kamil şeker
New member
Elektrikli araç endüstrisi bir dizi yüksek profilli başarısızlıkla karşı karşıya kalırken, son yıllarda ortaya çıkan birçok yeni girişimin sermaye ihtiyaçlarını milyarlarca dolar kadar eksik tahmin ettiği belirtildi.
Özellikle Özel Amaçlı Satın Alma Şirketleri veya SPAC'ler aracılığıyla ürünlerini pazara sunmaya veya halka açmaya çalışan şirketlerin çoğu mücadele ediyor. Bir endüstri araştırma ve tahmin grubu olan AutoForecast Solutions'a göre, son on yılda en az 30 EV şirketi ya faaliyetlerini askıya aldı, sessiz kaldı ya da iflas riskiyle karşı karşıya kaldı.
AlixPartners'ın genel müdürü Mark Wakefield, “Tesla, Çin dışında, yarım yüzyıldan beri üretime başlayan ilk otomobil üreticisi gibi” dedi. “Rivian ve Lucid, Batılı şirketler arasında bir nevi sonraki en yakın iki şirket. Her ikisi de 10 milyar doların içini boşalttı. Dolayısıyla diğer küçük girişimlerin 1 milyar veya 2 milyar dolar topladığını görmek ilginç ve onlar bunun yeterli olduğunu düşünüyor. Yakın bile değil. “
Büyüyen EV pazarı, iklim hedeflerine ulaşmaya çalışan hükümetlerin desteğinden yararlandı ve Wall Street'in dikkatini çekti. Tesla'nın Yatırımcılar o kadar çok başarı elde etti ki birçok şüpheci bunu “kült hisse senedi” olarak nitelendirdi.
Tesla, 2023 yılında ABD'deki EV pazarının %50'sinden fazlasını kontrol etti, ülkede 650.000'den fazla araç sattı ve dünya çapında 82 milyar dolardan fazla araç satışı elde etti.
EV'ler o yıl ABD'deki yeni otomobil satışlarının %8'ini oluşturuyordu ve beklenenden daha yavaş benimsenmesine rağmen pazardaki paylarının artması bekleniyor. Elektrikli araçların 2030 yılına kadar yeni araç satışlarının %46'sını (yaklaşık 8 milyon adet) oluşturması bekleniyor.
Raymond James'in genel müdürü Pavel Molchanov, “Yeni kurulan şirketler, tanım gereği, geniş adreslenebilir pazarları seviyor” dedi. “Bu risk sermayesi sunum slaytı No. 1: Adreslenebilir pazarımız nedir?”
Ancak gerçeklik çok geçmeden ortaya çıkıyor.
Wakefield, “10 yıl öncesiyle karşılaştırıldığında, bir otomobil şirketi kurmak artık daha çekici” dedi. “Fakat yeni bir sosyal medya uygulaması ya da yeni bir tüketici hizmeti ya da daha başlamadan, daha ilk dolarınızı bile almadan milyarlarca dolar harcamayan başka bir şey başlatmakla karşılaştırıldığında? Bu çok zor. Sadece sermaye getirilerine bakın. – hisse senedi fiyatları değil, sermayenin fiili getirisi. Bunlar çok cazip değil. Bu oldukça sermaye yoğun, rekabetçi bir sektör.”
Otomotiv hayallerine girmeyi planlayan diğer sektörlerdeki cebi çok açık şirketler bile havlu attı. İngiliz cihaz üreticisi Dyson gibi Apple da araba projesini durdurdu.
Bazı açılardan Amerika'da otomobil endüstrisinin ilk günlerini yeniden yaşıyoruz. 20. yüzyılın başlarında Detroit ve çevre bölgeye yayılmış yüzlerce küçük otomobil üreticisi ve parça firması vardı. Yaklaşık on yıl süren konsolidasyon ve sayısız başarısızlıktan sonra, bugün bildiğimiz yalnızca bir avuç ABD şirketi kaldı: Ford, GMve Chrysler artık bunların bir parçası Stellantis.
O dönemde başarılı olan firmalar sadece konsolidasyon yapmakla kalmadı, aynı zamanda tedarik zincirlerinin büyük bir kısmını da bünyelerine kattılar. Pensilvanya Üniversitesi Wharton İşletme Fakültesi'nden profesör John Paul MacDuffie, bunun EV segmentinde tekrar yaşandığını söyledi. Şu anda en başarılı EV firmaları (Tesla ve Çin'in BYD'si), tıpkı GM'nin endüstrinin zirvesine yükseldiği dönemde olduğu gibi, dikey olarak oldukça entegre durumdalar.
MacDuffie, “Şu anda çok sayıda yeni firmanın heyecanı ve heyecanı olsa bile, tarih bize bunun uzun sürmeyeceğini söyleyecektir” dedi.
