin üst üste ikinci çeyrek kaybı oldu.
“Stoklarımızı azaltmak, üretimimizi talebe göre ayarlamak, fiyatlandırmamızı korumak ve sabit maliyetleri düşürmek için adımlar atıyoruz. Ancak attığımız adımların önemli olsa da yeterli olmadığı açık,” dedi GM CEO'su Mary Barra Salı günü şirketin kazanç görüşmesi sırasında. “Yılın geri kalanının zorlu olmaya devam etmesini bekliyoruz.”
Otomobil üreticisinin yılın ikinci yarısında güçlü sonuçlar elde etmesi, güçlü nakit akışı pozisyonunu güçlendirmesi ve yatırımcılara para iadesi yapmak için milyarlarca dolarlık hisse geri alımı gerçekleştirmesi bekleniyor.
Ford
Aynı şey GM'in en yakın rakibi Ford için tek taraflı olarak söylenemez; Ford hisse geri alımına karşı çıktı ve bunun yerine yatırımcılara ödül olarak şirketin temettüsüne güvendi.
Bazı Wall Street analistleri, Ford ailesinin yönetim kurulundaki oy kontrolünü ve özel hisseleri gerekçe göstererek şirketler arasındaki hisse geri alım farkına dikkat çekti.
“Yüksek nakit bakiyesi göz önüne alındığında, özel bir temettü veya hatta bir geri satın alma için umut vardı. Geriye dönüp bakıldığında, bu muhtemelen GM'nin politikasıyla karşılaştırıldığında sadece yatırımcı baskısıydı. Ancak, Ford'un duruşundan vazgeçecek gibi görünmüyor,” UBS analisti Joseph Spak Perşembe günü bir yatırımcı notunda söyledi.
Yeni Ford F-150 kamyonu, 11 Nisan 2024'te Michigan, Dearborn'daki Ford Dearborn Fabrikası'ndaki montaj hattından geçiyor.
Bill Pugliano | Getty Images
Ford, yılın ikinci yarısında düzeltilmiş kazancın, yılın ilk yarısındaki 5,5 milyar dolara göre azalarak 2 ila 3 milyar dolar arasında olmasını bekliyor.
Şirket, ikinci çeyrek için hisse başına düzeltilmiş kazanç beklentilerinin tam 21 sent altında kalmasına rağmen 2024 rehberliğini yeniden teyit etti. Otomobil üreticisi, önceki çeyreğe kıyasla beklenmedik garanti maliyetlerinde ek 800 milyon dolar bildirdi.
Ford CFO'su John Lawler, ikinci yarı sonuçlarına ulaşmak için şirketin geleneksel Ford Blue ve ticari Ford Pro operasyonları için yılın son altı ayına ilişkin rehberliğini değiştirdi. Ford Pro için tam yıllık EBIT beklentileri, daha fazla büyüme ve uygun ürün karışımı nedeniyle 9 milyar ila 10 milyar dolar aralığında. Ancak şirketin Ford Blue segmenti için rehberlik, daha yüksek garanti maliyetlerini yansıtarak 6 milyar ila 6,5 milyar dolar aralığında.
Lawler Çarşamba günü yatırımcılara “Sermaye konusunda disiplinliyiz ve doğru ürün portföyüne sahibiz ve hissedarlarımızı ödüllendirmek için istikrarlı nakit üretimi sağlıyoruz,” dedi. “İşletmemizi daha iyi hale getirmek için yeni yollar arıyoruz ve hem kalite hem de maliyette iyileştirmeler yapmaya odaklanmaya devam ediyoruz.”
Yıldızlı
Transatlantik otomobil üreticisi Stellantis, özellikle ABD operasyonları açısından yılın ikinci yarısının en zorlu dönemiyle karşı karşıya kalacak.
Stellantis CEO'su Carlos Tavares, medya mensuplarına yaptığı açıklamada, firmanın sorunlarının çoğunun ABD operasyonlarından kaynaklandığını, daha önce bu operasyonların araç envanter seviyeleri, üretim ve satış stratejileriyle ilgili “küstahça hatalardan” etkilendiğini söylemişti.
Geçtiğimiz yıl Stellantis, 2022'ye kıyasla satışlarında düşüş bildiren ABD'deki tek büyük otomobil üreticisiydi.
