Hamburg liman ekonomisi: Avrupa’da serbest ticaret için

kamil şeker

New member
AKamyon köşeyi dönüp konteyner deposunun yanından geçerken sürücü rahatlıyor ve güneş gözlüğünü takıyor. Elleri direksiyonda değil. Terminal kamyonu olarak adlandırılan traktör, yakındaki bir yönetim binasından uzaktan kontrol ediliyor. Araç ve römorku, gemiden yeni boşaltılan bir sonraki konteyneri almak için konteyner köprüsünde durur.

Hamburg liman lojistik grubu HHLA’nın uluslararası başkanı Philip Sweens, arabanın yolculuğunu rıhtım kenarından takip ediyor. HHLA, Estonya’nın Muuga kentindeki HHLA TK Estonya terminalinde, yılın başından beri Alman Fernride şirketi ile birlikte uzaktan kumandalı sürüşü test ediyor: “Sistem burada kurulur kurulmaz, onu da test edip tanıtabiliriz. Örneğin Trieste,” diyor aynı zamanda HHLA’nın Odessa, Ukrayna ve Trieste, İtalya’daki liman tesislerinden de sorumlu olan Müdür. “Muuga’daki terminal, bu sistem için ilk test alanı olarak idealdir çünkü şu anda yeterli alana sahibiz.” Gelecekte, HHLA terminallerindeki teledriver’lar, diğer liman şehirlerindeki araçları da uzaktan kumandayla hareket ettirebilecek.





Alman Fernride şirketinin traktörü bir teledriver tarafından uzaktan kontrol ediliyor

Kaynak: Olaf Preuss


HHLA, 2018 yılında Estonya’nın başkenti Tallinn yakınındaki Muuga’daki birçok liman tesisini devraldı ve bunları modernize etmeye başladı. Satın alma, Hamburg’un en önemli liman lojistik şirketini Hansa şehrinin ötesine genişletme ve uluslararası ağı daha da genişletme stratejisinin bir parçasıydı. Dünyanın en büyük denizcilik şirketi MSC’nin HHLA’ya ana hissedar olarak planlı girişiyle, şirketin uluslararasılaşması artık ek bir ivme kazanacak.


ayrıca oku


Hamburg'daki Waltershofer Hafen'deki Eurogate (solda) ve HHLA'nın konteyner terminalleri






Kuzeydoğu Avrupa’da tarihi Hansa Birliği geleneğine uygun olarak serbest ticaret, Estonya’nın kuzey ile güney, doğu ile batı arasındaki eski bağlantıları, HHLA’nın Muuga’ya girişi lehine konuşuyordu. Ancak Rusya’nın Ukrayna’ya saldırısı yalnızca Avrupa’daki barışı yok etmekle kalmadı. Rusların komşu ülkeye karşı yürüttüğü imha savaşı, HHLA da dahil olmak üzere Avrupalı şirketlerin birçok iş planını ve projesini de sekteye uğratıyor.








Estonyalılar, Rusya’nın Ukrayna’yı işgal ettiği 24 Şubat 2022’de ulusal bayramlarını barışçıl bir şekilde kutlamak istediler. Estonya Devlet Başkanı’nın konuşması televizyonda yayınlanmak üzereydi. Estonyalılar her yıl bu günde, ülkenin 1918’de Rusya’dan bağımsızlığını kazandığını ve ayrıca ülkenin 1990 yılında bir iç savaş olmadan gerileyen Sovyetler Birliği’nin pençesinden kendini kurtarabildiğini hatırlıyor. Başkanın konuşmasından kısa süre önce Riia Sillave internet üzerinden yapılan yayını durdurdu. HHLA TK Estonya’nın genel müdürü, çocuklarının Rusya’nın saldırı haberini cumhurbaşkanının konuşmasından öğrenmesini istemediğini, bunun yerine onlara kendisinin anlattığını söyledi.


