kamil şeker
New member
ABD Başkanı Donald Trump, 29 Haziran 2019'da Japonya'nın Osaka'daki G20 zirvesinde ikili toplantılarının başında Çin'in Başkanı Xi Jinping ile buluşuyor.
Kevin Lemarque | Reuters
Milyarder teknoloji yöneticisi Elon Musk, Trump yönetimi federal işgücünü keserken ABD hükümetini derin kesintilerle yükseltmekle meşgulken, servetini geliştirmesine yardımcı olan şirketlerden biri Çin'de yeni bir kilometre taşına ulaştı.
Musk'un elektrikli araç üreticisi Tesla'nın şimdi Şangay'da iki tesisi var. Yakındaki Gigafactory ile birlikte, Tesla'nın ABD dışındaki ilk üretim merkezi, geçen ay açılan yeni 200 milyon dolarlık Megapack pil tesisi, Musk'ın Çin ve ötesinde devam eden başarısı için kritik öneme sahiptir.
Gigafactory, dünyadaki her 2 Teslas'tan 1'i veya yılda yaklaşık 1 milyon araba üretiyor. Çin pazarı için üretim yapmanın yanı sıra, ABD'ye henüz olmasa da, Avrupa'ya ve Asya'nın diğer bölgelerine otomobil ihraç ediyor
Musk'un arabaları, Çin'in şimdi dünyaya liderlik eden bir EV endüstrisi oluşturmasına yardımcı olmakla kredilendirildi. Buna karşılık, Çin Tesla'nın ABD dışındaki en büyük pazarı oldu
San Diego merkezli danışma hizmeti Dunne Insights'ın genel müdürü Michael Dunne, “Çin, Tesla'nın küresel olarak başarı öyküsünün merkezinde yer alıyor.” Dedi. “Çin'i fotoğraftan çıkarın, tamamen farklı bir Tesla'mız var.”
Tam olarak sorun bu.
Musk'un hükümet verimliliği veya Doge Departmanı ile çalışmasıyla, ABD'nin ana stratejik rakibini düşündüğü Çin'de önemli finansal çıkarları korumasına rağmen, ABD hükümeti üzerinde muazzam bir düşüş kazandı.
Dışişleri bakanı da dahil olmak üzere üst düzey liderlerle bir araya geldiği bir Trump danışmanı ve Çin'deki yüksek profilli rolüyle Musk, dünyanın en büyük iki ekonomisi arasında potansiyel bir köprü olarak tutuldu. Ancak kimin avantajı olacağı belirsizliğini koruyor.
New York merkezli bir araştırma şirketi olan Strategy Risks'in genel müdürü Isaac Stone Fish, “Pekin bunu harika bir hediye olarak görmüyorsa çok çarpıcı ve olası olmaz” dedi.
Tesla patronu Elon Musk (L), 7 Ocak 2019'da Şangay'daki bir Tesla fabrikası için çığır açan tören sırasında Şangay Belediye Başkanı Ying Yong ile yürüyor.
Str | AFP | Getty Images
Stone Fish, “Pekin uzun zamandır, komünist partinin çıkarlarını ilerletebilecek insanlar için 'yararlı aptallar için teknik Çin terimi' adını vermeye uzun zamandır alışkın.” Dedi. “Pekin bunu yapmak için Elon Musk gibi insanları kullanmaya çok alışkın.”
Musk, Çin'de bir yenilikçi ve işadamı olarak büyük bir hayran kalsa da, buradaki servetleri de ABD-Çin ilişkileri ekşi ve halk onu Trump yönetim politikalarıyla ilişkilendirmeye başlarsa hızla değişebilir.
Beyaz Saray, Doge ve Tesla yorum taleplerine cevap vermedi.
Beyaz Saray, Musk'un maliyet düşürücü girişiminin ABD dış politikasıyla ilgisiz olduğunu, Washington'daki Çin büyükelçiliği ABD'nin iş dünyasının uzun zamandır ABD-Çin ilişkileri için bir “sadık güç” olduğunu söyledi.
Büyükelçilik sözcüsü Liu Pengyu yaptığı açıklamada, “Amerikalı şirketleri Çin'e yatırım yapmaya ve gelişmeye devam etmeye, köprü olarak aktif bir rol oynamaya ve istikrarlı, sağlam ve sürdürülebilir bir Çin-ABD ilişkisine katkıda bulunmaya davet ediyoruz.” Dedi.
