Potansiyel bir Nissan-Honda birleşmesi otomotiv endüstrisi için ne anlama gelebilir?

kamil şeker

New member
Nissan Motor CEO'su Makoto Uchida (L), 15 Mart 2024'te Japonya'nın Tokyo kentinde düzenlenen ortak basın toplantısına katılan Honda Motor CEO'su Toshihiro Mibe'yi (sağda) dinliyor.

Tomohiro Ohsumi | Getty Images Haberleri | Getty Images


Önde gelen Japon otomobil üreticileri Nissan Motor ve Honda Motor'un gişe rekorları kıran bir birleşmeyi araştırdığı ve iki rakip şirketin tam elektrifikasyon yolunda rekabetçi kalmayı sürdürmesi nedeniyle küresel otomotiv endüstrisine şok dalgaları gönderdiği anlaşılıyor.

Japon ekonomi gazetesi Nikkei'nin gecede bildirdiğine göre, Nissan ve Honda birleşme için müzakerelere başlamayı planlıyor, konuya yakın kaynaklardan alıntı yaparak yerli emsallerinin yakın zamanda bir mutabakat zaptı imzalamayı beklediklerini kaydetti.

Citi'ye göre olası birleşme, yıllık 8 milyon satışla araç satışları açısından dünyanın üçüncü büyük otomobil grubunu oluşturabilir. Bu, Nissan-Honda-Mitsubishi'yi sırasıyla Japon otomobil üreticisi Toyota Motor ve Almanya'nın krizden etkilenen Volkswagen'inin arkasına yerleştirecek.

Benzer açıklamalarda Nissan ve Honda da Nikkei raporunu ne doğruladı ne de yalanladı.

Birleşme raporu, pek çok otomotiv devinin, Tesla ve Çin'in BYD gibi büyük elektrikli araç (EV) üreticilerinin artan küresel rekabetiyle başa çıkmakta zorlandığı bir zamanda geldi.

Nissan ve Honda daha önce Mart ayında EV'lere yönelik temel bileşenlerin üretiminde işbirliği yapmak üzere stratejik bir ortaklık kurmuştu.

Ancak mega birleşmenin birçok engelle karşılaşması bekleniyor. Analistler, bir anlaşmanın gerçekleşmesi durumunda işten çıkarma potansiyeli göz önüne alındığında, Japonya'da siyasi inceleme olasılığına ilişkin endişelerini dile getirirken, Nissan'ın Fransız araç üreticisi Renault ile olan ittifakının çözülmesinin süreç açısından çok önemli olduğu değerlendiriliyor.


Cardiff Business School Otomotiv Endüstrisi Araştırma Merkezi'nde işletme ve sürdürülebilirlik profesörü Peter Wells, bildirilen birleşmeyi “gerçekten önemli” bir gelişme olarak nitelendirdi; Nissan ve Honda'nın varlıklarını bir araya getirmesine, maliyetlerden tasarruf etmesine ve üretecekleri teknolojileri yaratmasına yardımcı olabilecek bir gelişme. geleceğe duyulan ihtiyaç.

Wells, Çarşamba günü CNBC'nin “Sokak Tabelaları Avrupa”ya verdiği demeçte, “Nissan'ın son 12 aydaki konumu hakkında pek çok spekülasyon yapıldı. Nissan, Renault ile olan ilişkisini eşitlemeye veya dengelemeye çalışıyor, ancak mücadele ediyor” dedi.

“Piyasada zorluk çekiyor, kendi evinde de mücadele ediyor, doğru ürün yelpazesine sahip değil. Şu anda Nissan'ın çevresinde o kadar çok uyarı işareti var, o kadar çok kırmızı bayrak var ki bir şeylerin olması gerekiyordu.” eklendi. “Cevabın bu olup olmadığı başka bir soru.”


Veri firması FactSet'e göre Nissan'ın hisseleri Çarşamba günü %23,7 oranında artış göstererek firmanın en az 40 yıldaki en iyi işlem gününü kaydetti. Firmanın Tokyo'da listelenen hisse senedi fiyatı yılbaşından bu yana neredeyse %25 daha düşük.

Bu arada Honda hisseleri New York'taki piyasa öncesi işlemlerde %3,2 oranında değer kaybetti.

Olası bir birleşmenin önündeki engeller


Cardiff Business School'dan Wells, Nissan ve Honda arasındaki birleşmenin Çinli EV otomobil üreticilerinin rekabetiyle mücadelede iyi bir çare olarak ortaya çıkıp çıkamayacağı sorulduğunda, anlaşmanın “geleneksel bir çözüm” olarak nitelendirilebileceğini söyledi.

