Trump tarifeleri Slovakya'nın gelişen otomobil endüstrisini sekteye uğratma tehdidinde bulunuyor

kamil şeker

New member
Skoda Kodiaq otomobilleri, 1 Aralık 2023 Cuma günü Slovakya'nın Bratislava kentindeki Volkswagen AG fabrikasında üretim hattında.

Bloomberg | Bloomberg | Getty Images


Avrupa'nın kalbinde, denize kıyısı olmayan küçük bir ülke, Başkan seçilen Donald Trump'ın “Önce Amerika” ekonomik gündemine benzersiz bir şekilde maruz kalıyor gibi görünüyor.

Gelişen otomotiv endüstrisi nedeniyle “Avrupa'nın Detroit'i” lakaplı Slovakya, kişi başına dünyadaki diğer tüm ülkelerden daha fazla araba üretiyor.

Trump'ın ABD'ye gelen tüm mallara yüzde 10 ya da yüzde 20'lik genel gümrük vergisi uygulama taahhüdü, orta Avrupa ülkesinin otomobil üretiminde küresel lider olarak itibarını zedeleme tehlikesi yaratıyor.

Pazartesi günü göreve gelen ABD başkanı, görevdeki ilk eylemlerinden birinde Çin, Kanada ve Meksika'ya yeni tarifeler uygulama sözü verdi. Önlemler arasında ABD'ye gelen tüm Çin ürünlerine yüzde 10, Kanada ve Meksika'dan gelen tüm mallara ise yüzde 25 ek gümrük vergisi uygulanması yer alıyor.

Trump'ın ilk tarife duyurusunda Avrupa'dan bahsedilmemesi, Avrupa Birliği politika yapıcıları için hoş bir haber olarak kabul edilecek, ancak 27 ülkeden oluşan blok muhtemelen Trump'ın dikkatini bölgenin otomotiv sektörüne çevirmesinin an meselesi olduğundan endişe ediyor.

Bu Slovakya için büyük bir sorun. Yalnızca 5,5 milyon nüfuslu ülke büyük ölçüde ABD ticaretine bağımlı; ABD ihracatının büyük bir kısmını otomobiller oluşturuyor ve sektör dolaylı olarak 250.000'den fazla kişiye istihdam sağlıyor.

Slovakya'nın başkenti Bratislava merkezli bir düşünce kuruluşu olan Globsec'in baş ekonomisti Vladimir Vaňo, CNBC'ye telefonla “Slovakya, Avrupa'nın Detroit'ine dönüştü” dedi.

“1990 yılında, Demir Perde'nin yıkılmasının ardından Slovakya tam anlamıyla sıfır araba üretti. Ancak bizim yerel dilimizde özel imalat olarak adlandırdığımız, silah üretimi, zırhlı araçlar demenin güzel bir yolu olan şeyde çok güçlüydü. tanklar falan var,” dedi Vaňo.


Almanya'nın ulusal bayrakları, solda, Slovakya, ortada ve 1 Aralık 2023 Cuma günü Bratislava, Slovakya'daki Volkswagen AG fabrikasının önünde VW logosunu taşıyan bir bayrak.

Bloomberg | Bloomberg | Getty Images


Almanya'nın volkswagen Vaňo, Slovakya'nın mühendislik ve üretim potansiyelini belirleyen ilk otomobil üreticisi olduğunu, dişli kutularının montajıyla başlayıp hızla tam araç üretimine geçtiğini söyledi.

Volkswagen'in Bratislava'daki fabrikasının yanında, Stellantissahibi olduğu Peugeot, Hyundai Motor'un Kia'sı ve tataJaguar Land Rover'ın tümü o zamandan beri ülkede üretim merkezleri kurdu.

İsveçli Volvo, 2022 yılında ülkede faaliyet gösterecek beşinci otomobil şirketi olmayı planladığını duyurdu ve iklim açısından nötr bir fabrikanın 2026 yılında Doğu Slovakya'da açılması planlanıyor. Volvo, 1,2 milyar euroluk (1,26 milyar dolar) fabrikanın yalnızca elektrikli üretim yapacağını söyledi arabalar.

Slovakya'nın şu ana kadar otomobil üretiminde çok iyi bir performans gösterdiği aşikar ancak şimdi bazı zorluklarla karşı karşıya.


Arushi Kotecha

Economist Intelligence Unit'te otomotiv analisti
Globsec'ten Vaňo, Slovakya'nın Trump'ın gümrük vergileri olasılığı konusunda ne ölçüde endişelenmesi gerektiği sorulduğunda şöyle yanıt verdi: “Bu endişe verici. Ancak bu bir tür bekle-gör, topal ördek yaklaşımı.”