Bu yılın ilk yarısında, firmanın ABD satışları yaklaşık %16 düştü. Kuzey Amerika pazar payı %8,2 oldu, 1,8 puan düştü.
Stellantis CEO'su Carlos Tavares, 23 Ocak 2024'te İtalya'nın Atessa kentinde bulunan, Avrupa'nın en büyük van üretim tesisi olan Sevel otomobil üreticisinin fabrikasını ziyaret etmeden önce bir basın toplantısı düzenliyor.
Remo Casilli | Reuters
Stellantis, devam eden sorunlara rağmen 2024 yılı için çift haneli düzeltilmiş faaliyet geliri marjı, pozitif endüstriyel serbest nakit akışı ve yatırımcılara temettü ve geri alımlar şeklinde en az 7,7 milyar avro (8,3 milyar dolar) sermaye getirisi rehberliğini yeniden teyit etti.
Yılın ilk yarısında Stellantis'in düzeltilmiş faaliyet marjı %10 oldu. Serbest nakit akışı negatif 392 milyon avro ve sermaye getirisi 6,65 milyar avro oldu.
Tavares, bu yıl 20 yeni model lansmanı, ABD'deki sorunların düzeltilmesi ve satışları artırmak için ek fiyat indirimleri yardımıyla bu hedeflere ulaşabileceğini umuyor. Ayrıca ek işten çıkarmaları da dışlamadı.
Tavares, “Bu çok zorlu bir sektör, çok zorlu bir dönem ve herkes performans için mücadele etmek zorunda,” dedi. “Bu performansı sunmak için çok çalışmamız gerekecek.”
– CNBC'nin Michael Bloom Bu rapora katkıda bulundu.
Düzeltme: Morgan Stanley geçen hafta GM'yi aşırı ağırlıktan eşit ağırlığa düşürdü. Daha önceki bir versiyonda zamanlama yanlış belirtilmişti.
CNBC PRO'dan bu içgörüleri kaçırmayın
Joe Raedle | Getty Images Haberleri | Getty Images
DETROIT – Son zaman hisseleri Ford Motor Geçtiğimiz hafta olduğu gibi bir günde yüzde 18'den fazla düşen ABD otomotiv sektörü, Büyük Durgunluk döneminde iflasın eşiğine gelmişti.
2008-2009 yıllarında iflasın eşiğinden dönen Ford, böyle bir felaketten çok uzak; ancak şirketin Wall Street'in kazanç beklentilerini karşılayamaması sonucu hisselerde yaşanan serbest düşüş, otomobil üreticilerinin yılın geri kalanında karşılaşacağı zorlu mücadelenin en önemli örneği.
ABD pazarı – çoğu otomobil üreticisi için bir kar motoru – yıllardır rekor yüksek fiyatlar, düşük araç envanterleri ve dirençli talepten sonra normalleşiyor. Özellikle Detroit otomobil üreticileri için envanterler artıyor ve araç fiyatları yavaş yavaş düşüyor.
Wall Street, otomotiv sektörünün döngüsel yapısı nedeniyle bir düşüş döneminin habercisi olan bu koşulların oluşmasını bir süredir bekliyordu.
Hisse senedi grafik simgesi
Ford, GM ve Stellantis hisseleri
“Otomobillerin + kazançları aşan ve geri alımlarda daha iyi performans gösterebileceğini düşünen yatırımcılar bir kez daha düşünmeli. Otomobil temelleri zirveye ulaşıyor olabilir (artan teşviklere ve temerrütlere bakın). Sonunda bu daha düşük harcamaları ve” birleşme ve satın almaları tetikleyebilir, dedi Morgan Stanley analisti Adam Jonas Cuma günü bir yatırımcı notunda.
Jonas'ın yorumları, şirketin geçen hafta GM'in notunu aşırı ağırlıktan eşit ağırlığa düşürmesinin ardından geldi ve “otomotiv, rekabet, aşırı kapasite, döngüsel ve uzun vadeli riskler açısından dünyada en çok zorlukla karşı karşıya olan sektörlerden biri olmaya devam ediyor” ifadelerini kullandı.