Daha fazlasını öğrenmek için videoyu izleyin.
Özellikle Özel Amaçlı Satın Alma Şirketleri veya SPAC'ler aracılığıyla ürünlerini pazara sunmaya veya halka açmaya çalışan şirketlerin çoğu mücadele ediyor. Bir endüstri araştırma ve tahmin grubu olan AutoForecast Solutions'a göre, son on yılda en az 30 EV şirketi ya faaliyetlerini askıya aldı, sessiz kaldı ya da iflas riskiyle karşı karşıya kaldı.
AlixPartners'ın genel müdürü Mark Wakefield, “Tesla, Çin dışında, yarım yüzyıldan beri üretime başlayan ilk otomobil üreticisi gibi” dedi. “Rivian ve Lucid, Batılı şirketler arasında bir nevi sonraki en yakın iki şirket. Her ikisi de 10 milyar doların içini boşalttı. Dolayısıyla diğer küçük girişimlerin 1 milyar veya 2 milyar dolar topladığını görmek ilginç ve onlar bunun yeterli olduğunu düşünüyor. Yakın bile değil. “
Büyüyen EV pazarı, iklim hedeflerine ulaşmaya çalışan hükümetlerin desteğinden yararlandı ve Wall Street'in dikkatini çekti. Tesla'nın Yatırımcılar o kadar çok başarı elde etti ki birçok şüpheci bunu “kült hisse senedi” olarak nitelendirdi.
Tesla, 2023 yılında ABD'deki EV pazarının %50'sinden fazlasını kontrol etti, ülkede 650.000'den fazla araç sattı ve dünya çapında 82 milyar dolardan fazla araç satışı elde etti.
EV'ler o yıl ABD'deki yeni otomobil satışlarının %8'ini oluşturuyordu ve beklenenden daha yavaş benimsenmesine rağmen pazardaki paylarının artması bekleniyor. Elektrikli araçların 2030 yılına kadar yeni araç satışlarının %46'sını (yaklaşık 8 milyon adet) oluşturması bekleniyor.
Raymond James'in genel müdürü Pavel Molchanov, “Yeni kurulan şirketler, tanım gereği, geniş adreslenebilir pazarları seviyor” dedi. “Bu risk sermayesi sunum slaytı No. 1: Adreslenebilir pazarımız nedir?”
Ancak gerçeklik çok geçmeden ortaya çıkıyor.
Wakefield, “10 yıl öncesiyle karşılaştırıldığında, bir otomobil şirketi kurmak artık daha çekici” dedi. “Fakat yeni bir sosyal medya uygulaması ya da yeni bir tüketici hizmeti ya da daha başlamadan, daha ilk dolarınızı bile almadan milyarlarca dolar harcamayan başka bir şey başlatmakla karşılaştırıldığında? Bu çok zor. Sadece sermaye getirilerine bakın. – hisse senedi fiyatları değil, sermayenin fiili getirisi. Bunlar çok cazip değil. Bu oldukça sermaye yoğun, rekabetçi bir sektör.”
Otomotiv hayallerine girmeyi planlayan diğer sektörlerdeki cebi çok açık şirketler bile havlu attı. İngiliz cihaz üreticisi Dyson gibi Apple da araba projesini durdurdu.
Bazı açılardan Amerika'da otomobil endüstrisinin ilk günlerini yeniden yaşıyoruz. 20. yüzyılın başlarında Detroit ve çevre bölgeye yayılmış yüzlerce küçük otomobil üreticisi ve parça firması vardı. Yaklaşık on yıl süren konsolidasyon ve sayısız başarısızlıktan sonra, bugün bildiğimiz yalnızca bir avuç ABD şirketi kaldı: Ford, GMve Chrysler artık bunların bir parçası Stellantis.
O dönemde başarılı olan firmalar sadece konsolidasyon yapmakla kalmadı, aynı zamanda tedarik zincirlerinin büyük bir kısmını da bünyelerine kattılar. Pensilvanya Üniversitesi Wharton İşletme Fakültesi'nden profesör John Paul MacDuffie, bunun EV segmentinde tekrar yaşandığını söyledi. Şu anda en başarılı EV firmaları (Tesla ve Çin'in BYD'si), tıpkı GM'nin endüstrinin zirvesine yükseldiği dönemde olduğu gibi, dikey olarak oldukça entegre durumdalar.
MacDuffie, “Şu anda çok sayıda yeni firmanın heyecanı ve heyecanı olsa bile, tarih bize bunun uzun sürmeyeceğini söyleyecektir” dedi.
Daha fazlasını öğrenmek için videoyu izleyin.