İkinci el EV fiyatlarındaki çöküş 'premium' marka fikri geçmişiyle daha da derinleşiyor

kamil şeker

New member
İkinci el bir 2020 Tesla Model 3, 10 Mart 2022'de Burbank, Kaliforniya'da CarMax lotunda satışa sunuldu.

Mario Tama | Getty Images Haberleri | Getty Images


Şubat ayında, kullanılmış elektrikli araç fiyatları, şimdiye kadar ilk kez kullanılmış benzinli araç fiyatlarının altına düştü ve araba alıcıları, daha önce EV'lerle ilişkilendirilen herhangi bir “premium” etiketini reddettikçe fiyat uçurumu daha da dikleşiyor.

Geçen yılki düşüş dramatikti. Haziran 2023'te ortalama kullanılmış EV fiyatları kullanılmış benzinli araba fiyatlarından %25 daha yüksekti, ancak Mayıs ayına gelindiğinde kullanılmış EV'ler ABD'deki kullanılmış benzinli arabanın ortalama fiyatından ortalama %8 daha düşüktü. Dolar cinsinden aradaki fark, iSeeCars tarafından yürütülen 2,2 milyon bir ila beş yaşındaki kullanılmış arabanın analizine göre, Şubat ayında 265 $'dan Mayıs'ta 2.657 $'a yükseldi. Son bir yılda benzinli ikinci el araç fiyatlarında yüzde 3-7 oranında düşüş yaşanırken, elektrikli araç fiyatlarında ise yüzde 30-39 oranında düşüş yaşandı.

iSeeCars yönetici analisti Karl Brauer, geçen hafta yayınlanan bir iSeeCars raporunda, “İkinci el araba müşterilerinin artık elektrikli araçlar için prim ödemeyecekleri açık” dedi. Elektrikli araçların artık “daha az arzu edilir” ve dolayısıyla geleneksel arabalardan daha az değerli olması nedeniyle, elektrik enerjisinin artık tüketicinin zihninde olumsuz bir unsur haline geldiğini söyledi.

İkinci el lüks markalar ile elektrikli araçlar arasındaki fark da genişledi. iSeeCars'a göre ikinci el BMW fiyatları, benzer tamamen elektrikli Tesla araçlarının fiyatlarını önemli ölçüde aşıyor. Tesla Model 3'ün fiyatı Mayıs 2023'te BMW 3 Serisinden 2.635 $ daha fazlaydı, ancak bu yılın Mayıs ayı itibarıyla 3 Serisinden 4.800 $ daha ucuzdu.

Pazarın her zamankinden daha büyük olması nedeniyle, bugün her zamankinden daha fazla insan kullanılmış elektrikli araçlarını satıyor. ABD'de 2022 yılında 176.918 adet ikinci el elektrikli araç satın alındı. Yalnızca Mayıs ayında bu sayı 45.000'in üzerine çıktı. İkinci el pazarında sıfır araba pazarından çok daha fazla araç bulunmaktadır ve ikinci el araç değeri kural olarak hızla değer kaybeder. Bir yıllık kullanılmış bir araba, ortalama olarak yeni satılan aynı arabanın fiyatının %80'i kadardır. Daha fazla elektrikli araç ikinci el pazarına daha düşük fiyatlarla girdikçe, elektrikli araç pazarı, ilk kez potansiyel elektrikli araç sahiplerinden oluşan daha geniş bir pazara açık hale geliyor.

Uzmanlar neden düşen EV fiyatlarının aslında yaygınlaşmayı engelleyebileceğini söylüyor?

Tüketici algısındaki son değişime bakılmaksızın ikinci el pazarında EV primlerinin düşme olasılığının daha yüksek olmasının nedenleri var: pil teknolojisi sürekli olarak iyileşiyor, yeni modellerin menzili artıyor ve tüketiciler ayrıca pillerin zaman içinde bozulmasından endişe ediyor. Daha yeni modeller, şarj için sıcaklık kontrolü ile daha uzun menzillere ve daha iyi pil ömrüne sahiptir. Bir EV'nin içerdiği değerin %30-50'si pildir. Ancak EV'lerin yakıttan bakıma kadar genel sahip olma maliyetlerinin daha düşük olması ve kullanılmış EV sahiplerinin federal vergi kredilerine hak kazanabilmesi bunu telafi ediyor.