Slovakya'nın kısa vadede yapabileceği “çok az” şey var gibi görünse de, ülkenin otomobil üreticilerinin geçmişteki zorluklarla başa çıkmada nispeten iyi olduklarını kanıtladıklarını ekledi.

Slovakya hükümetinin bir sözcüsü CNBC ile iletişime geçtiğinde yorum yapmak için hemen müsait değildi.

Önümüzdeki zorluklar


Slovakya'nın yanı sıra, Almanya'nın krizden etkilenen otomotiv endüstrisinin de Trump tarifelerine karşı oldukça savunmasız olması muhtemel.

İstatistik kurumu Eurostat ve ING Research tarafından derlenen verilere göre, Avrupa'nın en büyük ekonomisi, geçen yıl 23 milyar avroluk ihracatla, bölgenin ABD'ye açık ara en büyük binek otomobil ihracatçısı konumunda. Bu, Almanya'nın ABD'ye yaptığı toplam ihracatın %15'ini temsil ediyor


Hollanda bankası ING'de taşımacılık ve lojistikten sorumlu kıdemli sektör ekonomisti Rico Luman, ABD'nin Avrupa otomobillerine yönelik gümrük vergileri ihtimalinin Almanya'daki kötü durumu daha da kötüleştireceğini söyledi.

“İmalat sanayinin kalbi burası, değil mi?” Luman, CNBC'ye görüntülü arama yoluyla söyledi. “Dolayısıyla otomotiv endüstrisi eninde sonunda çelik endüstrisi ve kimya endüstrisiyle bağlantılıdır, yani burada tüm tedarik zinciri yer alıyor.”

Bu arada Slovakya, 2023'te ABD'ye 4 milyar avroluk ihracatla İsveç'in yanı sıra Avrupa'nın ABD'ye en büyük üçüncü binek otomobil ihracatçısı olacak.

Bununla birlikte, Slovakya'nın binek otomobil ihracatı, ABD'ye yaptığı genel ihracat paketinin yaklaşık dörtte üçünü (%74) oluşturuyor ve bu da ülkeyi Trump'ın yaklaşmakta olan gümrük vergileri tehdidine ciddi şekilde maruz bırakıyor.

Economist Intelligence Unit'ten otomotiv analisti Arushi Kotecha, CNBC'ye görüntülü görüşme yoluyla “Slovakya'nın otomobil üretiminde şu ana kadar çok iyi bir performans sergilediğini ancak şimdi bazı zorluklarla karşı karşıya olduğunu” söyledi.


Bu sorunlardan biri de Çin'den kaynaklanıyor.

EIU'dan Kotecha, Avrupalı milletvekillerinin Çinli otomobil üreticilerine izin vermeyerek kendi konumlarını korumaya çalıştıklarını söyledi. BYD Hem satış hem de yatırım anlamında bölgesel pazara çok fazla nüfuz etmek.

Kotecha, “En azından Çinliler açısından kesinlik var çünkü bu tarifeler gerçekleşti, Çin misilleme yaptı… yani işin Çin kısmı bitti – ama tabii ki Trump seçimiyle birlikte gelen bazı belirsizlikler de var” dedi.

“Trump'ın sorunu, çok fazla tehditte bulunması, ancak bunları her zaman yerine getirememesi veya yerine getirme derecesinin farklılık göstermesidir” diye ekledi.


Çalışanlar, Volvo'nun Kosice yakınlarındaki, Slovakya'nın Kosice kentinde eğitim merkezini 12 Kasım 2024'te yeni açan yeni tamamen elektrikli üretim tesisinde ahşap maket araçlar üzerinde çalışıyor.

Anadolu | Anadolu | Getty Images


AB'nin yürütme kolu olan Avrupa Komisyonu'nun bir sözcüsü, CNBC'ye, Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen'in, ABD gümrük vergilerinin geleceği hakkında yorum yapması istendiğinde Trump'ı seçim zaferinden dolayı tebrik eden açıklamasına atıfta bulundu.

Von der Leyen 6 Kasım'da yaptığı açıklamada, “Avrupa Birliği ve ABD müttefik olmanın ötesinde bir şeydir” dedi.

“Vatandaşlarımıza hizmet vermeye devam eden bir transatlantik ortaklık üzerinde birlikte çalışalım. Atlantik'in her iki yakasındaki milyonlarca iş ve milyarlarca dolarlık ticaret ve yatırım, ekonomik ilişkimizin dinamizmine ve istikrarına bağlıdır.”