“Endişelerim belki biraz geç kalmış olmaları, mevcut teknolojiye ve düzene sahip olmamalarıdır. [or] Wells, kilit pazarlarda rekabet etmek için doğru ürün olduğunu söyledi.

“Özellikle Nissan açısından ABD pazarına ayak uyduramıyorlar. Bu onların en büyük endişesi ve bunu çok çabuk düzeltemezler” diye ekledi.


Çalışanlar, 1 Nisan 2024'te Çin'in Zhejiang Eyaleti, Jinhua'daki Çinli EV girişimi Leapmotor'un fabrikasında yeni enerji araçlarının montaj hattında çalışıyor.

VCG | Görsel Çin Grubu | Getty Images


JPMorgan'den Akira Kishimoto, muhtemel bir Nissan-Honda birleşmesinin önündeki bazı engeller hakkında benzer görüşler paylaşarak “üstesinden gelinmesi gereken engellerin büyük olacağını” söyledi.

Kishimoto Çarşamba günü yayınlanan bir araştırma notunda, “En azından Nissan'ın, Fransız hükümetini de içeren, Renault ile olan özellikle karmaşık sermaye ilişkisinin nereye varacağını açıklığa kavuşturması ve ayrıca duyurduğu yeniden yapılanma teklifinin ayrıntılarını sunması gerektiğini düşünüyoruz.” dedi.

“Honda'nın büyükleri nasıl yöneteceğini göstermesi gerektiğini düşünüyoruz” [battery electric vehicles] ve Kanada'daki pil yatırımları” dedi Kishimoto.

JPMorgan artık her iki şirketten de somut açıklamalar beklemesi gerektiğini söyledi.

'Otomobil sektörünün tam ölçekli dönüşümü'


Mergermarket'ın genel yayın yönetmeni Lucinda Guthrie, Çarşamba günü CNBC'nin “Sokak Tabelaları Avrupa”ya yaptığı açıklamada, “Bu birleşme tamamen beklenmedik bir şey değil çünkü ortaklıklarını bu yılın başında duyurdular.” dedi.

“Gördüğüm bazı raporlar, bunun Foxconn'un Nissan'a yaklaşımının bir sonucu olarak ortaya çıktığını iddia ediyor. Şimdi, bu özel işlemle birlikte, bunun sert bir birleşme mi olacağını yoksa bir birleşme mi olacağını sorguluyorum. daha çok bir ortaklık” diye ekledi.

Bloomberg'in çarşamba günü isimsiz bir kaynağa dayandırdığı haberine göre, Apple tedarikçisi Foxconn Nissan'a hisse almak için başvurdu. Tayvan merkezli şirket son yıllarda elektrikli araçlara yoğun yatırım yapıyor. CNBC yorum almak için Foxconn'la temasa geçti.

En son gelişmeyi tekrarlayan Honda, yakın zamanda General Motors ile yaptığı ortaklık kapsamında suyu test etti ve sonunda ayrılmaya karar verdi.

Guthrie, Honda ve Nissan arasındaki konsolidasyona ilişkin spekülasyonların da benzer bir gidişat izleyebileceğini söyledi.

“Bunun Japon hükümetinin onayıyla gerçekleşmesi gerektiğini aklınızda tutmalısınız çünkü iş gücünde kesinti potansiyeli var ama o zaman Japon otomobil üreticileri Çin'den gelen düşük maliyetli araçlarla nasıl rekabet edecek?” dedi Guthrie.


21 Haziran 2024 Cuma günü Richmond, California, ABD'deki bir bayideki Nissan tabelası.

Bloomberg | Bloomberg | Getty Images


Citi'den Arifumi Yoshida, birleşmenin muhtemelen Honda için olumsuz, Nissan ve Mitsubishi için olumlu bir etki yaratacağını söyledi.

“Honda'nın motosikletlerdeki rekabet gücü göz önüne alındığında [hybrid electric vehicles] Çarşamba günü yayınlanan bir araştırma notunda Yoshida, “Markanın gücü ve gücü sayesinde önümüzdeki 5-10 yıl boyunca rakipleriyle mücadele edecek konumda olduğuna inanıyoruz” dedi.

Yoshida yine de kararın “otomobil endüstrisinin tam ölçekli dönüşümü beklentisiyle” alınmış bir karar olarak görülebileceğini söyledi.