Kullanılmış elektrikli araç fiyatlarında yakın zamanda yaşanan düşüşteki temel faktör, 2023'te fiyatların düşürülmesiyle talebin düşmesi ve Model X, Y ve S araçlarındaki fiyat kesintilerinin 2024'e kadar devam etmesiyle birlikte endüstri fiyat savaşı başlatan Tesla CEO'su Elon Musk oldu. Scott Case Otomobil tüketicileri için EV pil performansını ölçen bir girişim olan Recurrent'ın CEO'su, geçtiğimiz günlerde CNBC'ye, kullanılmış Tesla fiyatlarındaki düşüşün yeni Tesla fiyat düşüşlerine karşılık geldiğini ve ardından kullanılmış EV rakiplerinde fiyatların düştüğünü söyledi.

Ocak ayında Hertz, agresif EV stratejisini Hertz Otomobil Satış lokasyonlarında 20.000 EV'yi, yani EV filosunun kabaca üçte birini satacak şekilde değiştirdi ve kullanılmış Tesla'ları ülke genelinde “pazarlıksız” ortalama 25.000 $ fiyatla sattı.

Elektrikli araçlara yönelik pazar talebinin azalması ve altyapı eksikliği, birçok otomobil şirketini agresif EV sunumlarından geri adım atmaya ve patlama yaşayan hibrit modellerin arkasına daha fazla tanıtım koymaya itti. General Motors yakın zamanda beklenen EV satış ve üretimini 200.000-300.000 aralığından 200.000-250.000 aralığına düşürdü. Elektrikli araçlar GM'nin ilk çeyrek satışlarının %3'ünden azını oluşturuyordu. Ford, Mayıs ayında kombine hibrit ve EV satışları artmasına rağmen Model E elektrikli araç piyasaya sürülmesinden dolayı kayıplarla karşı karşıya kaldı. Ford şimdi, ilk EV patlaması sırasında açıklanan ve Ford bayilerinin elektrikli araç satabilmek için EV altyapısına önemli yatırımlar yapmasını gerektiren bir programı iptal etme kararı aldı.

Şarj altyapısı hala erken aşamada ve altyapı artırılmadan elektrikli araçlara geçiş birçok Amerikalı için bir erişilebilirlik sorunu. Ancak EV şarj cihazlarına erişim artıyor. Enerji Bakanlığı'na göre, Amerika Birleşik Devletleri'nde 64.000'den fazla halka açık elektrikli araç şarj istasyonu ve toplam 176.000'den fazla EV şarj portu bulunmaktadır. Elektrikli araç şarj altyapısı, elektrikli araçların benimsenmesine yönelik vergi teşviklerini içeren 2022 Enflasyonu Azaltma Yasası'ndan bu yana %29 oranında büyüdü. ABD'de yaklaşık 145.000 benzin istasyonu var

Pew, Enerji Bakanlığı verilerini kullanan bir Pew Research analizinin, kabaca 10 Amerikalıdan altısının şu anda kamuya açık bir şarj cihazına 2 mil mesafede yaşadığını, ancak Pew, şarj cihazının 2 mil yakınında yaşayan insanların yalnızca %7'sinin bir EV satın almayı düşüneceğini buldu. Elektrikli araç şarjlarının çoğu hala evde gerçekleşiyor ve kırsal elektrikli araç “çölleri” de var.

Nisan ayında Amerikalılar arasında yapılan bir Gallup anketi, elektrikli araç sahipliğinin yıllık %3 arttığını, ancak elektrikli araç satın almaya ciddi ilgi gösteren tüketicilerde de aynı oranda düşüş olduğunu ve bu oranın %12'den %9'a düştüğünü ortaya çıkardı. Genel olarak Amerikalıların %35'i, gelecekte elektrikli araç satın almayı düşünebileceklerini söyledi; bu oran geçen yılki %43'ten daha düşük.