kamil şeker
New member
Stellantis CEO'su Carlos Tavares, şirketin Auburn Hills, Michigan'daki Kuzey Amerika genel merkezindeki yatırımcı gününün ardından 13 Haziran 2024'te medyaya konuşuyor.
Michael Wayland / CNBC
Auburn Hills, Michigan — Stellantis CEO Carlos Tavares'in Perşembe günü kendisi ve şirket tarafından otomobil üreticisinin ABD operasyonlarında satış düşüşlerine, stokların şişmesine ve yatırımcıların endişelerine yol açan “kibirli” hataları olarak tanımladığı hataları düzeltiyor.
Tavares, üç faktörün bir araya gelmesinin sorunlara yol açtığını söyledi: Araç envanterinin yeterince hızlı satılmaması; özellikle isimsiz iki fabrikayla ilgili üretim sorunları; ve “pazara çıkma yolunda karmaşıklığın” eksikliği.
Perşembe günü şirketin Kuzey Amerika genel merkezindeki yatırımcı gününden sonra medyaya verdiği demeçte, “Benden ve başka hiç kimseden, bu sorunları ele alacak acil bir görev gücünü tetiklemesi gereken üç şeyin bir araya gelmesiyle karşılaştık” dedi. “Sizin kibirli olduğunuzu söylerken kendimden bahsediyorum. Bu üç sorunun birleştiği noktayı hemen fark ederek harekete geçmem gerektiği gerçeğinden bahsediyorum.”
Yatırımcı günü boyunca Tavares ve üst düzey komutanları, yatırımcılara şirketin operasyonları ve Stellantis'in sektör ve ekonomik belirsizlik ortamında iddialı mali hedeflere nasıl ulaşmayı planladığı konusunda geniş bilgiler verdi. Şirket ayrıca 2024 hedefini yeniden teyit etti ve bundan sonra sermayeyi hissedarlara iade etmeye devam edeceği sözünü verdi.
Tavares, üretim veya pazara giriş sorunları hakkında ayrıntılı bilgi vermedi ancak Stellantis'in araç envanteri, şirketin teşvikleri geri çekmesi ve pazarlama bütçelerini kısması nedeniyle büyük ABD otomobil üreticilerinin önünde yer alıyor. Stellantis'in ABD satışları ilk çeyrekte %10 düştü ve bu da gelirlerde kayda değer düşüşlere yol açtı.
Mayıs ayında Cox Automotive, Stellantis'in Jeep ve Ram markalarındaki günlük araç tedarikinin 76 günlük sektör ortalamasının iki katından fazla olduğunu bildirdi. Stellantis, geçen yıl ABD satışlarında düşüş bildiren tek büyük otomobil üreticisiydi; pazar payı %10'un altına düştü; Ve HyundaiKia da dahil olmak üzere ilk kez Stellantis'i geride bıraktı.
Satışlar düşerken şirket dünya çapında en kârlı otomobil üreticileri arasında yer almayı sürdürüyor. Fiat Chrysler ve PSA Groupe'un 2021'de Stellantis'i oluşturmak üzere birleşmesinden bu yana, otomobil üreticisinin düzeltilmiş faaliyet geliri 2021'den geçen yıla kadar %31 arttı. Düzeltilmiş kar marjı da arttı ve bu zaman dilimi içinde yüzde 0,4 puan artarak %12,8'e yükseldi.
Stellantis, net fiyatlandırmanın sabit kalmasına rağmen düşük satışlar ve döviz etkisine atıfta bulunarak ilk çeyrekte gelirinde %12'lik bir düşüş bildirdi. Cox Automotive'e göre ABD'deki ortalama araç işlem fiyatı 57.266 dolardı. Bu, 48.389 dolarlık sektör ortalamasıyla karşılaştırılıyor.
Maliyet düşüşleri
Etkinliğin bir parçası olarak Tavares, Stellantis'in Ocak 2021'de şirketi kuran Fiat Chrysler ve PSA Groupe'un birleşmesinden 8,4 milyar euro (9 milyar dolar) maliyet tasarrufu elde ettiğini söyledi.
Bu miktar, birleşmenin 2019'da duyurulduğu zamana göre başlangıçtaki beklentilerin iki katından fazla ve dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden birini oluşturan birleşmenin tamamlanmasından sonraki beş yıl içinde beklenen azalmalarda güncellenen 5 milyar avroluk artışa göre bir artış.
Tavares, en büyük azalmanın şirketin araçlarına ilişkin mühendislik varlıklarının paylaşımı ve konsolidasyonunda ve ardından satın almada elde edildiğini söyledi.
Maliyet düşürmek deneyimli otomotiv yöneticisinin kritik bir misyonu olmuştur. Diğer maliyet tasarrufu önlemleri arasında şirketin tedarik zincirinin ve operasyonlarının yeniden şekillendirilmesinin yanı sıra personel sayısının azaltılması da yer alıyor.