Sektördeki zorluklar, her otomobil üreticisi için ayrı ayrı sorunların yanı sıra, otomobil üreticilerinin milyarlarca dolar yatırım yaptığı ve büyük ölçüde kârsız kalmaya devam eden tamamen elektrikli araçların benimsenmesi konusunda belirsizliğe de yol açıyor.
Ford hisseleri Mart 2020'den bu yana en kötü haftasını geçirdi ve %20 düşüşle Cuma gününü 11,19 dolardan kapattı. GM geçen hafta %8,7 düşüşle 44,12 dolara geriledi. Stellantis geçen hafta %12,6 düşüşle 17,66 dolara geriledi.
Genel Müdür
İçin Genel motorlarWall Street analistlerine göre yatırımcılar, büyüme sektöründeki geri çekilmelerden, yılın ikinci yarısında yukarı yönlü beklentilerin azalmasından ve otomobil üreticisinin kazanç gücünün zirveye ulaştığından endişe ediyor.
Daha fazla EV satmak, bu yıl yıllık mali rehberliğini iki kez yükselten GM'in ikinci yarının ilk yarının altında performans göstermesini beklemesinin bir nedenidir. Şirket, düzeltilmiş ikinci yarı kazançlarının 4,7 milyar ila 6,7 milyar dolar arasında veya hisse başına düzeltilmiş 3,82 ila 4,82 dolar arasında olmasını öngörüyor. Bu, yılın ilk yarısında 8,3 milyar dolar veya hisse başına düzeltilmiş 5,68 dolarlık kazançla karşılaştırılabilir.
Otomobil üreticisi ayrıca araç fiyatlarında %1 ila %1,5 düşüş ve 1 milyar dolar ek masraf öngörüyor — buna araç lansmanlarını desteklemek için 400 milyon dolarlık ek pazarlama maliyeti de dahil. GM, yıl sonuna kadar araçları üretim veya katkı marjı temelinde karlı hale getirmeyi hedeflediği için para kaybeden EV'lerin üretimini artırmayı hedefliyor.
Analistler ayrıca GM'nin Çin'deki devam eden kayıpları konusunda endişe duyuyorlar, Çin şirket için tarihsel olarak bir kar motoru olmuştur. Otomobil üreticisinin Çin operasyonları 104 milyon dolarlık bir öz sermaye kaybı bildirdi – bu, 2023'te yaklaşık 20 yıllık bir düşük seviyeye ulaştıktan sonra birimin üst üste ikinci çeyrek kaybı oldu.
“Stoklarımızı azaltmak, üretimimizi talebe göre ayarlamak, fiyatlandırmamızı korumak ve sabit maliyetleri düşürmek için adımlar atıyoruz. Ancak attığımız adımların önemli olsa da yeterli olmadığı açık,” dedi GM CEO'su Mary Barra Salı günü şirketin kazanç görüşmesi sırasında. “Yılın geri kalanının zorlu olmaya devam etmesini bekliyoruz.”
Otomobil üreticisinin yılın ikinci yarısında güçlü sonuçlar elde etmesi, güçlü nakit akışı pozisyonunu güçlendirmesi ve yatırımcılara para iadesi yapmak için milyarlarca dolarlık hisse geri alımı gerçekleştirmesi bekleniyor.
Ford
Aynı şey GM'in en yakın rakibi Ford için tek taraflı olarak söylenemez; Ford hisse geri alımına karşı çıktı ve bunun yerine yatırımcılara ödül olarak şirketin temettüsüne güvendi.
Bazı Wall Street analistleri, Ford ailesinin yönetim kurulundaki oy kontrolünü ve özel hisseleri gerekçe göstererek şirketler arasındaki hisse geri alım farkına dikkat çekti.
“Yüksek nakit bakiyesi göz önüne alındığında, özel bir temettü veya hatta bir geri satın alma için umut vardı. Geriye dönüp bakıldığında, bu muhtemelen GM'nin politikasıyla karşılaştırıldığında sadece yatırımcı baskısıydı. Ancak, Ford'un duruşundan vazgeçecek gibi görünmüyor,” UBS analisti Joseph Spak Perşembe günü bir yatırımcı notunda söyledi.
Yeni Ford F-150 kamyonu, 11 Nisan 2024'te Michigan, Dearborn'daki Ford Dearborn Fabrikası'ndaki montaj hattından geçiyor.
