Bir Tesla sahibi, arabasının 'kendi kendine sürüş' teknolojisinin, kameraya yakalanan bir kaza öncesinde hareket eden bir treni tespit edemediğini söy

kamil şeker

New member
Craig Doty II'nin hasarlı Tesla'sı.

Nezaket: Craig Doty II


Tam Otomatik Sürüş modundaki bir Tesla aracının, hareket eden bir treni tespit edemeyip kendi başına durması, sosyal medyada milyonlarca kez izlenen bir videoda tasvir edilen kaotik bir kazaya yol açtı.

Otomobilin sahibi ve sürücüsü Craig Doty II, Haberler'e kazanın sorumluluğunu üstlendiğini ancak aynı zamanda Tesla'nın Otonom Sürüş teknolojisinin veya en azından aracında mevcut olduğu şekliyle kusurlu bir ürün olduğuna inandığını söyledi.

Doty, “Arabadaki tek kişi bendim. Kazadaki tek araba bendim. Yani evet, benim hatamdı, öyle olmalıydı” dedi. “Ama daha çok lanet arabanın treni tanımamasından kaynaklandığını düşünüyorum.”

Tesla teknolojisi hakkında “Ne yaptığını bildiğinden memnun oluyorsunuz” dedi. “Ve genellikle bir sürücü olarak olacağımdan daha temkinli davranıyorum.”

Kaza 8 Mayıs sabahı meydana geldi. Tesla kaza raporuna göre, Ohio'da sertifikalı bir genel değerlendirme uzmanı olan Doty, yaklaşık 60 mil/saat hızla gidiyordu. Doty'ye ve kazayla ilgili polis raporuna göre yolda hız sınırı 55 mil/saatti. Sürücüler, bireysel otomobillerin Tesla sunucularına gönderdiği veriler kullanılarak oluşturulan kaza raporlarını Tesla'dan talep edebilir. Doty olayla ilgili bir rapor talep etti ve bunu arabanın kaydettiği kazanın videosuyla birlikte Haberler'e iletti.

Videoda araba, hareket halindeki bir trenin olduğu bir demiryolu geçidine doğru hızlanıyor, ardından araba aniden sağa sapıyor, demiryolu geçidinin koluna çarpıyor ve yoldan çıkıyor.

Arabadan alınan videoya ve polis raporuna göre koşullar sisliydi, ancak kazanın araç kamerası videosu, hareket eden yük vagonlarının ve aktif bir tren geçiş sinyalinin yanıp sönen kırmızı ışıklarının kazadan en az beş saniye önce görülebildiğini gösteriyor.


Otomatik pilotla donatılmış bir Tesla Model S arabası.

David Paul Morris | Bloomberg | Getty Images


Kazada otomobilin sağ ön kısmında ciddi hasar oluştu. Doty tarafından çekilen fotoğraflarda arabanın parçalanmış gövdesi ve sağ ön tekerleğin keskin bir açıyla büküldüğü görülüyor.

Doty, Tesla'sının trene yaklaşırken yavaşlamadığını, frene basıp arabanın direksiyonunu manuel olarak devraldığını ve trenden kaçınmak için onu yolun dışına yönlendirdiğini söyledi.

“Treni görmemesinin hiçbir yolu yokmuş gibi hissettim” dedi. “Yanıp sönen ışıkları görmemesinin imkânı yok. Evet, sisliydi ama ışıkları hâlâ görebiliyorsunuz.”

Tesla'nın genellikle FSD olarak kısaltılan Tam Otomatik Sürüş modu, birinci sınıf sürücü yardımı seçeneğidir. CEO Elon Musk tarafından şirketin geleceğinin önemli bir parçası olarak tanıtıldı. Tesla, teknolojinin “otomatik yönlendirme” gibi bazı bölümlerinin beta modunda olduğunu, yani bunların hala test edildiğini söylüyor. Tesla, ürünü sürücülere peşin olarak 8.000 $ veya ayda 99 $ karşılığında satıyor.

FSD, araç kendilerine yön verirken sürücülerin ellerini direksiyonda tutmasını gerektirir; Tesla, teknolojinin uygulanmasını “denetlenen” olarak adlandırıyor. Tesla web sitesinde “Aracınız minimum sürücü müdahalesiyle neredeyse her yere kendi kendine gidebilecek ve sürekli gelişecek” diyor.

Web sitesi aynı sayfanın devamında şunu söylüyor: “Şu anda etkin olan Otopilot ve Tam Otomatik Sürüş özellikleri, aktif sürücü denetimi gerektirir ve aracı otonom yapmaz. Tam özerklik, aşağıdaki örnekte gösterildiği gibi, insan sürücülerden çok daha fazla güvenilirlik elde edilmesine bağlı olacaktır: milyarlarca kilometrelik deneyim ve bazı bölgelerde daha uzun sürebilecek düzenleyici onay.”

Tesla yorum talebine yanıt vermedi.

FSD'nin yetenekleri ve pazarlaması, hem neler yapabileceği hem de sürücülerin hala dikkatli olmalarını gerektirdiğinin tam olarak farkında olup olmadıkları açısından inceleme konusu olmuştur. Şubat ayında Tesla, kavşaklarda durmayla ilgili sorunlarla ilgili endişeler nedeniyle FSD'ye bir yazılım güncellemesi yayınladı. Tesla'nın standart sürücü destek seçeneği olan otopilot da düzenleyicilerin incelemelerine konu oldu.

Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi sözcüsü, düzenleyicinin “bu olayın farkında olduğunu ve üreticiden daha fazla bilgi topladığını” söyledi.

Doty, olay süresince ellerinin direksiyonda olduğunu söyledi. Haberler'e sunduğu Tesla tarafından oluşturulan kaza raporu ayrıca sistemin, kazanın hemen öncesinde ellerinin direksiyonda olduğunu fark ettiğini gösteriyor.

Tesla raporu, Doty frene basıp direksiyonu çevirmeden önce otomobilin Tam Otomatik Sürüş modundayken yaklaşık 60 mil/saat hızı koruduğunu gösteriyor.

Doty, geçen yıldan beri Tesla'ya sahip olduğunu ve Tam Otomatik Sürüş moduna güvenmeye başladığını, bu özelliğin etkinleştirildiğinde 20.000 mil yol kat ettiğini tahmin ederek, uzun yolculuklarının yükünün bir kısmını hafiflettiğini söyledi.

“Her şeyi sizin için yapmasının, çoğu zaman sizden daha iyi ya da daha dikkatli yapmasının tuhaflığını aştığınızda, kullanışlıdır” dedi.


Bir Tesla Model 3 aracı, Encinitas, Kaliforniya, ABD'de FSD (Tam Kendi Kendine Sürüş) kullanarak sürüş sırasında sürücüyü ellerini direksiyonda tutması ve her an kontrolü devralmaya hazır olması konusunda uyarıyor, 18 Ekim 2023.

Mike Blake'in | Reuters


Ancak FSD'nin başarısız göründüğü en az bir benzer deneyimi olduğunu söyledi.

Doty, arabanın Kasım ayında keskin bir dönüşün ardından bazı raylara yaklaştıktan sonra neredeyse hareket halindeki bir trene çarpacağını söyledi.

Tesla'nın yavaşlamadığını ancak durabildiğini, yine de üst direğe çarptığını ve ön camına zarar verdiğini söyledi. Bunu kavşağın bir dönüşten sonra gelmesine bağladığını söyledi. Doty, o dönemde bir Tesla sigorta tazminat eksperi ile yaptığı görüşmelere ilişkin, olayın ayrıntılı bir tanımını içeren belgeleri sunmuştu.

İkinci tren kazasının ardından bir polis memuru tutanak tuttu. Polis raporu, Tesla'nın Tam Otomatik Sürüş modunun tam otonom olarak değerlendirilmemesine rağmen, kaza sırasında arabanın tamamen otonom modda olduğunu söyledi. Tesla'nın FSD'si şu anda kısmen özerk olarak değerlendiriliyor.

Memur ayrıca Doty'ye bir aracı “kontrol edememe” nedeniyle 175 dolar para cezasıyla birlikte ceza verdi. Perşembe günü yapılan duruşmada Doty, arabanın Tam Otomatik Sürüş modunda olduğu göz önüne alındığında, alıntıya herhangi bir itirazda bulunmadı ve müsamaha gösterilmesini istedi. Doty, Temmuz ayına kadar demiryolundaki hasarların Doty veya sigortası tarafından onarılıp ödeneceğini kanıtlaması halinde yargıcın cezayı iptal etmeyi kabul ettiğini söyledi.

“Bence Elon Musk gelip cezayı ödeyebilir” dedi. “Aracın kontrolünün bende olduğunu anlıyorum, ancak ortalıkta dolaşıp kargaşaya yol açmıyorum, enkazlara girmiyorum ve tuhaf bir şekilde kontrolden çıkmıyorum.”

Olaydan sonra Doty, benzer olaylar hakkında daha fazla bilgi edinmek amacıyla kazanın videosunu çevrimiçi bir Tesla forumunda yayınladı. Birisi videoyu alıp X'te yayınladı ve kazanın videosu o zamandan beri milyonlarca kez izlendi.

Doty, Tesla Çarpışma Merkezi'nin Çarşamba günü kendisine arabanın parçalandığını söylediğini söyledi. Şirketin video veya olayla ilgili herhangi bir iletişime geçmediğini söyledi.

Tesla'nın Tam Otomatik Sürüş modunun eksikliklerine işaret eden bazı göstergeler ve daha önceki olaylar mevcuttu ve bunların çoğu internette kayıt altına alındı.

The Intercept'e göre, Kasım 2022'de Tam Otomatik Sürüş modundaki bir Tesla, büyük bir otoyolda aniden durarak sekiz arabanın karıştığı bir kazaya neden oldu. Geçen ay yayınlanan bir NHTSA raporunda, Tam Otomatik Sürüşün neden olduğu düzinelerce kaza tespit edildi ve şirketin Aralık ayında Otopilotla ilgili geri çağırma işlemine dikkat çekildi.

NHTSA raporunda, “Bu yetersiz kontroller, sürücünün sürüş sırasında öngörülebilir şekilde dikkatinin dağılmasına ve önlenebilir kazalara yol açabilir” diye yazdı.