Birleşmenin Aralık 2019'da kabul edilmesinden bu yana, halka açık dosyalara göre Stellantis, 2023 yılına kadar personel sayısını %15,5 veya yaklaşık 47.500 çalışan azalttı. Bu yıl ABD ve İtalya'da binlerce fabrika işçisini kapsayan ek işten çıkarmalar, her iki ülkedeki sendikaların öfkesini çekti.
Birkaç Stellantis yöneticisi, CNBC'ye yapılan kesintileri zor ama etkili olarak nitelendirdi. Potansiyel yansımaları nedeniyle isminin gizli kalması koşuluyla konuşan diğerleri, bunları aşırı derecede meşakkatli olarak nitelendirdi.
Yatırımcı günü
Kesintiler, Stellantis'in kârını 2030 yılına kadar ikiye katlayarak 300 milyar avroya çıkarma yönündeki stratejik planının bir parçası. Plan aynı zamanda %12'nin üzerinde düzeltilmiş işletme kârı ve 20 milyar avronun üzerinde endüstriyel serbest nakit akışı sağlanması gibi hedefleri de içeriyor.
Tavares, otomobil üreticisinin 2030 “İleriye Doğru” stratejik planına atıfta bulunarak, “Yolumuzu aramıyoruz; nereye gittiğimizi biliyoruz” dedi.
Stellantis, çift haneli düzeltilmiş işletme geliri (AOI) marjı, pozitif endüstriyel serbest nakit akışı ve yatırımcılara temettü ve geri satın alma şeklinde en az 7,7 milyar Euro sermaye getirisi içeren 2024 öngörüsünü yeniden doğruladı.
Otomobil üreticisi, Jeep'in şirketin küresel ölçekte ana itici gücü olacağını öngörüyor. Stellantis, otomobil üreticisinin karını artırmak için mükemmel Amerikan SUV markasından yararlanmaya çalışması nedeniyle önümüzdeki üç yıl içinde Jeep araçlarının satışlarını dünya çapında %50 oranında artırmayı bekliyor.
Trans-Atlantik otomobil üreticisi Perşembe günü yaptığı açıklamada, üretim ve satışlarını 2027 yılına kadar kabaca 1,5 milyon adede çıkaracağını söyledi. Şirket bunu gerçekleştirmek için araç ve güç aktarma organı tekliflerini artıracak.
Tavares, “Jeep markası her yerde yerel bir kahraman olabilir” dedi. “Jeep'in üretim ayak izini güçlendireceğiz.”
Michael Wayland / CNBC
Auburn Hills, Michigan — Stellantis CEO Carlos Tavares'in Perşembe günü kendisi ve şirket tarafından otomobil üreticisinin ABD operasyonlarında satış düşüşlerine, stokların şişmesine ve yatırımcıların endişelerine yol açan “kibirli” hataları olarak tanımladığı hataları düzeltiyor.
Tavares, üç faktörün bir araya gelmesinin sorunlara yol açtığını söyledi: Araç envanterinin yeterince hızlı satılmaması; özellikle isimsiz iki fabrikayla ilgili üretim sorunları; ve “pazara çıkma yolunda karmaşıklığın” eksikliği.
Perşembe günü şirketin Kuzey Amerika genel merkezindeki yatırımcı gününden sonra medyaya verdiği demeçte, “Benden ve başka hiç kimseden, bu sorunları ele alacak acil bir görev gücünü tetiklemesi gereken üç şeyin bir araya gelmesiyle karşılaştık” dedi. “Sizin kibirli olduğunuzu söylerken kendimden bahsediyorum. Bu üç sorunun birleştiği noktayı hemen fark ederek harekete geçmem gerektiği gerçeğinden bahsediyorum.”
Yatırımcı günü boyunca Tavares ve üst düzey komutanları, yatırımcılara şirketin operasyonları ve Stellantis'in sektör ve ekonomik belirsizlik ortamında iddialı mali hedeflere nasıl ulaşmayı planladığı konusunda geniş bilgiler verdi. Şirket ayrıca 2024 hedefini yeniden teyit etti ve bundan sonra sermayeyi hissedarlara iade etmeye devam edeceği sözünü verdi.
Tavares, üretim veya pazara giriş sorunları hakkında ayrıntılı bilgi vermedi ancak Stellantis'in araç envanteri, şirketin teşvikleri geri çekmesi ve pazarlama bütçelerini kısması nedeniyle büyük ABD otomobil üreticilerinin önünde yer alıyor. Stellantis'in ABD satışları ilk çeyrekte %10 düştü ve bu da gelirlerde kayda değer düşüşlere yol açtı.