HHLA TK Estonya başkanı Riia Sillave şirketin Muuga'daki terminalinde




HHLA TK Estonya başkanı Riia Sillave şirketin Muuga’daki terminalinde

Kaynak: Olaf Preuss


1990’daki ikinci bağımsızlıklarından sonra bile Estonyalılar doğudaki büyük komşuları hakkında hiçbir yanılsamaya kapılmadılar. Terminalin Almanca sunumunda Almanya ve Avusturya’da eğitim gören ve çalışan Sillave, “Rusya, 2007 gibi erken bir tarihte, ülkedeki iç siyasi anlaşmazlıklar nedeniyle Estonya üzerinden ihracatını büyük ölçüde durdurmuştu” dedi. “Rusya’nın Kırım’ı işgal etmesinden sonra Muuga’da Rusya ile ticaret de gerilemeye devam etti. Sonunda Ukrayna’da tam ölçekli savaş başladığında geriye pek bir şey kalmamıştı.”


ayrıca oku


Kuzeydoğu İtalya'daki Trieste, bir liman kenti olarak uzun bir geçmişe sahiptir ve Akdeniz'de yelkencilik için en önemli merkezlerden biridir.






Ancak HHLA, Muuga’daki çok amaçlı terminali genişletmeye devam ediyor. HHLA TK Estonya’nın yaklaşık 200 çalışanı, şirketin yaklaşık 1,6 milyar avroluk 2022 toplam satışına yalnızca yaklaşık 28 milyon avro katkıda bulundu. Ancak terminal grubun Avrupa’daki konumu açısından önemli. Mayıs 2022’de HHLA, Hamburg’dan Muuga’ya, Elbe’de konteyner elleçleme için çok küçük hale gelen ve şu anda Estonya’da bu türden en büyük sistemler arasında yer alan iki konteyner portal vinci getirdi. Liman idaresiyle birlikte Finlandiya ile feribot trafiği için daha büyük bir rampa inşa edildi. Güneş enerjisi yakın zamanda depolardan birinin çatısından geliyor. Fernride ve diğer projelerle, dijitalleşmede küresel öncü olarak kabul edilen bir ülkede, Muuga’daki liman tesisleri dijital olarak modernize ediliyor.

HHLA, kuzey ve güney arasındaki ticaret yollarına özellikle dikkat ediyor. Sweens, “Uzun vadede Finlandiya ile Türkiye arasında mal alışverişi için düzenli ve yoğun bağlantılar da oluşturmak istiyoruz” diyor. “Kuzey-güney koridorunun geliştirilmesi önemli bir proje. 2018 yılında terminali devraldığımızda Batı-Doğu ticaretine yönelik beklentiler zaten oldukça temkinliydi; zira bu, Rusya’nın Kırım’ı işgalinden dört yıl sonraydı.”


Finlandiya'dan bir feribot Muuga'daki HHLA TK Estonya'ya yanaştı




Finlandiya’dan bir feribot Muuga’daki HHLA TK Estonya’ya yanaştı

Kaynak: Olaf Preuss


Baltık ülkelerindeki demiryolu ağının Avrupa hattına bağlantısı olan “Demiryolu Baltica” kavramı, Estonya, Letonya ve Litvanya’nın ekonomik kalkınması için özellikle önemlidir. Şu ana kadar doğu Baltık Denizi’ndeki üç devlet, Ukrayna gibi daha büyük Rus ölçüsünü kullandı. Riia Sillave, 2020’de HHLA’ya taşınmadan önce devlet geliştirme şirketi Rail Baltic Estonya’nın genel müdürüydü. “Bugünlerde Baltık ülkeleri arasında iyi demiryolu bağlantıları yok” diyor. “Demiryolu Baltica tüm bölge için çok önemli ve aynı zamanda Avrupa Birliği’nin orta ve batı kısmına da birçok fayda sağlayacak.” AB, altyapı projesini önemli ölçüde ileriye taşıyor.

Ancak Estonya’da Sovyet döneminin mirasından kurtulmak muhtemelen uzun zaman alacak. 1,3 milyonluk nüfusun yaklaşık yüzde 30’u Rus kökenli ve birçoğunun Rus pasaportu var. Özellikle liman sektöründe Rusça konuşan çalışanların oranı yüksek olmaya devam ediyor. Geçmiş binalarda da yaşıyor. Muuga’daki eski rıhtım depolarının bazı kısımları 1990 öncesinden kalmadır. “Büyük depoları olan bu liman, başlangıçta, örneğin muz veya dondurulmuş gıda ithalatı sırasında Sovyetler Birliği’ne ve Sovyetler Birliği’nden gıda ithalatı ve ihracatı için kullanılan büyük ‘buzdolaplarından’ biriydi. tavuk budu,” diyor HHLA TK Estonya Genel Müdürü Andres Uusoja, limandan geçerken. Kakao çekirdeği içeren binlerce 60 kilogramlık jüt çuval aylardır bir depoda yatıyor. Uusoja, ithalatçının Rusya’ya gönderilecek mallarla ne yapmayı planladığını bilmediğini söylüyor.