Önemli bir pazar
Musk, Ocak 2019'da Gigafactory'de yer aldı ve Tesla'yı Çin'de Çinli bir ortak olmadan bir fabrika kuran ilk yabancı otomobil üreticisi haline getirdi.
On ay sonra, fabrika buradaki iş adamlarının “Çin Speed” olarak adlandırmayı sevdiği şeyde çalışıyordu.
Çin şimdi Tesla'nın küresel satışlarının üçte birinden fazlasını oluşturuyor ve geçen yıl burada 657.000'den fazla araç satılıyor. Haziran itibariyle Tesla'nın ülke çapında 520 mağazası vardı.
Çin pazarının öneminin bir kanıtı olarak, Tesla'nın Model Y'nin yenilenmiş bir versiyonu ABD'den önce Ocak ayında burada başlatıldı
Uzmanlar, işini güçlü tutmak için Musk'un Çin hükümetinden desteğe ihtiyacı olduğunu söylüyor.
Dunne, “Çin'de yaşamayan çoğu insanın düzenleyicilerin gücünü anlaması zor.” Dedi. Diyerek şöyle devam etti: “Amerika Birleşik Devletleri veya Avrupa'da bir lisans için başvuruyorsunuz, sonunda bir izin veya lisans alacaksınız. Çin'de bu büyük bir müzakere.”
Tesla, Çinli EV üreticilerinin yoğun rekabeti ile karşı karşıya kaldıkça, geçen ay ABD'deki kendi kendini süren özelliklerini yakından taklit etmek isteyen bir yazılım güncellemesi yayınladı.
Tesla'nın FSD yazılımı henüz Çin'de onaylanmadı.
Bu yüzden Musk'un Pekin'in iyi süslemelerinde kalması hayati önem taşıyor, özellikle de şirketleri ABD, Avrupa ve başka yerlerde Trump yönetimi için çalışmaları üzerindeki tepkiyle karşılaştıkça.
Stone Fish, “Pekin Tesla'yı yasaklamaya karar verebilir. Tesla'yı yurt içinde her türlü soruşturmaya maruz bırakabilirlerdi.” Dedi. “Yapmaya karar verebileceklerinin neredeyse bir sınırı yok.”
Bu, Musk'ın Almanya, Kanada ve Brezilya gibi çeşitli ülkelerdeki siyaset hakkındaki görüşlerinde vokal olsa bile, Pekin'de neler olup bittiğinde nispeten sessiz olduğunu açıklayabilir.
“Musk Çin'e gelince inanılmaz derecede nazik. Çarpıcı,” dedi Stone Fish.
“Çin'i eleştirme veya partiye karşı olumsuz olarak yorumlanabilecek herhangi bir şey söyleme isteksizliğinde Çinli girişimcilerden bile çok daha zayıftı.” Dedi.
Musk, başlangıçta onları destekledikten sonra ABD'nin Çin EV'leri üzerindeki tarifelerine karşı çıktı.
Cumhurbaşkanı Joe Biden'in Çin yapımı EV ithalatları konusunda% 100 tarife duyurduktan sonra Mayıs ayında bir Paris teknoloji konferansında CNBC'ye “Ne Tesla ne de ben bu tarifeleri istemedik” dedi. (ABD EV tarifeleri Tesla için geçerli değil çünkü Çin'de yaptığı hiçbir arabanın hiçbiri ABD'de satılmıyor)
5 Eylül 2023, Şangay, Çin'deki bir Tesla mağazasındaki müşteriler.
Costfoto | Nurphoto | Getty Images
Musk ayrıca Çin'in Pekin'in toprakları olarak iddia ettiği kendi kendini yöneten bir ada demokrasisi olan Tayvan'daki konumu hakkında olumlu yorumlar yaptı ve güç kullanmak anlamına gelse bile kontrolü kazanmaya kararlı olduğunu söylüyor.
2023'te CNBC'ye verdiği demeçte, “Durumun kaçınılmazlığı var,” dedi.
Bu tür yorumlar Çinli yetkililer tarafından övüldü ve Pekin'in egemenlik iddialarını reddeden Tayvan tarafından kınandı.