Bill Pugliano | Getty Images
Ford, yılın ikinci yarısında düzeltilmiş kazancın, yılın ilk yarısındaki 5,5 milyar dolara göre azalarak 2 ila 3 milyar dolar arasında olmasını bekliyor.
Şirket, ikinci çeyrek için hisse başına düzeltilmiş kazanç beklentilerinin tam 21 sent altında kalmasına rağmen 2024 rehberliğini yeniden teyit etti. Otomobil üreticisi, önceki çeyreğe kıyasla beklenmedik garanti maliyetlerinde ek 800 milyon dolar bildirdi.
Ford CFO'su John Lawler, ikinci yarı sonuçlarına ulaşmak için şirketin geleneksel Ford Blue ve ticari Ford Pro operasyonları için yılın son altı ayına ilişkin rehberliğini değiştirdi. Ford Pro için tam yıllık EBIT beklentileri, daha fazla büyüme ve uygun ürün karışımı nedeniyle 9 milyar ila 10 milyar dolar aralığında. Ancak şirketin Ford Blue segmenti için rehberlik, daha yüksek garanti maliyetlerini yansıtarak 6 milyar ila 6,5 milyar dolar aralığında.
Lawler Çarşamba günü yatırımcılara “Sermaye konusunda disiplinliyiz ve doğru ürün portföyüne sahibiz ve hissedarlarımızı ödüllendirmek için istikrarlı nakit üretimi sağlıyoruz,” dedi. “İşletmemizi daha iyi hale getirmek için yeni yollar arıyoruz ve hem kalite hem de maliyette iyileştirmeler yapmaya odaklanmaya devam ediyoruz.”
Yıldızlı
Transatlantik otomobil üreticisi Stellantis, özellikle ABD operasyonları açısından yılın ikinci yarısının en zorlu dönemiyle karşı karşıya kalacak.
Stellantis CEO'su Carlos Tavares, medya mensuplarına yaptığı açıklamada, firmanın sorunlarının çoğunun ABD operasyonlarından kaynaklandığını, daha önce bu operasyonların araç envanter seviyeleri, üretim ve satış stratejileriyle ilgili “küstahça hatalardan” etkilendiğini söylemişti.
Geçtiğimiz yıl Stellantis, 2022'ye kıyasla satışlarında düşüş bildiren ABD'deki tek büyük otomobil üreticisiydi.
Bu yılın ilk yarısında, firmanın ABD satışları yaklaşık %16 düştü. Kuzey Amerika pazar payı %8,2 oldu, 1,8 puan düştü.
Stellantis CEO'su Carlos Tavares, 23 Ocak 2024'te İtalya'nın Atessa kentinde bulunan, Avrupa'nın en büyük van üretim tesisi olan Sevel otomobil üreticisinin fabrikasını ziyaret etmeden önce bir basın toplantısı düzenliyor.
Remo Casilli | Reuters
Stellantis, devam eden sorunlara rağmen 2024 yılı için çift haneli düzeltilmiş faaliyet geliri marjı, pozitif endüstriyel serbest nakit akışı ve yatırımcılara temettü ve geri alımlar şeklinde en az 7,7 milyar avro (8,3 milyar dolar) sermaye getirisi rehberliğini yeniden teyit etti.
Yılın ilk yarısında Stellantis'in düzeltilmiş faaliyet marjı %10 oldu. Serbest nakit akışı negatif 392 milyon avro ve sermaye getirisi 6,65 milyar avro oldu.
Tavares, bu yıl 20 yeni model lansmanı, ABD'deki sorunların düzeltilmesi ve satışları artırmak için ek fiyat indirimleri yardımıyla bu hedeflere ulaşabileceğini umuyor. Ayrıca ek işten çıkarmaları da dışlamadı.
Tavares, “Bu çok zorlu bir sektör, çok zorlu bir dönem ve herkes performans için mücadele etmek zorunda,” dedi. “Bu performansı sunmak için çok çalışmamız gerekecek.”
– CNBC'nin Michael Bloom Bu rapora katkıda bulundu.
Düzeltme: Morgan Stanley geçen hafta GM'yi aşırı ağırlıktan eşit ağırlığa düşürdü. Daha önceki bir versiyonda zamanlama yanlış belirtilmişti.
CNBC PRO'dan bu içgörüleri kaçırmayın