Muuga'daki terminalde bir MSC yük gemisi.  Nakliye şirketi HHLA Grubunun neredeyse yarısını devralmak istiyor




Muuga’daki terminalde bir MSC yük gemisi. Nakliye şirketi HHLA Grubunun neredeyse yarısını devralmak istiyor

Kaynak: Olaf Preuss


Estonya için Avrupa ile ekonomik bağlar bugün savaş öncesine göre çok daha önemli. Almanya, Estonya’nın dördüncü büyük ticaret ortağıdır. Ülkede 1.100’den fazla Alman şirketi faaliyet gösteriyor. Hamburg’un Estonya ile dış ticareti 2022’de yalnızca 130 milyon euro civarındaydı. Ancak potansiyel umut verici; özellikle dijitalleşme, enerji dönüşümü, malzeme yönetimi ve yaşam bilimleri endüstrisinde yatıyor. Ve ayrıca lojistikte.


ayrıca oku


Konteynerler Odessa'nın sanayi limanına yükleniyor






Hamburg Ticaret Odası’na göre şu anda Hansa şehrinde 19 Estonyalı şirket faaliyet gösteriyor ve yaklaşık 260 Hamburg şirketinin Estonya ile iş ilişkisi var. Hansa kentindeki Enterprise Estonia ekonomik kalkınma ajansının temsilcisi Riina Leminsky, “Estonya, örneğin şirketlerin veya kamu idarelerinin dijital becerilerini ve dijital altyapılarını güçlendirerek dijitalleşme konusunda destek sunabilir” diyor. “Hamburg da deneyim ve uzmanlığını Estonya’yı hidrojen ekonomisi oluşturma ve diğer enerji konularında desteklemek için kullanabilir. Ve tabii ki denizcilik sektöründe.” Leminsky, büyüklüğü nedeniyle Estonya’nın “yeni teknolojiler için cazip bir test pazarı” olarak değerlendirildiğini söylüyor ve şöyle devam ediyor: “E-oturum imkanları sayesinde Tallinn bir tür başlangıç noktasıdır. Kuzeyde.” “E-oturum” aracıyla Estonya’daki yabancıların dijital ortamda şirket kurmasına, tescil etmesine ve işletmesine olanak tanıyor.


Feribottan gelen tırlar Muuga terminalinden ayrılıyor




Feribottan gelen tırlar Muuga terminalinden ayrılıyor

Kaynak: Olaf Preuss


Tüm ilerlemelere rağmen Estonya hala nükleer güç olan bir saldırganla karşı karşıyadır. Rusya, Sovyetler Birliği’nin dağılmasının ardından uzun bir süre, bağımsızlıklarını Ukrayna ve Gürcistan’dan daha fazla kıskanmayan Baltık ülkelerine baskı uyguladı. “Rusya’dan gelen siber saldırılar her gün burada yaşanıyor ve Ukrayna savaşının başlangıcından bu yana öncekinden çok daha yoğun. Ancak buna karşı koruyucu duvarlar ördük” diyor Tallinn Limanı liman idaresi başkanı Valdo Kalm, Enterprise Estonia ekonomik kalkınma ajansının Tallinn’deki bir ofisinde. “NATO’nun Siber Savunma Merkezinin Tallinn’de bulunması boşuna değil.” Kalm, Finlandiya’nın NATO üyeliğinin Baltık ülkelerinin durumunu da önemli ölçüde iyileştirdiğini söylüyor: “Büyüyen NATO’nun bir parçası olarak, burada kendimizi her zamanki kadar güvende hissediyoruz. 1990’dan sonra asla.”

Yine özel bir şirket olarak faaliyet gösteren Tallinn Limanı, Muuga’daki gibi limanlarını daha da genişletmek ve ayrıca Estonya’da açık deniz rüzgar enerjisi endüstrisinin kurulmasına yardımcı olmak istiyor. Peki Ukrayna’daki savaşın sona ermesinden sonra Rusya ile iyi komşuluk ilişkilerini sürdürmek için ne gibi fırsatlar var? Kalm, “Bunun önümüzdeki on yılda olacağını kesinlikle düşünmüyorum” diyor.


Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.