Bazıları Musk'ın Çin hükümeti ile sıcak ilişkilerinin ABD-Çin bağları için bir nimet olabileceğine inanıyor.
Pekin Renmin Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Enstitüsü müdürü Wang Yiwei, “Elon Musk, özellikle Trump ile başa çıkmak için Çin ve ABD'yi bu zor zamanlarda birleştirmek için olumlu, yapıcı, hatta bağlantı rolü oynayabilir.” Dedi.
Diğerleri, ABD'li milletvekilleri de dahil olmak üzere ödülden daha fazla potansiyel risk görüyor. Geçen ay, Meclis Seçim Komitesi'nin Cumhuriyetçi ve Demokratik Liderleri, Pekin'in Musk'u Trump'ı daha uygun politikalara yönlendirmek için kullanmaya çalışabileceği konusunda uyardı.
Komite başkanı Rep. John Moolenaar, geçen ay Washington'daki bir Brookings Enstitüsü etkinliğinde “ÇKP'nin herhangi bir fırsattan yararlanacağına inanıyorum.” Dedi.
“İnsanlar bunu arayacak mı? Ve şeridinin Çin politikasını etkilemeyen bir şey olduğundan emin olun? Durumun böyle olduğuna inanıyorum.” Dedi.
Komite'nin sıralama üyesi olan Raja Krishnamoorthi, D-Ill., Çinli yetkililerin her türlü müzakerede kendilerine bir varlık olarak “kesinlikle” Musk'u “, Dışişleri Bakanı Marco Rubio ve Ulusal Güvenlik Danışmanı Mike Waltz gibi Çin'e daha az dost olarak gören bir yolun bir yolu olduğunu söyledi.
Krishnamoorthi aynı etkinlikte, “Umudum, cumhurbaşkanının herkesi çok dikkatli dinleyeceği.” Dedi.
Musk'un Çinli çalışanlarının bile Musk'ın Washington'daki artan rolü hakkında şüpheleri var.
Şangay'daki bir Tesla fabrika işçisi, misilleme korkusu nedeniyle adlandırılmayı reddeten bir Tesla fabrika işçisi “Bir işadamı olarak işe odaklanmalı” dedi. “Sonuçta, hükümet işleri profesyoneller tarafından ele alınmalıdır.”
Kevin Lemarque | Reuters
Milyarder teknoloji yöneticisi Elon Musk, Trump yönetimi federal işgücünü keserken ABD hükümetini derin kesintilerle yükseltmekle meşgulken, servetini geliştirmesine yardımcı olan şirketlerden biri Çin'de yeni bir kilometre taşına ulaştı.
Musk'un elektrikli araç üreticisi Tesla'nın şimdi Şangay'da iki tesisi var. Yakındaki Gigafactory ile birlikte, Tesla'nın ABD dışındaki ilk üretim merkezi, geçen ay açılan yeni 200 milyon dolarlık Megapack pil tesisi, Musk'ın Çin ve ötesinde devam eden başarısı için kritik öneme sahiptir.
Gigafactory, dünyadaki her 2 Teslas'tan 1'i veya yılda yaklaşık 1 milyon araba üretiyor. Çin pazarı için üretim yapmanın yanı sıra, ABD'ye henüz olmasa da, Avrupa'ya ve Asya'nın diğer bölgelerine otomobil ihraç ediyor
Musk'un arabaları, Çin'in şimdi dünyaya liderlik eden bir EV endüstrisi oluşturmasına yardımcı olmakla kredilendirildi. Buna karşılık, Çin Tesla'nın ABD dışındaki en büyük pazarı oldu
San Diego merkezli danışma hizmeti Dunne Insights'ın genel müdürü Michael Dunne, “Çin, Tesla'nın küresel olarak başarı öyküsünün merkezinde yer alıyor.” Dedi. “Çin'i fotoğraftan çıkarın, tamamen farklı bir Tesla'mız var.”
Tam olarak sorun bu.
Musk'un hükümet verimliliği veya Doge Departmanı ile çalışmasıyla, ABD'nin ana stratejik rakibini düşündüğü Çin'de önemli finansal çıkarları korumasına rağmen, ABD hükümeti üzerinde muazzam bir düşüş kazandı.
