İlk Gösterim: Devrimin Sorunu – WELT

kamil şeker

New member
Hamburg prömiyer

devrimin kargaşası



Şu tarihten itibaren: 18 Eylül 2023| Okuma süresi: 4 dakika






Camille (Pauline Rénevier) aynanın önünde



Camille (Pauline Rénevier) aynanın önünde




Camille (Pauline Rénevier) aynanın önünde

Kaynak: Krafft Angerer


WELT podcast’lerimizi buradan dinleyebilirsiniz

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.


Yönetmen Amir Reza Koohestani, Georg Büchner’in devrim niteliğindeki draması “Danton’s Death”i İran koşullarında çekmeye çalışırken klasiği aşırı yüklüyor ve Gaußstrasse’deki Thalia’da kafa karışıklığına neden oluyor.





BENYedi kilogramlık giyotinin bıçağı, ağır bir gürültü ve donuk bir sesle tekrar tekrar düşüyor, tüm duvarı, başları kesilen insanların tüm dünyasını kırmızıya boyuyor. Sonra siyah, eğik bir gölge olarak hafif bir çatırdamayla tekrar yükseliyor, ardından acımasızca ve acımasızca tekrar düşüyor. İranlı genç bir kadın, insanları defalarca idam eden infaz makinesine hayat hikayesini anlatıyor. Daha önce de başörtülü fotoğraflarını yayınlamıştı. Nerede olduğu bilinmiyor. Ailesi onun İran ahlak polisi tarafından tutuklanmış olabileceğinden korkuyor ve tutuklanmadan önce saklanmasını umuyor.

Jina Mahsa Amini’nin ölüm yıldönümünde gala


İranlı yönetmen Amir Reza Koohestani’nin Gaußstrasse’deki Thalia’da sergilediği aşırı yüklü “Danton’s Death Reloaded” yapımının son görüntüsü, “Danton’s Death” trajedisinde Fransız Devrimi’nin dehşetini anlatan Georg Büchner’in oyunundaki görüntülerin bir araya gelmesi tesadüf değil. “Almanya’nın Mart öncesi döneminde bir çift İranlı kız kardeşin hikayesi. Giyotin kırmızı bir ışık şeklinde tüm sahne duvarına düşüyor, tüm mekanın kafasını uçuruyor, tüm bir ülkenin kafasını uçuruyor. Mitra Nadjmabadi’nin fantastik setinde duvarın önünde odanın içinde hareket ettirilebilen altı adet uzun ayna bulunmaktadır. Sadece seyirciyi yansıtmakla kalmıyor, aynı zamanda altı oyuncunun Paris’te “Danton’un Ölümü”nü sahnelemek istediği tiyatronun maskesinde bir ayna görevi görüyorlar; aralarında Lucile’i oynaması beklenen, izi bulunamayan İranlı kadının kız kardeşi de var. oynamak. Ayrıca çok fonksiyonlu aynaların yüzeyleri metin ve video kayıtları için ekran olarak kullanılıyor.

Koohestani ve ortak yazarı Mahin Sadri’nin Büchner’in klasiğinden yola çıkarak yazdığı eserin galası, Jina Mahsa Amini’nin ölüm yıldönümünde gerçekleşti. İranlı kadın, kadınların başörtüsü takmasını zorunlu kılan başörtüsü yasasını ihlal ettiği iddiasıyla tutuklandı. 16 Eylül 2022’de Tahran’da vefat etti. Amini’nin ölümü, başörtüsü yasasının kaldırılmasından İslam Cumhuriyeti’nin devrilmesi ve laik bir devletin yeniden kurulmasına kadar uzanan hedefleri olan İran’daki İslam rejimine karşı devam eden protestoları ateşledi. Amini’nin ölümünün ardından binlerce kişinin katıldığı gösterileri bugün hâlâ sivil itaatsizlik, sokak kavgaları ve adaletsiz rejim hakkında sürekli haber yapma gibi protestolar takip ediyor.

Grevler ve cinsel saldırılar dramayı gölgeliyor


Avrupa’nın en büyük sürgün Fars topluluğunun yaşadığı Hamburg ve Almanya’nın diğer şehirlerinde de İran’da zulüm gören kadınlarla dayanışma gösterileri düzenlendi. Büchner’in, devrimci lider Danton’un devrim mahkemesinin kararı sonrasında kafasının kesildiği öyküsüyle Koohestani, şimdi İslam devriminin çalkantısını ve karşı devrimin çalkantısını çağrıştırıyor. Ayrıca Danton oyuncusunun (Stefan Stern) cinsiyetçi saldırılara yatkın olması nedeniyle oyunculuk grubunun kendisinde de bir korku iklimi var. Robespierre aktörü (Oliver Mallison), meslektaşı Danton’la ilişkisi olan Robespierre haini Camille’i (Pauline Rénevier) canlandıran aktrisin babasıdır. Kana susamış St. Just’ı Toini Ruhnke canlandırıyor. Neda Rahmanian, videoda Lucile’i canlandırıyor, Tahran’daki kız kardeşini ise ortak yazar Mahin Sadri canlandırıyor.








Ancak oyunculuk topluluğundaki devrimci ruh hali yeterli değil, işyerlerinde de huzursuzluk var. Personel daha yüksek ücretler için greve gidiyor ve planlanan performansların çoğunu engelliyor. Ayrıca oyunculardan birinin de kovulması bekleniyor. Dayanışma talep ediliyor, entrikalar dönüyor. Karışıklık mükemmel. Ne yazık ki sadece oyuncular arasında değil, seyirciler arasında da. Çünkü Koheestani yeniden yükleme yaparken Büchner’e aşırı yükleniyor. Sadece olay örgüsünün çeşitli konularını takip etmek zor olmakla kalmıyor, aynı zamanda Büchner ve karakterleri de metin giyotinle idam edildikçe daha çok acı çekiyor.

Yeniden yüklenen Danton ölümsüz bir şekilde ölür


Prodüksiyonun diğer zayıf yönleri: Tam olarak prova edilmemişti ve oyuncuların çoğu henüz metne doğru şekilde sahip değildi. Ayrıca, Oliver Mallison şüphesiz Danton’dan daha iyi olurdu; Stern biraz gergin ve bunalmış görünüyordu ki bu da Robespierre’e oldukça yakışırdı. Ancak oyuncuların aslında pek şansı yoktu çünkü yeniden yüklenen Danton bile ölümsüz bir şekilde ölüyor.