Mayıs ayında Cox Automotive, Stellantis'in Jeep ve Ram markalarındaki günlük araç tedarikinin 76 günlük sektör ortalamasının iki katından fazla olduğunu bildirdi. Stellantis, geçen yıl ABD satışlarında düşüş bildiren tek büyük otomobil üreticisiydi; pazar payı %10'un altına düştü; Ve HyundaiKia da dahil olmak üzere ilk kez Stellantis'i geride bıraktı.
Satışlar düşerken şirket dünya çapında en kârlı otomobil üreticileri arasında yer almayı sürdürüyor. Fiat Chrysler ve PSA Groupe'un 2021'de Stellantis'i oluşturmak üzere birleşmesinden bu yana, otomobil üreticisinin düzeltilmiş faaliyet geliri 2021'den geçen yıla kadar %31 arttı. Düzeltilmiş kar marjı da arttı ve bu zaman dilimi içinde yüzde 0,4 puan artarak %12,8'e yükseldi.
Stellantis, net fiyatlandırmanın sabit kalmasına rağmen düşük satışlar ve döviz etkisine atıfta bulunarak ilk çeyrekte gelirinde %12'lik bir düşüş bildirdi. Cox Automotive'e göre ABD'deki ortalama araç işlem fiyatı 57.266 dolardı. Bu, 48.389 dolarlık sektör ortalamasıyla karşılaştırılıyor.
Maliyet düşüşleri
Etkinliğin bir parçası olarak Tavares, Stellantis'in Ocak 2021'de şirketi kuran Fiat Chrysler ve PSA Groupe'un birleşmesinden 8,4 milyar euro (9 milyar dolar) maliyet tasarrufu elde ettiğini söyledi.
Bu miktar, birleşmenin 2019'da duyurulduğu zamana göre başlangıçtaki beklentilerin iki katından fazla ve dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden birini oluşturan birleşmenin tamamlanmasından sonraki beş yıl içinde beklenen azalmalarda güncellenen 5 milyar avroluk artışa göre bir artış.
Tavares, en büyük azalmanın şirketin araçlarına ilişkin mühendislik varlıklarının paylaşımı ve konsolidasyonunda ve ardından satın almada elde edildiğini söyledi.
Maliyet düşürmek deneyimli otomotiv yöneticisinin kritik bir misyonu olmuştur. Diğer maliyet tasarrufu önlemleri arasında şirketin tedarik zincirinin ve operasyonlarının yeniden şekillendirilmesinin yanı sıra personel sayısının azaltılması da yer alıyor.
Birleşmenin Aralık 2019'da kabul edilmesinden bu yana, halka açık dosyalara göre Stellantis, 2023 yılına kadar personel sayısını %15,5 veya yaklaşık 47.500 çalışan azalttı. Bu yıl ABD ve İtalya'da binlerce fabrika işçisini kapsayan ek işten çıkarmalar, her iki ülkedeki sendikaların öfkesini çekti.
Birkaç Stellantis yöneticisi, CNBC'ye yapılan kesintileri zor ama etkili olarak nitelendirdi. Potansiyel yansımaları nedeniyle isminin gizli kalması koşuluyla konuşan diğerleri, bunları aşırı derecede meşakkatli olarak nitelendirdi.
Yatırımcı günü
Kesintiler, Stellantis'in kârını 2030 yılına kadar ikiye katlayarak 300 milyar avroya çıkarma yönündeki stratejik planının bir parçası. Plan aynı zamanda %12'nin üzerinde düzeltilmiş işletme kârı ve 20 milyar avronun üzerinde endüstriyel serbest nakit akışı sağlanması gibi hedefleri de içeriyor.
Tavares, otomobil üreticisinin 2030 “İleriye Doğru” stratejik planına atıfta bulunarak, “Yolumuzu aramıyoruz; nereye gittiğimizi biliyoruz” dedi.
Stellantis, çift haneli düzeltilmiş işletme geliri (AOI) marjı, pozitif endüstriyel serbest nakit akışı ve yatırımcılara temettü ve geri satın alma şeklinde en az 7,7 milyar Euro sermaye getirisi içeren 2024 öngörüsünü yeniden doğruladı.
Otomobil üreticisi, Jeep'in şirketin küresel ölçekte ana itici gücü olacağını öngörüyor. Stellantis, otomobil üreticisinin karını artırmak için mükemmel Amerikan SUV markasından yararlanmaya çalışması nedeniyle önümüzdeki üç yıl içinde Jeep araçlarının satışlarını dünya çapında %50 oranında artırmayı bekliyor.
Trans-Atlantik otomobil üreticisi Perşembe günü yaptığı açıklamada, üretim ve satışlarını 2027 yılına kadar kabaca 1,5 milyon adede çıkaracağını söyledi. Şirket bunu gerçekleştirmek için araç ve güç aktarma organı tekliflerini artıracak.
Tavares, “Jeep markası her yerde yerel bir kahraman olabilir” dedi. “Jeep'in üretim ayak izini güçlendireceğiz.”