Dışişleri bakanı da dahil olmak üzere üst düzey liderlerle bir araya geldiği bir Trump danışmanı ve Çin'deki yüksek profilli rolüyle Musk, dünyanın en büyük iki ekonomisi arasında potansiyel bir köprü olarak tutuldu. Ancak kimin avantajı olacağı belirsizliğini koruyor.
New York merkezli bir araştırma şirketi olan Strategy Risks'in genel müdürü Isaac Stone Fish, “Pekin bunu harika bir hediye olarak görmüyorsa çok çarpıcı ve olası olmaz” dedi.
Tesla patronu Elon Musk (L), 7 Ocak 2019'da Şangay'daki bir Tesla fabrikası için çığır açan tören sırasında Şangay Belediye Başkanı Ying Yong ile yürüyor.
Str | AFP | Getty Images
Stone Fish, “Pekin uzun zamandır, komünist partinin çıkarlarını ilerletebilecek insanlar için 'yararlı aptallar için teknik Çin terimi' adını vermeye uzun zamandır alışkın.” Dedi. “Pekin bunu yapmak için Elon Musk gibi insanları kullanmaya çok alışkın.”
Musk, Çin'de bir yenilikçi ve işadamı olarak büyük bir hayran kalsa da, buradaki servetleri de ABD-Çin ilişkileri ekşi ve halk onu Trump yönetim politikalarıyla ilişkilendirmeye başlarsa hızla değişebilir.
Beyaz Saray, Doge ve Tesla yorum taleplerine cevap vermedi.
Beyaz Saray, Musk'un maliyet düşürücü girişiminin ABD dış politikasıyla ilgisiz olduğunu, Washington'daki Çin büyükelçiliği ABD'nin iş dünyasının uzun zamandır ABD-Çin ilişkileri için bir “sadık güç” olduğunu söyledi.
Büyükelçilik sözcüsü Liu Pengyu yaptığı açıklamada, “Amerikalı şirketleri Çin'e yatırım yapmaya ve gelişmeye devam etmeye, köprü olarak aktif bir rol oynamaya ve istikrarlı, sağlam ve sürdürülebilir bir Çin-ABD ilişkisine katkıda bulunmaya davet ediyoruz.” Dedi.
Önemli bir pazar
Musk, Ocak 2019'da Gigafactory'de yer aldı ve Tesla'yı Çin'de Çinli bir ortak olmadan bir fabrika kuran ilk yabancı otomobil üreticisi haline getirdi.
On ay sonra, fabrika buradaki iş adamlarının “Çin Speed” olarak adlandırmayı sevdiği şeyde çalışıyordu.
Çin şimdi Tesla'nın küresel satışlarının üçte birinden fazlasını oluşturuyor ve geçen yıl burada 657.000'den fazla araç satılıyor. Haziran itibariyle Tesla'nın ülke çapında 520 mağazası vardı.
Çin pazarının öneminin bir kanıtı olarak, Tesla'nın Model Y'nin yenilenmiş bir versiyonu ABD'den önce Ocak ayında burada başlatıldı
Uzmanlar, işini güçlü tutmak için Musk'un Çin hükümetinden desteğe ihtiyacı olduğunu söylüyor.
Dunne, “Çin'de yaşamayan çoğu insanın düzenleyicilerin gücünü anlaması zor.” Dedi. Diyerek şöyle devam etti: “Amerika Birleşik Devletleri veya Avrupa'da bir lisans için başvuruyorsunuz, sonunda bir izin veya lisans alacaksınız. Çin'de bu büyük bir müzakere.”
Tesla, Çinli EV üreticilerinin yoğun rekabeti ile karşı karşıya kaldıkça, geçen ay ABD'deki kendi kendini süren özelliklerini yakından taklit etmek isteyen bir yazılım güncellemesi yayınladı.
Tesla'nın FSD yazılımı henüz Çin'de onaylanmadı.
Bu yüzden Musk'un Pekin'in iyi süslemelerinde kalması hayati önem taşıyor, özellikle de şirketleri ABD, Avrupa ve başka yerlerde Trump yönetimi için çalışmaları üzerindeki tepkiyle karşılaştıkça.
Stone Fish, “Pekin Tesla'yı yasaklamaya karar verebilir. Tesla'yı yurt içinde her türlü soruşturmaya maruz bırakabilirlerdi.” Dedi. “Yapmaya karar verebileceklerinin neredeyse bir sınırı yok.”
