Uzmanlar, EV'lerin yeniden satış değerlerinin düşük olması sektör için bir sorun olduğu konusunda uyarıyor

kamil şeker

New member
Sürücüler Tesla'larını 20 Mart 2024'te Kaliforniya'nın Fountain Valley kentinde şarj ediyor.

Jeff Gritchen | Medyahaber Grubu | Getty Images


Bir araba, onu park yerinden çıkardığınız anda değerini kaybeder, ancak elektrikli araçlar bu atasözünü yeni bir seviyeye taşıyor. Bazı endüstri ve yatırım uzmanlarına göre bu, daha geniş çapta benimsenmenin önünde büyük bir engel haline geliyor.

iSeeCars.com'un yakın zamanda yaptığı bir araştırma, ABD'de 1 ila 5 yaşındaki kullanılmış bir EV'nin ortalama fiyatının son 12 ayda %31,8 düştüğünü ve bunun 14.418 $ değerinde bir değer kaybına karşılık geldiğini gösterdi. Karşılaştırıldığında, benzer şekilde eskimiş içten yanmalı motorlu bir aracın ortalama fiyatı yalnızca %3,6 düştü.

iSeeCars yönetici analisti Karl Brauer'e göre, daha düşük kullanılmış EV fiyatları bazı alıcılar için çekiciliği artırabilirken, aynı zamanda yeni elektrikli araçlara olan talebi de azaltabilir.

“Yeni bir arabanın ilk birkaç yılda kaybettiği değer, yeni bir araca sahip olmanın en pahalı yönüdür” dedi ve şöyle açıkladı: “Yeni araba alışverişi yapanların sayısı arttıkça EV değerlerindeki büyük düşüşün farkına vardıkça daha az ilgilenecekler bir tane satın alırken.”

Pazartesi günü CNBC'nin “Sokak Tabelaları Asya” programına konuşan hisse senedi analisti ve Smart Investor kurucu ortağı David Kuo, elektrikli araçların değerini koruyamamasının kendisini sektöre yatırım yapmaktan alıkoyduğunu söyledi.


Kuo'ya göre EV'ler, satıldıktan sonra hızla değer kaybetme ve ilgilerini kaybetme eğiliminde olmaları açısından dizüstü bilgisayarlar ve cep telefonları gibi diğer tüketici elektroniklerine benziyor.

“Aynısı [depreciation] elektrikli araçların başına gelecek; Bir tane satın almak muhtemelen size 20.000 ila 30.000 dolara mal olacak, ancak bir yıl içinde içten yanmalı motorlu bir arabadan çok daha hızlı değer kaybedecek” dedi.

Sektörün içindeki kişiler de EV yeniden satış sorunlarını işaretledi. Geçen yılın sonlarında Bloomberg'e konuşan temsilciler Volkswagen Ve toyota amortismanın aküyle çalışan araçlarının değer önerisine zarar verdiğini söyledi.

Kuo ayrıca, kullanılmış EV'lerin yazılım ve bilgi işlem yeteneklerinin, satıldığında veya daha öncesinde güncelliğini yitirebileceğini ve güncellemelerle uyumsuz hale gelebileceğini savundu. Bunun, alıcıların ilk etapta çok fazla para ödediklerini fark ettikleri bir “ampul anı” olacağını da sözlerine ekledi.

Olumsuz piyasa koşulları


Elektrikli araçların görünürdeki amortisman sorununa rağmen, bunun nedenleri teknolojinin kendisiyle daha az, daha çok piyasa koşullarıyla ilgili olabilir.

iSeeCars'a göre, ABD'de kullanılmış elektrikli araç değerlerindeki dramatik düşüşler büyük ölçüde, agresif fiyat kesintilerinden kaynaklandı. Tesla'nın EV pazarındaki daha geniş bir fiyat savaşının ortasında.

Tesla, ABD'deki baskın EV satıcısıdır ve yeni EV'lerinin düşük fiyatlarının bir sonucu olarak, alıcıların kullanılmış alternatifler için aynı fiyat seviyelerini kabul etmesi daha az olasıdır.


“Eğer [Elon Musk] iSeeCars'dan Brauer, “Satışları teşvik etmek amacıyla Tesla fiyatlarını düşürmeye devam ederse, son 15 ayda yaptığı gibi tüm piyasayı aşağı çekmeye devam edecek” dedi.

Ekim ayı kazanç açıklamasında Musk, tüketiciler için maliyetin önemini vurgulayarak fiyat indirimlerini savundu.

“Bu çoğu insan için isteğe bağlı bir şey değil; gerekli bir şey. İnsanların satın alabilmesi için arabalarımızı daha uygun fiyatlı hale getirmeliyiz” dedi.

Bir sonraki çeyreğin Ocak ayındaki kazanç açıklamasında, baş mali yetkili Vaibhav Taneja, şirketin 2024 yılında maliyet azaltma çabalarına odaklanmaya devam edeceğini söyledi.

O zamandan bu yana Tesla ile Çinli rakipler arasındaki EV fiyat savaşı çok az azalma belirtisi gösterdi.

Buna ek olarak, Brauer'e göre elektrikli araçların talebe göre aşırı üretimi aşırı arz yaratarak yeni ve kullanılmış elektrikli araç fiyatlarının yakın vadede toparlanma ihtimalini ortadan kaldırıyor.

Elektrikli araç pazarı için süregelen bir sorun olan bu durum, yeni ve kullanılmış araç pazarlarında giderek artan bir güç gösteren elektrikli ve yanmalı motorlu hibritler için bir nimet olabilir.

Kullanılmış hibrit araçların ortalama fiyatı geçen yıl yalnızca %6,5 veya 2.135 dolar düştü; bu ortalama EV'deki düşüşün çok küçük bir kısmıydı.

Brauer, “Melezler benzinli ve elektrikli otomobiller arasında mükemmel bir basamaktır ve önümüzdeki 10 yıl içinde popülerliklerinin artmasını bekliyorum” dedi.