Bu, Musk'ın Almanya, Kanada ve Brezilya gibi çeşitli ülkelerdeki siyaset hakkındaki görüşlerinde vokal olsa bile, Pekin'de neler olup bittiğinde nispeten sessiz olduğunu açıklayabilir.
“Musk Çin'e gelince inanılmaz derecede nazik. Çarpıcı,” dedi Stone Fish.
“Çin'i eleştirme veya partiye karşı olumsuz olarak yorumlanabilecek herhangi bir şey söyleme isteksizliğinde Çinli girişimcilerden bile çok daha zayıftı.” Dedi.
Musk, başlangıçta onları destekledikten sonra ABD'nin Çin EV'leri üzerindeki tarifelerine karşı çıktı.
Cumhurbaşkanı Joe Biden'in Çin yapımı EV ithalatları konusunda% 100 tarife duyurduktan sonra Mayıs ayında bir Paris teknoloji konferansında CNBC'ye “Ne Tesla ne de ben bu tarifeleri istemedik” dedi. (ABD EV tarifeleri Tesla için geçerli değil çünkü Çin'de yaptığı hiçbir arabanın hiçbiri ABD'de satılmıyor)
5 Eylül 2023, Şangay, Çin'deki bir Tesla mağazasındaki müşteriler.
Costfoto | Nurphoto | Getty Images
Musk ayrıca Çin'in Pekin'in toprakları olarak iddia ettiği kendi kendini yöneten bir ada demokrasisi olan Tayvan'daki konumu hakkında olumlu yorumlar yaptı ve güç kullanmak anlamına gelse bile kontrolü kazanmaya kararlı olduğunu söylüyor.
2023'te CNBC'ye verdiği demeçte, “Durumun kaçınılmazlığı var,” dedi.
Bu tür yorumlar Çinli yetkililer tarafından övüldü ve Pekin'in egemenlik iddialarını reddeden Tayvan tarafından kınandı.
Bazıları Musk'ın Çin hükümeti ile sıcak ilişkilerinin ABD-Çin bağları için bir nimet olabileceğine inanıyor.
Pekin Renmin Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Enstitüsü müdürü Wang Yiwei, “Elon Musk, özellikle Trump ile başa çıkmak için Çin ve ABD'yi bu zor zamanlarda birleştirmek için olumlu, yapıcı, hatta bağlantı rolü oynayabilir.” Dedi.
Diğerleri, ABD'li milletvekilleri de dahil olmak üzere ödülden daha fazla potansiyel risk görüyor. Geçen ay, Meclis Seçim Komitesi'nin Cumhuriyetçi ve Demokratik Liderleri, Pekin'in Musk'u Trump'ı daha uygun politikalara yönlendirmek için kullanmaya çalışabileceği konusunda uyardı.
Komite başkanı Rep. John Moolenaar, geçen ay Washington'daki bir Brookings Enstitüsü etkinliğinde “ÇKP'nin herhangi bir fırsattan yararlanacağına inanıyorum.” Dedi.
“İnsanlar bunu arayacak mı? Ve şeridinin Çin politikasını etkilemeyen bir şey olduğundan emin olun? Durumun böyle olduğuna inanıyorum.” Dedi.
Komite'nin sıralama üyesi olan Raja Krishnamoorthi, D-Ill., Çinli yetkililerin her türlü müzakerede kendilerine bir varlık olarak “kesinlikle” Musk'u “, Dışişleri Bakanı Marco Rubio ve Ulusal Güvenlik Danışmanı Mike Waltz gibi Çin'e daha az dost olarak gören bir yolun bir yolu olduğunu söyledi.
Krishnamoorthi aynı etkinlikte, “Umudum, cumhurbaşkanının herkesi çok dikkatli dinleyeceği.” Dedi.
Musk'un Çinli çalışanlarının bile Musk'ın Washington'daki artan rolü hakkında şüpheleri var.
Şangay'daki bir Tesla fabrika işçisi, misilleme korkusu nedeniyle adlandırılmayı reddeten bir Tesla fabrika işçisi “Bir işadamı olarak işe odaklanmalı” dedi. “Sonuçta, hükümet işleri profesyoneller tarafından ele alınmalıdır.”